Gå til innhold

hvite klumper i mandlene


Gjest elyse

Anbefalte innlegg

Hei.. har hvite klumper i mandlene mine, noen ganger også bak mandlene og da kjennes det ekkelt ut, omtrent som at brødsmuler sitter mellom mandlene og halsen. Jeg pleier å gå over mandlene mine og pirker ut klumpene med tannpirker og de lukter vondt. Hva er det for noe?

Jeg har litt rar form på mandlene også og får lett halsbetennelser. Synes faktisk jeg blir bedre av halsbetennelsene hvis jeg pirker ut det jeg ser av disse klumpene. Kan det være at jeg trenger å operere bort mandlene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klumpene er som oftest døde celler fra mandlene, men matrester kan også sette seg fast i groper i mandlene. Ikke bruk tannpirker når du fjerner klumpene, da kan du lage rifter som det lett kan bli betennelse i! Bruk Q-tips eller trykk på mandlene med skaftet av tannbørsten, da tyter klumpene ut. Gurgle med vademekum el.l. etterpå. Hvis du ikke har plager med gjentagende halsbetennelser eller svært sjenerende ånde, så er det ikke nødvendig å fjerne mandlene av denne grunn. De hvite klumpene er svært vanlige, og helt ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til elyse vedr mandler. Mandlene skal ha en ujevn overflate med huller, nettopp for at bakterier kan komme i kontakt med forsvars-cellene nedi mandlene. Det blir ofte liggende belegg med cellerester i disse gropene, som tildels råtner og gir plagsom lukt. Dette har ikke nødvendigvis noe med betennelse å gjøre. Vanlige kriterier for fjærning av mandlene er minst 6 antibiotika-krevende halsbetennelser i løpet av 2 år.

Halsbetennelse er det først ved feber og smerter, og det er vanlig kun å behandle noen få av betennelsene med antibiotika; de som skyldes streptokokk-bakterier.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til elyse.

Jeg fikk fjernet mandlene mine i fjor,nettopp på grunn av illeluktende klumper.

Mine var mørke gule,og hadde hatt de noen år.De var blitt så plagsomme for meg,med vond lukt og belegg på tennene.

Jeg kom til undersøkelse til øre/nese/halslege,og han sa at sånne mandler ikke var noe å spare på,selv om de ikke var smertefulle eller spesielt store.

Er kjempegodt å ha blitt kvitt de!

Klumpene blir aldri borte.Hos meg ble de bare verre,etter å ha slitt med de i åtte år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...