Gå til innhold

*svette* Om språking

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og det kommer fra en som burde vite det, også!

Den er s'gu god!

Jeg mener det faktisk. Men sånn blandings kommer helst fra folk som ikke prøver å lære dansk der nede heller. Sissel knoter på bergensk med danske ord på dansk tv, så da er det ikke rart hun blander språkene.

Dansk for seg, norsk for seg, ikke noe problem. Men det krever jo en innsats, da.

Jeg har diskutert dette med en norsk venninne som har bodd der like lenge som meg. Vi kom fram til at folk som er trygge på seg selv, og for eksempel har både kjæreste og jobb når de kommer til DK, har ikke samme motivasjonen. Når vi kom var vi pip aleine, kjente ingen, og måtte ha alle disse vanskelige "hvabeha?"-samtalene med dansker som ikke skjønte hva vi sa. Da blir det straks mer interessant å lære språket skikkelig.

Enig med deg i det siste, med unntak av "avsliping" av dialekt (noe som kan være en dyd av nødvendighet når man flytter til Østlandet..).

Men at du ikke legger merke til den knotinga Mia Hundvin, Kjersti Grini og til dels Sissel Kyrkjebø bedriver..?

Avslipingen vil nok komme uansett, når man har bodd lenge en plass :)

Når det gjelder de andre damene du snakker om, så kan det vel grunnen til at jeg ikke har lagt merke til språket deres være at jeg faktisk ikke bryr meg så mye:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...