Gå til innhold

Slike gutter vil Norge ha

Anbefalte innlegg

"Nysgjerrig på hvilke syn på skikk og bruk dette er jeg :)

Kan du utdype?"

Kvinner er underdanninge oss menn. Det er det ingen tvil om at de mener og ikke nekter de for det heller. De synes det er rart at ikke vi normenn synes det.

Ære og respekt er SVÆRT viktig for dem. På en måte som kan være ganske skremmende, og som man også ser i gjengmiljøer.

"Og er du for integrering eller assimilering?"

Hva er assimilering? Utvelging?

Assimilering:

Prosess der individ eller grupper med ulik minoritetsbakgrunn skifter ut sin kultur, sitt språk og sin levemåte med språket, kulturen og levemåten til majoritetsbefolkninga og dermed etterkvart blir ein del av majoriteten. Prosessen kan gå raskt eller han kan skje over fleire generasjonar. Assimilering kan være frivillig eller vere eit resultat av oppmuntring, politisk press og tvang. Assimilering i majoritetsbefolkninga i Noreg blir òg omtalt som fornorsking. Politikk frå dei norske styresmaktene si side med sikte på å assimilere minoritetar i majoritetsbefolkninga, ved oppmuntring, press eller tvang, blir omtalt som fornorskingspolitikk eller assimilasjonspolitikk.

Integrering:

Inkludering av individ eller av grupper (som minoritetar) på like vilkår i samfunnet, i ein organisasjon eller på ulike samfunnsområde (som utdanningssystemet, arbeidslivet, bustadmarknaden). Omgrepet føreset ei gjensidig tilpassing mellom gruppene i samfunnet.

kilde: http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/index-ved004-b-f-a.html

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

41

• nick

30

• SierDuDet

25

• Taj Mahal

19

Mest aktive i denne tråden

Du skriver: "Men KRF klarte utrolig nok å gjøre om den avgjørelsen UDI hadde fattet." og "Det er vel trossalt ikke mer enn sånn ca 1 pakistaner i KRF :)"

Nettopp. Og det er derfor jeg lurer på hvordan dette skulle "øke hverdagsrasismen"...???

Altså, hvis "utlendingene" gjør noe "gale", så øker det hverdagsrasismen, og hvis "nordmenn" gjør noe "gale" så øker det også hverdagsrasismen...

Eller? ;-)

===

Du skriver: "Man trenger ikke å skrive at en med navn Viggo Kristiansen er norsk."

Nei, og muligvis heller ikke at Ali Ahmed Sheik Hassan var "av utenlandsk opprinnelse", men de GJØR det jo likevel (uavhengig om Ali Ahmed Sheik Hassan ble født i en gamme på Finnmarksvidden! :-) )

Så hvis man ser "innvandrere" hver gang kriminalitet nevnes, men aldri "nordmann" ("for det er uinteressant/åpenbart") så er det klart at folk blir "redd innvandrere", med mindre de kjenner dem.

Hvis man har gjort noe kriminelt er man "av utenlandsk opprinnelse" uansett om ikke engang foreldrene dine har besøkt landet, men alle er født og oppvokst i Norge.

Han som svømte den engelske kanal (altså, en positiv sports begivenhet) (og har et indisk navn som ikke engang jeg vil forsøke å stave!!!) derimot, ble fremhevet som "nordmann" ørten ganger i VG. Hver eneste gang navnet ble nevnt, poengterte de at "han her er en flink nordmann". Hvis han hadde gjort noe ulovlig, ville det stått "gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse"....

Med vennlig hilsen

Mannen min sier alltid til meg; "Nå har sønnen _din_ rota bort hammer'n min, igjen!" ;o)

Jeg mener media har et stort ansvar her. Var det ikke i Danmark de forsøkte en tid å unnlate slike betegnelser i nyhetene? En undersøkelse viste at den såkalte hverdagsrasismen og fremmedfrykten ble mindre.

Personlig kan jeg ikke finne èn god grunn for å nevne hvilken nasjonalitet/religion/opprinnelse gjerningsmannen hadde. Eller foreldrene hans.

