indo Skrevet 19. juli 2000 Skrevet 19. juli 2000 Hei! Jeg fikk diagonstisert skiveprolaps i korsryggen for 2 uker siden. Siden da har jeg blitt mye bedre takket være ro og Brexidol. Men jeg ivrer etter å begynne å trene igjen! Hvor lenge går det før et slikt prolaps gror/heles? Kan jeg begynne å trene forsiktig f eks jogging, vekter, fjellturer med sekk? Hva slags treningsformer er gunstige? 0 Siter
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 21. juli 2000 Skrevet 21. juli 2000 Hei Et skiveprolaps betyr at en del av melllomvirvelskiven er blitt skjøvet ut i ryggmargskanalen. Et slikt prolaps "gror" ikke. Det som derimot skjer er at prolapset skrumper (fordi det mister vann), og da vil oftest ubehaget forsvinne. Med henblikk på når du kan begynne å trene -- så vil smertene i stor grad styre det. Gå tur - i starten uten sekk -det kan du begynne med med en gang. Etterhvert kan du sikkert også bære sekk (husk å ha en god sekk som sitter godt intil kroppen)Løping/jogging er en større belastning på ryggen, men dersom prolapset ditt ikke er for stort, kan du etter 2-3 uker også gjenoppta det forsiktig. Start med å løpe i skogen på mykt underlag. Asfaltløping bør du vente litt lenger med. Sykling er gså utmerket- det samme er svømming. Stort sett kan du altså la smertene styre deg. Og husk å trene rygg og buk -- også i perioder når du ikke har vondt! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.