Gå til innhold

Fløtegratinerte poteter....hjelp fort.

Anbefalte innlegg

Snoopy_Syttifire

Lager mye mat men fløtegratinerte poteter har jeg faktisk aldri laget. Skal steke noe svenskkjøtt, og det skal jeg gjøre ganske snart. Dette skal serveres til 5 voksne i kveld og tenkte jeg skulle trø til med disse fløtegreiene. Det er jo ganske lettvint for det ordner jo seg selv, og slikt har jeg sansen for. Hvor mye pottitter trenger jeg og hvor mye fløte? Har kjøpt 1 stk matfløte, går det? Det skal vel være ost på toppen? Og hvor lenge skal dette stå i ovnen?

Fort dere før jeg går på butikken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74589-fl%C3%B8tegratinerte-poteterhjelp-fort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 poteter.

2 fedd hvitløk.

1 ts salt.

1/2 ts pepper.

2-2 1/2 d.l matfløte eller kremfløte.

Reven gul ost.

I stekeovnen ved 200 grader C, ca. 1 time.

Potetene skrelles og skjæres i tynne skiver som legges over i en smurt ildfast form, gjerne taksteinslagt.

Dryss over finhakket hvitløk, salt og pepper.

Hell over fløten.

Stekes til potetene er møre. Dryss over reven gul ost ca. 20 minuutter før den skal ut av ovnen.

Steketiden forkortes dersom potetskivene første får et lite oppkok i fløte/fløtemelk.

I stedet for eller i tillegg til hvitløk kan finhakket løk, purre eller paprika tilsettes.

8 poteter.

2 fedd hvitløk.

1 ts salt.

1/2 ts pepper.

2-2 1/2 d.l matfløte eller kremfløte.

Reven gul ost.

I stekeovnen ved 200 grader C, ca. 1 time.

Potetene skrelles og skjæres i tynne skiver som legges over i en smurt ildfast form, gjerne taksteinslagt.

Dryss over finhakket hvitløk, salt og pepper.

Hell over fløten.

Stekes til potetene er møre. Dryss over reven gul ost ca. 20 minuutter før den skal ut av ovnen.

Steketiden forkortes dersom potetskivene første får et lite oppkok i fløte/fløtemelk.

I stedet for eller i tillegg til hvitløk kan finhakket løk, purre eller paprika tilsettes.

Dette var til èn ildfast form.

Er dere 5 voksne bør du ha 2 porsjoner!

Jeg lager bestandig mye for det går i hvert fall utrolig mye her i huset, en stor ildfast form. (2-3 kg poteter?)

Jeg bruker også provencekrydder og hvitløkpulver i. Tror nok det skal holde med en pakke fløte.

Jeg bruker ikke ost på toppen, liker ikke å blande ostesmaken med fløte og krydderurter.

Jeg lager bestandig mye for det går i hvert fall utrolig mye her i huset, en stor ildfast form. (2-3 kg poteter?)

Jeg bruker også provencekrydder og hvitløkpulver i. Tror nok det skal holde med en pakke fløte.

Jeg bruker ikke ost på toppen, liker ikke å blande ostesmaken med fløte og krydderurter.

Da vi laget fløtegratinerte poteter forrige helg plagdes vi med å få potetene gjennomstekte. De var harde ganske lenge. Vi fulgte tidsanvisningen i oppskriften, men måtte la de stå i ovnen minst dobbelt så lang tid.

Koker du potetene litt før du har dem i ildfastformen?

Da vi laget fløtegratinerte poteter forrige helg plagdes vi med å få potetene gjennomstekte. De var harde ganske lenge. Vi fulgte tidsanvisningen i oppskriften, men måtte la de stå i ovnen minst dobbelt så lang tid.

Potetene blir harde hvis du a) har for lite fett (ikke bruk melk eller fettredusert fløte), eller B) steker på for lav varme.

Annonse

Åtte poteter? Det hadde ikke holdt til meg og sambo alene engang... da måtte det i tilfelle vært digre bakepoteter :)

Jeg beregner minst fem normalstørrelsepoteter pr.pers når jeg lager fløtegratinerte poteter. Men så lager jeg veldig gode fløtegratinerte poteter også, kanskje det er en sammenheng der...

Nei men jeg har så sterk varme og så mye fløte (blandet med litt melk av og til) at det bobler opp til potetene. Jeg steker de i ca. 1 time.