Jeg tror neppe ei voldtatt jente bryr seg om det, heller.

Vennlig hilsen

Assimilering:

Prosess der individ eller grupper med ulik minoritetsbakgrunn skifter ut sin kultur, sitt språk og sin levemåte med språket, kulturen og levemåten til majoritetsbefolkninga og dermed etterkvart blir ein del av majoriteten. Prosessen kan gå raskt eller han kan skje over fleire generasjonar. Assimilering kan være frivillig eller vere eit resultat av oppmuntring, politisk press og tvang. Assimilering i majoritetsbefolkninga i Noreg blir òg omtalt som fornorsking. Politikk frå dei norske styresmaktene si side med sikte på å assimilere minoritetar i majoritetsbefolkninga, ved oppmuntring, press eller tvang, blir omtalt som fornorskingspolitikk eller assimilasjonspolitikk.

Integrering:

Inkludering av individ eller av grupper (som minoritetar) på like vilkår i samfunnet, i ein organisasjon eller på ulike samfunnsområde (som utdanningssystemet, arbeidslivet, bustadmarknaden). Omgrepet føreset ei gjensidig tilpassing mellom gruppene i samfunnet.

kilde: http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/stmeld/016001-040003/index-ved004-b-f-a.html

Jeg vil ha assimilering.

"Jeg kjenner også en muslimsk jente med pakistanske foreldre som bor her i Norge. Jenten er åpent bifil, og foreldrene aksepterer at hun har med seg kjærester hjem, og at de overnatter med henne."

Hehe, det må være unntaket :)

"Men så er spørsmålet: kan vi kreve at en pakistaner som kommer til Norge må ha et "godkjent kvinnesyn"? Hva så med nordmenn som har kvinnesyn som faller utenom det "godkjente"?"

Nei, man kan ikke kreve det, men man kan veilede dem.

Problemet er større blant disse enn blant nordmenn.

Men jeg kjenner også nordmenn med et merkelig kvinnesyn. De har uansett ikke blitt oppdratt på den måten.

"Jeg skulle ØNSKE at ALLE (uansett hvor de kom fra) var "for likestilling", men jeg mener ikke at jeg kan *kreve* det."

Man kan i det minste lære dem om skikk og bruk i det nye landet deres. Hva som tolereres og hva som ikke tolereres.

Det er vel en grunn til at en så stor del av voldtektene i landet her blir begått av innvandrere.

"Det vi derimot KAN KREVE, er at alle som bor i Norge holder seg innenfor straffeloven, enten de er fra Møre eller Karachi. Og da kan vi skjerpe straffeloven slik at det som det norske samfunn mener er "uønsket oppførsel" blir ulovlig."

Det er vel allerede i dag ulovlig.

Man kan også lære folk om skikk og bruk, og på den måten - prevantivt - hindre en del galskap.

Hva er din teori på at så mange unge i Oslo havner i gjenger? Innvandrere selvsagt. Det er ofte de som går i gjenger.

Og hva er din teori på at volden de utfører ofte er så grov? (Knivbruker er relativt hyppig i Oslo. Det går ikke en helg uten at noen blir stukket ned, og de som stikker er sjelden nordmenn).

Hei SDD,

Du skriver: "Hva er din teori på at så mange unge i Oslo havner i gjenger? Innvandrere selvsagt. Det er ofte de som går i gjenger."

For det første, hvis 3-4 helt "normale mørkhudete ungdommer" sitter sammen på bussen og snakker urdu, så tror jo mange nordmenn at de er en "gjeng", selv om de er på vei til å besøke sin gamle tante!

Hvis 3-4 hvite mennesker satt sammen på bussen, ville ingen tenkt på dem som en gjeng..... selv om de er på vei for å rane en bank!

Ergo, jeg tror at folk ofte "ser gjenger" basert på at "folk har mørk hud" og "snakker utenlandsk"... :-)

====

Men du har helt rett i at mange ender opp i reelle gjenger, som ikke bare besøker gamle tanter! ;-)

Jeg tror at en stor del av dette kan forklares (ikke "unnskyldes") med at de rett og slett "detter utenfor storsamfunnet". Selvsagt må noen av foreldrene deres ta sin del av ansvaret for dette, men også "vi" (= "storsamfunnet") må ønske dem velkommen på lik linje med "hvite nordmenn".

