Gå til innhold

Lei bivirkning av kortisonsprøyte.

Helmine1365380383

Anbefalte innlegg

Helmine1365380383

Jeg fikk i våres kortisonsprøyte mot pollenallergi av legen min. Virkningen var jeg kjempefornøyd med, har ikke hatt så lite plager på 10 år. Men så oppdager jeg at kortisonen har "spist" fett/muskelvevet på baken min hvor legen satte sprøyten! Det har blitt en grop der som er svært skjemmende. Snakket såvidt med en venn som er lege og han sa dette kunne skje når sprøyten ikke ble satt dypt nok.

Hva kan gjøres for å få denne gropen til å forsvinne? Jeg plages veldig av dette, har ikke verdens beste kroppsfølelse fra før og blir deprimert hver gang jeg ser denne skaden i speilet.

Fins det noe å gjøre? Kan det settes f.eks hormonsprøyte som får vevet til å gro igjen? Går det an å sprøyte inn stoff ala det man bruker ved forstørring av lepper etc? Har jeg isåfall krav på å få behandling på en privat klinikk dekket siden det er en kommunal leges slurv som er årsak til problemet?

Vær så snill og gi meg et svar. Jeg skal presentere det for fastlegen min, men ønsker en annen uttalelse først.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

En injeksjon av kortison kan være til meget god hjelp ved pollenallergi hvis behandling med allergitabletter eller – dråper ikke gir tilstrekkelig lindring. Det kan for eksempel være tilfellet dersom man har en spesielt kraftig allergi, det er ekstra store pollenutslipp eller man ikke har tatt de forebyggende medisinene hver eneste dag fra en til to uker før pollensesongen begynner og helt til den er ferdig.

Du har rett i at kortisoninjeksjonen skal settes dypt i muskulaturen. Hvis man feilaktig setter den i fettvevet over setemuskelen, kan man få bivirkningen du beskriver. Gropen vil ofte gradvis minske i løpet av noen år. Det hender dessverre at den ikke forsvinner helt. Da kan man eventuelt overføre litt fett fra et annet sted på kroppen. Kroppen vil imidlertid ofte fjerne en del av det nye fettvevet. Behandlingen kan da gjentas.

Slik jeg forstår retningslinjene for Norsk Pasientskadeerstatning tror jeg muligens at skaden du er blitt påført er for liten til at den faller under denne ordningen. Man har heller ikke rett til erstatning når ”skaden er en følge av en kjent og nødvendig risiko ved undersøkelse, diagnostikk eller behandling, og må aksepteres på grunn av dette”. Et søkk i huden som følge av en kortisoninjeksjon er kanskje i denne kategorien.

Jeg kan ikke uttale meg med sikkerhet om juridiske problemstillinger. For en god vurdering av spørsmålet kan du kontakte Norsk Pasientskadeerstatning, Postboks 1733 Vika, 0121 Oslo, T: 22 03 39 00. Du finner også informasjon på www.npe.no. Hvis skaden ikke dekkes av Norsk Pasientskadeerstatning, er et alternativ å eventuelt saksøke legen som behandlet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...