Gå til innhold

hvordan lage gode 3D bilder,hvilke program

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg TROR det er KJEMPEVANSKELIG. Har prøvd med et Adobeprogram. Prøvde meg på det som fulgt med som opplæring......skjønte ikkeno - hva var opp og hva var ned, og hva var foran og bak? - hehe, skulle tegne en kule som lå PÅ et bord,- samma hva jeg gjorde, så satt kula fast i ene bordbeinet - og bordbeinet stod ikke helt godt på bordet det heller...*grøss*

Sikkert lurt med et kurs.

Det programmet jeg har heter: "Adobe Dimensions 3.0"

....Det står: "The easy yet powerful 3D rendering tool!

jaja,. sier kanskje mer om meg da! :-)

3DS MAX, Lightwave, Maya, Poser, Rhino, Cimena 4D, Truespace er noen programmer du kan bruke til å lage 3d- grafikk.

Søk på navnene i google.com så finner du frem til produsenten sine sider, mange lar deg laste ned en demo versjon.

Det er vanskelig/tidkrevende å lage foto-realistiske bilder/animasjoner, og det er ikke nok å kunne selve 3d programmet, du må kunne Photoshop eller lignende for å lage teksturer osv.

Jeg har jobbet med 3D studio max (PC), men Maya for Mac er også et glimrende program. De beste på markedet sier fantastene - det har jeg ingen formening om egentlig. Lightwave har jeg prøvd, men ikke mer enn det. Det så helt greit ut.

Dette er ikke spesielt enkle program. Hvis du ikke har jobbet med bildebehandling tidligere, så kreves det mye arbeid for å sette seg inn i dette. I tillegg til at objektet er tredimensjonalt, jobber du mye med teksturer og ikke minst med lys, slik at i tillegg til teknikk så må du forholde deg til endel andre visuelle virkemiddel for at resultatet skal bli bra.

Det er ikke nødvendig å kunne Photoshop for å lære 3D studio max, men det kan være en fordel.

3D programmene er relativt dyre, men hvis du søker på nett vil du finne trial versjoner som du kan forsøke i 30 dager.

Lykke til!

Jeg har jobbet med 3D studio max (PC), men Maya for Mac er også et glimrende program. De beste på markedet sier fantastene - det har jeg ingen formening om egentlig. Lightwave har jeg prøvd, men ikke mer enn det. Det så helt greit ut.

Dette er ikke spesielt enkle program. Hvis du ikke har jobbet med bildebehandling tidligere, så kreves det mye arbeid for å sette seg inn i dette. I tillegg til at objektet er tredimensjonalt, jobber du mye med teksturer og ikke minst med lys, slik at i tillegg til teknikk så må du forholde deg til endel andre visuelle virkemiddel for at resultatet skal bli bra.

Det er ikke nødvendig å kunne Photoshop for å lære 3D studio max, men det kan være en fordel.

3D programmene er relativt dyre, men hvis du søker på nett vil du finne trial versjoner som du kan forsøke i 30 dager.

Lykke til!

Du får vel Maya også på pc?

Etter det jeg har hørt så er Maya definitivt mye bedre enn 3D-Studio, selv om dette også er bra.

Maya koster vel dog en god del mer.

Du kan jo f.eks ta en titt på denne siden:

http://privat.bluezone.no/janerik/

Han har laget mesteparten av sine bilder i Maya(om jeg ikke husker feil). Han var vel også med på å lage animeringen til Flåklypa-spillet.

Så du kan jo evt. også prøve å sende han en mail å spørre å grave litt, men ikke forvent svar, da jeg vet han har fryktelig mye å gjøre :)

Lykke til!

Hehe, jeg skrev ikke at det var nødvendig å kunne Photoshop for å lære 3D Studio MAX :)

Jeg skrev "du må kunne Photoshop eller lignende for å lage teksturer osv."

Og teksturer er litt viktig.

Annonse

Du får vel Maya også på pc?

Etter det jeg har hørt så er Maya definitivt mye bedre enn 3D-Studio, selv om dette også er bra.

Maya koster vel dog en god del mer.

Du kan jo f.eks ta en titt på denne siden:

http://privat.bluezone.no/janerik/

Han har laget mesteparten av sine bilder i Maya(om jeg ikke husker feil). Han var vel også med på å lage animeringen til Flåklypa-spillet.

Så du kan jo evt. også prøve å sende han en mail å spørre å grave litt, men ikke forvent svar, da jeg vet han har fryktelig mye å gjøre :)

Ja, det har du nok rett i. Jeg hørte at den var på vei for en tid tilbake, men siden jeg ikke beskjeftiger meg med 3D for tiden så er jeg heller ikke helt oppdatert.

Takk for linken. Nei, jeg tror ikke det blir aktuelt å sende han noen mail, selv om jeg er aldri så nysgjerrig på et og annet. For tiden er det helt andre ting som krever oppmerksomhet.

Døgnet har rett og slett for få timer Tom :)

Hehe, jeg skrev ikke at det var nødvendig å kunne Photoshop for å lære 3D Studio MAX :)

Jeg skrev "du må kunne Photoshop eller lignende for å lage teksturer osv."

Og teksturer er litt viktig.

Det er viktig når du har kommet opp på et visst nivå, men ikke for en nybegynner.

• 17 år senere...

3D Norge lager gode 3D Bilder og 3D Visualisering 😉 Men fra spøk til voll, Vi bruker faktisk flere programmer på våre 3D-visualiseringer, som 3Ds Max, AutoCAD, Chief Architect, VizTerra og ArchiCAD og Adobe pakken. Alt etter hva man kan og trives med.  Man trenger ikke å kun forholde seg til 1 program. Flere jo bedre og alle har sine styrker

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...