Gå til innhold

Rasist????????????


lina1365380363

Anbefalte innlegg

*ler*

Ta det helt med ro!

Per er ikke ansvarlig for det Pål har gjort, og skal ikke (be)dømmes for det.

Ahmed er ikke ansvarlig for det João har gjort, og skal ikke (be)dømmes for det.

===

Med andre ord:

"Innvandrere" er individer. Det er ikke Pers ansvar eller feil hvis Pål blir bankraner (selv om både Per og Pål er menn/norske).

Likeledes er det ikke Ahmeds feil hvis João begår en kriminell handling.

Dette er så elementært at det ikke burde være nødvendig å påpeke det.

Med vennlig hilsen

Selfølgelig er det ikke noe poeng i å nekte på det helt elementære poenget du kommer med her. Men - det er i utgangspunktet - alltid i utgangspunktet. Hvis vi tar en gitt situasjon, f.eks: Det viser seg at 90% av alle indere er voldelig kriminelle - bevist, forsket frem til, over enhver tvil etc. Da har vi en situasjon hvor det er rimelig uinteressant at de resterende 10% selfølgelig ikke har skyld i det de andre gjør. Men likevel vil man da kunne regne med at 9 av 10 indere som kommer til landet er kriminelle. Og da er det viktigere å gjøre noe med problemet (for alle parters skyld) enn å påpeke uskylden til de 10 prosentene som ikke er kriminelle.

For å understreke: Dette var en hypotetisk situsjon, og ikke på noen måte noen påstand om tingenes tilstand. Jeg har ingenting imot indere :-)

"..........."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • lina1365380363

    18

  • Prozak

    8

  • tigertrollet

    6

Mest aktive i denne tråden

Selfølgelig er det ikke noe poeng i å nekte på det helt elementære poenget du kommer med her. Men - det er i utgangspunktet - alltid i utgangspunktet. Hvis vi tar en gitt situasjon, f.eks: Det viser seg at 90% av alle indere er voldelig kriminelle - bevist, forsket frem til, over enhver tvil etc. Da har vi en situasjon hvor det er rimelig uinteressant at de resterende 10% selfølgelig ikke har skyld i det de andre gjør. Men likevel vil man da kunne regne med at 9 av 10 indere som kommer til landet er kriminelle. Og da er det viktigere å gjøre noe med problemet (for alle parters skyld) enn å påpeke uskylden til de 10 prosentene som ikke er kriminelle.

For å understreke: Dette var en hypotetisk situsjon, og ikke på noen måte noen påstand om tingenes tilstand. Jeg har ingenting imot indere :-)

"..........."

Joda, men vi kan jo ikke straffe (eller lignende) de 10% uskyldige indere...

Det er jo nettopp derfor at man skal behandle folk som individer, og ikke som "ansvarlige for hva andre av samme nasjonalitet" har gjort.

For det er jo ikke fordi de tilfeldigvis har et stykke papir hvor det står "INDIA" på at de er kriminelle.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men vi kan jo ikke straffe (eller lignende) de 10% uskyldige indere...

Det er jo nettopp derfor at man skal behandle folk som individer, og ikke som "ansvarlige for hva andre av samme nasjonalitet" har gjort.

For det er jo ikke fordi de tilfeldigvis har et stykke papir hvor det står "INDIA" på at de er kriminelle.

Med vennlig hilsen

Enig, det er individer vi snakker om her. Men i et hypotetisk tilfelle som dette, så må det jo være innlysende at man har et problem, ikke sant? Akkurat som når jeg argumenterer for at vi har et "innvandrer"-relatert voldsproblem i Oslo. Vi har det, det nytter ikke å nekte for det, og jeg vil ha en løsning på det. Har ingenting med rasisme å gjøre.

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er individer vi snakker om her. Men i et hypotetisk tilfelle som dette, så må det jo være innlysende at man har et problem, ikke sant? Akkurat som når jeg argumenterer for at vi har et "innvandrer"-relatert voldsproblem i Oslo. Vi har det, det nytter ikke å nekte for det, og jeg vil ha en løsning på det. Har ingenting med rasisme å gjøre.

"................"

Hei,

Jeg har jo aldri benektet at "folk uten ID papirer" er et veldig alvorlig problem. Og hvis noen har gode løsninger så lytter jeg gjerne.

Poenget mitt er at løsningene må gå på individer (ikke "nasjonaliteter") og at folk kun skal straffes for handlinger de personlg har utført. Videre at man er uskyldig til det motsatte er bevist, og vanlige prinsipper om "liket for loven".

Tror egentlig ikke mange er uenige i det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har jo aldri benektet at "folk uten ID papirer" er et veldig alvorlig problem. Og hvis noen har gode løsninger så lytter jeg gjerne.

Poenget mitt er at løsningene må gå på individer (ikke "nasjonaliteter") og at folk kun skal straffes for handlinger de personlg har utført. Videre at man er uskyldig til det motsatte er bevist, og vanlige prinsipper om "liket for loven".

Tror egentlig ikke mange er uenige i det.

Med vennlig hilsen

Som sagt; i prinsippet er jeg enig med deg :-)

"............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg hinsides temaet? Det jeg gjorde var jo bare å sette spørsmålstegn ved sør´s sammenligning. "Hvem snakker om menn"? - Det var jo akkurat det jeg kommenterte.

"................"

OK, misforståelse fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...