Gå til innhold

Å se tomhet på en annen måte....


Gjest Ingrid26

Anbefalte innlegg

Gjest Ingrid26

Hvem av dere her inne kan gi meg et svar på hva tomhet er?

Den tomheten som vi alle føler - til tider veldig intens, noen ganger diffus, og andre ganger er den kanskje borte...eller helt i bakgrunn, men den er der...

Jeg har hele livet gått med en slags følelse av tomhet inni meg, eller om det er tomhet fylt med kaos det vet jeg ikke...kaos fylt av alle mulige følelser og tanker og minner...som da ble til en klump som føltes som tomhet...jeg vet ikke???

Jeg har forsøkt å fylle tomheten min, men den tomheten var/er allerede fyllt med smerte, sorg, svik m.m. Derfor har jeg taklet tomheten med å kontrollere livet mitt på andre måter, med andre mestringsstrategier som jeg kunne/kan styre utenfra eks.min anoreksi, kutting, ja min selvdestruktivitet... Det for på mange måter å prøve å fylle tomrommet i sjelen...slik at jeg slapp å kjenne på det som virkelig er i tomheten... Ja, for tomheten består jo av noe, vi bare klarer ikke definere det, og er fryktelige ambivalente i forhold til alt sammen...

I dag leste jeg noe fint om selvfølelse og at det på mange måter henger sammen med det mange definerer som tomhetsfølelse.

"Selvfølelse er noe mer enn selvtillit eller selvsikkerhet. Selvfølelse har å gjøre med selve hjertet at ditt _jeg_, med troen på at vi alle er godtatt, respektert og elsket som det mennesket vi er".

Så sant.

Vi er mange her indre som har fått ødelagt selvfølelsen vår. Selvfølslen skal ivaretas fra det første øyeblikk vi ser denne verdenen. Fra det første øyeblikk da et sårbart barn søker å få dekket sine behov fra en omsorgsfull voksen. Da snakker jeg om behov som går dypere enn mat og trygghet. Jeg snakker om kjærlighet. For å kunne blomstre opp, må et barn oppleve å bli akseptert og elsket uten forbehold.

Jeg må vel bare innrømme for meg selv, selv om jeg så gjerne skulle ønske det motsatte, men jeg fikk aldri den kjærligheten og tryggheten jeg trengte for å bygge opp min selvfølelse på en sunn måte. Jeg fikk ikke positive bekreftelser på min egenverdi.

Jeg vet at jeg ikke er alene...det er blant annet derfor jeg skriver dette her inne.

Men nå som voksen, ja ja, litt voksen da, 26 år...

Nå har jeg jobbet i flere år med min indre tomhet. Å ja, jeg sier til mine støttespillere at jeg ikke klarer å "gå denne veien alene". De sier at de vil gå sammen med meg, og nå, ja nå kjenner jeg at jeg er trygg, jeg våger å stole på noen og jeg er ikke bare trygg på de, jeg kjenner også en trygghet inni meg selv.

Men det kreves hard jobbing, jeg jobber med meg selv 24 timer i døgnet og det er tøft. Det er tøft å innse at det faktisk er jeg selv som har ansvar for å helbrede min egen selvfølelse,- den som ble ødelagt av noen andre da jeg var liten... Det som aldri skulle skjedd. Det er vondt. Det er sårt. Det er det største sviket et barn kan oppleve tror jeg.

Men Dere: jobb med dere selv, kjenn på alle følelser når dere er klar for det..., og ta ansvar for det livet dere har i dag!

Stå på, ikke gi opp, det nytter å kjempe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

#HEMLÖS#

Att mista själens hem och vandra långt

och inte annat kunne hitta sen,

och finna att man glömt vad sanning är,

och tycka man är gjord av bara lögn,

och vämjas vid sig själv och hata sig

ja det är lett, ja det är ganska lätt.

Sorgen är lätt, men glädjen stolt och svår,

ty glädjen är det enklaste av alt.

Men den, som söker sig ett hem för sig,

Får minte tro, att det finns var som helst

Han måste vandra hemlös någon tid;

och den som är av lögn och vill bli frisk,

han måste hata sig till det han kan

av sanning, som de andra få till skänks.

Vad är det värt att sörja för det?

Vänta, mitt hjärta, och ha tålmod!

(karin boye)

-glad i deg...

Varme gode klemmer til et nydelig menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid26

#HEMLÖS#

Att mista själens hem och vandra långt

och inte annat kunne hitta sen,

och finna att man glömt vad sanning är,

och tycka man är gjord av bara lögn,

och vämjas vid sig själv och hata sig

ja det är lett, ja det är ganska lätt.

Sorgen är lätt, men glädjen stolt och svår,

ty glädjen är det enklaste av alt.

Men den, som söker sig ett hem för sig,

Får minte tro, att det finns var som helst

Han måste vandra hemlös någon tid;

och den som är av lögn och vill bli frisk,

han måste hata sig till det han kan

av sanning, som de andra få till skänks.

Vad är det värt att sörja för det?

Vänta, mitt hjärta, och ha tålmod!

(karin boye)

-glad i deg...

Varme gode klemmer til et nydelig menneske

kjære bella, tusen takk!

*Du er verdifull*

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!

Du er så sabla flink til å skrive, jeg blir skikkelig imponert over deg! Kanskje du skulle prøve å skrive en bok?? Har du tenkt på det?

Du skriver: jobb med dere selv, kjenn på alle følelser når dere er klar for det..., og ta ansvar for det livet dere har i dag!

Kanonbra sagt, jeg er så enig, så enig!

Varm klem til deg som kjemper så iherdig - dette klarer du!

Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid26

Kjære deg!

Du er så sabla flink til å skrive, jeg blir skikkelig imponert over deg! Kanskje du skulle prøve å skrive en bok?? Har du tenkt på det?

Du skriver: jobb med dere selv, kjenn på alle følelser når dere er klar for det..., og ta ansvar for det livet dere har i dag!

Kanonbra sagt, jeg er så enig, så enig!

Varm klem til deg som kjemper så iherdig - dette klarer du!

Grete :-)

Heisann Grete, takk for dine ord. De gjorde/gjør meg veldig glad :)

Som forfatter du er, så setter jeg kjempe stor pris på at du liker min måte å skrive på.

jeg ble nesten litt befippa (=forfjamset) jeg nå, så jeg vet ikke hva jeg skal skrive. Men dine ord betyr mye for meg.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...