Gå til innhold

Skiveprolaps


indo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk diagonstisert skiveprolaps i korsryggen for 2 uker siden. Siden da har jeg blitt mye bedre takket være ro og Brexidol. Men jeg ivrer etter å begynne å trene igjen!

Hvor lenge går det før et slikt prolaps gror/heles?

Kan jeg begynne å trene forsiktig f eks jogging, vekter, fjellturer med sekk?

Hva slags treningsformer er gunstige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Hei

Et skiveprolaps betyr at en del av melllomvirvelskiven er blitt skjøvet ut i ryggmargskanalen. Et slikt prolaps "gror" ikke. Det som derimot skjer er at prolapset skrumper (fordi det mister vann), og da vil oftest ubehaget forsvinne.

Med henblikk på når du kan begynne å trene -- så vil smertene i stor grad styre det. Gå tur - i starten uten sekk -det kan du begynne med med en gang. Etterhvert kan du sikkert også bære sekk (husk å ha en god sekk som sitter godt intil kroppen)Løping/jogging er en større belastning på ryggen, men dersom prolapset ditt ikke er for stort, kan du etter 2-3 uker også gjenoppta det forsiktig. Start med å løpe i skogen på mykt underlag. Asfaltløping bør du vente litt lenger med. Sykling er gså utmerket- det samme er svømming.

Stort sett kan du altså la smertene styre deg. Og husk å trene rygg og buk -- også i perioder når du ikke har vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...