Snoopy_Syttifire

Skjønner at jeg nok må doble den oppskrifta, og vel så det :-)). Tenkte å ha det i ei terakottaform, den er ganske stor. Holder på å steke kjøttet i den nu. Sønnen og svigerdatteren er ute på oppdrag med å kjøpe mere fløte.

Jeg er og redd for det at potetene ikke skal bli passe møre. Har vært borti det i andre potetsammenhenger, og det er så ergelig. Men om jeg gjør som Amiga og har dem i ovnen i 1 time så burde det vel gå bra.

Snoopy_Syttifire

Skjønner at jeg nok må doble den oppskrifta, og vel så det :-)). Tenkte å ha det i ei terakottaform, den er ganske stor. Holder på å steke kjøttet i den nu. Sønnen og svigerdatteren er ute på oppdrag med å kjøpe mere fløte.

Jeg er og redd for det at potetene ikke skal bli passe møre. Har vært borti det i andre potetsammenhenger, og det er så ergelig. Men om jeg gjør som Amiga og har dem i ovnen i 1 time så burde det vel gå bra.

Hmmmm... det var jo du som sa 1 t.

Åtte poteter? Det hadde ikke holdt til meg og sambo alene engang... da måtte det i tilfelle vært digre bakepoteter :)

Jeg beregner minst fem normalstørrelsepoteter pr.pers når jeg lager fløtegratinerte poteter. Men så lager jeg veldig gode fløtegratinerte poteter også, kanskje det er en sammenheng der...

Så kom med oppskriften da !!??? *S*

Det er bare å stikke en kniv i for å kjenne om de er gjennomstekt.

Annonse

Bare pass på at ovnen er varm nok. Blir de stekt på for lav varme blir potetene harde uansett hvor mange timer de står :)

Så kom med oppskriften da !!??? *S*

Den er meget enkel egentlig :)

Så mange poteter det er plass til i formen du bruker. Skjær i tynne skiver og stable så tett som mulig på skrå. Finhakk en løk eller to (avhengig av størrelse) og dytt løken innimellom potetskivene. Finhakk eller press masse fersk hvitløk (gjerne kinesisk hvitløk, den typen uten fedd). Mengden må selvsagt tilpasses mengde poteter, men vær rundhåndet. Prøv å unngå hvitløk med skudd i midten, hvitløk som ikke er helt fersk får en bitter bismak. Dytt hvitløken nedimellom potetskivene. Bland kremfløte med pepper og litt salt og hell over. (Ikkeno pinglete matfløte her i gården!). Dekk formen med aluminiumsfolie og stek i ovnen på 200-225 grader i ca en time, til potetene er møre. Ta av folien, legg på masse ost, og sett i ovnen til osten er gyllen.

En ganske enkel oppskrift med andre ord - jeg tror det som gjør den så god er kremfløten og all den ferske hvitløken :) Det at det er vanlig løk i den også gjør den litt mer spennende enn om det bare er poteter og fløte.

Den er meget enkel egentlig :)

Så mange poteter det er plass til i formen du bruker. Skjær i tynne skiver og stable så tett som mulig på skrå. Finhakk en løk eller to (avhengig av størrelse) og dytt løken innimellom potetskivene. Finhakk eller press masse fersk hvitløk (gjerne kinesisk hvitløk, den typen uten fedd). Mengden må selvsagt tilpasses mengde poteter, men vær rundhåndet. Prøv å unngå hvitløk med skudd i midten, hvitløk som ikke er helt fersk får en bitter bismak. Dytt hvitløken nedimellom potetskivene. Bland kremfløte med pepper og litt salt og hell over. (Ikkeno pinglete matfløte her i gården!). Dekk formen med aluminiumsfolie og stek i ovnen på 200-225 grader i ca en time, til potetene er møre. Ta av folien, legg på masse ost, og sett i ovnen til osten er gyllen.

En ganske enkel oppskrift med andre ord - jeg tror det som gjør den så god er kremfløten og all den ferske hvitløken :) Det at det er vanlig løk i den også gjør den litt mer spennende enn om det bare er poteter og fløte.

nam nam - skal prøve dette.

Det er jo ofte det enkle som smaker best også. Hvitløk er jo yammi. Jeg har nok vært forkjip med fløten før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...