Gå til innhold

Fibromyalgi i trygdesystemet?

Anbefalte innlegg

Gjest nydiagnostisert

Legen min mener jeg har fibromyalgi.

En venninne sier at dette er en diagnose som det ikke er lett å få gjennomslag for i trygdesystemet. Hun har selv sykdommen, men fikk vel diagnosen for ti år siden.

Er det blitt 'lettere' å få forståelse nå kanskje?

Er bare litt nysjerrig på hva jeg har i vente framover. Har lest litt om sykdommen på internett og det virker ikke som om det er så mange som blir friske/friskere.

Noen erfaringer? Har dere blitt tatt på alvor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79957-fibromyalgi-i-trygdesystemet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fibromyalgi og har hatt det i rundt 6 år.

Trygdesystemet har dårlig med midler til de som har den diagnosen, fordi den er så diffus.

Jeg vet imidlertid at de fleste med fibromyalgi får diagnostisert en eller annen reumatisk sykdom senere i livet. Det tar ofte 10-15 år fra fibromyalgi-diagnosen kommer, til man kan se noe mer på prøver.

Først da har trygdekontoret noe å sette fingeren på.

Ikke særlig oppløftende, men...

Jeg har uføretrygd selv og det var ikke på tale å få det på grunnlag av fibromyalgien, men i og med at jeg har diagnosen bipolar2 (manisk depressiv) i tillegg, fikk jeg det innvilget til slutt.

Duna1365380376

Det kan være vanskelig å få tilslag hos trygdekontor. Men umulig er det ikke! Fibromyalgi var i flere år en diagnose leger brukte da de ikke hadde noe annet. Derfor har sykdommen et dårlig rykte. Hva som skjer og hvordan avhenger også av fastlegen din og hva han skriver.

Ønsker deg lykke til!

lurven1365380412

Jeg hadde hatt diagnosen i 12/15 år før jeg søkte uføretrygd.Men jeg hadde og litt andre plager.Det værste er trygdesystemet.Det sies at fibromyalgi er godkjent,men allikavel vanskelig og få gehør for i systemet.Opplevde og få svar av saksbehandler og det var lite oppløftende."jeg vil ikke gå inn for uføretrygd,selv om alle søknader etc er grei,du er for ung".Var da 38 år og under beh.av søknad så brakk jeg ryggen hadde fått store spiseproblemer,det tror jeg var årsaken til at det ble innvilget.Men må jo pressisere at det er forskjell på trygdekontorer landet rundt.Og ikke minst saksbehandlere.Mage får trygd på feil grunnlag og DET ødelegger for mange av oss.Har og en mannlig venn som fikk tvert han søkte uføretr. på diagnosen fibromyalgi,mens kvinner sliter.Lykke til vidre.

lurven1365380412

Jeg hadde hatt diagnosen i 12/15 år før jeg søkte uføretrygd.Men jeg hadde og litt andre plager.Det værste er trygdesystemet.Det sies at fibromyalgi er godkjent,men allikavel vanskelig og få gehør for i systemet.Opplevde og få svar av saksbehandler og det var lite oppløftende."jeg vil ikke gå inn for uføretrygd,selv om alle søknader etc er grei,du er for ung".Var da 38 år og under beh.av søknad så brakk jeg ryggen hadde fått store spiseproblemer,det tror jeg var årsaken til at det ble innvilget.Men må jo pressisere at det er forskjell på trygdekontorer landet rundt.Og ikke minst saksbehandlere.Mage får trygd på feil grunnlag og DET ødelegger for mange av oss.Har og en mannlig venn som fikk tvert han søkte uføretr. på diagnosen fibromyalgi,mens kvinner sliter.Lykke til vidre.

Annonse

lurven1365380412

lurven1365380412

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...