Du så programmet om hvordan nazistene "kapret" Joe Erling Jahr - han var en outsider, og de eneste som "tok imot ham" var nynazistene.

Jeg tror det samme ofte er sant med gjengmedlemmene - dette er folk som ikke "kommer inn i storsamfunnet", og så er det gjengene som "tar imot dem". Der har de tilhørighet.

Selvsagt er det noen "av dem" som ikke vil "integreres", men det er hovedsakelig foreldregenerasjonen. Og derfor kommer barnene/ungdommene "i klemme". Men det er selvsagt ingen unnskyldning for at vi ikke skal "ta imot" folk.

===

Og dette er grunnen til at jeg er så imot "oss og dem" holdningene til FrP og andre. Hvis folk skal "integreres i det norske samfunnet" så må det begripeligvis være på lik linje med andre. Man kan ikke si "dere er forskjellige, men vi forventer at dere skal være like". Jo flere statistikker man fører over "forskjelligheter", jo mer vil "de" føle seg utstøtt.

Dette gjelder selvsagt for alle grupper, enten det er snakk om homofile, funksjonshemmede eller nordlendinger. Forskjellen er dog at for "innvandrere" så kan man ofte "se det på dem". De er altså "forskjellige 24 timer i døgnet", mens en homofil ikke behøver å signalisere det hvis han/hun ikke vil.

Jeg kjenner svært mange "innvandrere", og kansje den største fellesnevneren for dem jeg kjenner er at de svært gjerne vil være (og bli behandlet som) "vanlige norske borgere" - verken mer eller mindre. De vil ikke bli gjort forskjell på (verken positiv eller negativ). Men når vi har et politisk parti som maler fanden på veggen, så går ikke det. Da fordrer det at vi må ta stilling, og sloss mot slike brune holdninger.

Men det ville glede meg hvis ordet "innvandrer" simpelthen ikke ble brukt mer. At det ikke var relevant mer. At man skrev "av menneskelig opprinnelse"! *ler*

Med vennlig hilsen

Annonse

Det er den naiviteten i vår innvandrer- og asylpolitikk vi må til livs. Det er jo helvetes urettferdig for alle de reelle flyktningene at juksemakerne fyller opp "kvoten".

Hei,

Selvsagt skal vi juksemakerene til livs, men det finnes ingen "kvote" på dette området, akkurat som det ikke var noen "kvote" for hvor mange nordmenn som kunne søke asyl i Sverige under 2. VK.

Disse var ikke kvote-flyktninger fra FN.

Med vennlig hilsen

Det er den naiviteten i vår innvandrer- og asylpolitikk vi må til livs. Det er jo helvetes urettferdig for alle de reelle flyktningene at juksemakerne fyller opp "kvoten".

Det er sant. De reele blir sendt tilbake fordi de ikke kjenner noen eller har en jævla god løgn.

Du skriver: "At våre norske pakistanere tar opp tråden, er ikke noen overraskelse. De får sine verdier inn med morsmelken. Og i moskeene, der de lærer at norske jenter er horer, og at det er ok å kappe klitten av sine egne damer."

Sånn bortsett fra at det er få pakistanere i den norske regjeringen (som omgjorde vedtaket) (altså, de er nordmenn), hva var poenget...???

Og vedrørende kjønnslemlestelse: du er på feil kontinent, og i feil religion.

Men på den annen side, så må man jo si at det er store muligheter for å forbedre kvaliteten på det du skriver.

Med vennlig hilsen

Poenget er å utnytte egne kontakter til egen vinning. At kontaktene er norske, spiller faktisk ingen rolle. Det har ingenting med saken å gjøre.

Ad kjønnslemlestelse:

Forhuden på klitoris fjernes. Vanligvis fjernes hele eller deler av klitoris også. Denne typen kalles ofte for ”Sunna-omskjæring”. Med sunna menes det som den islamske profeten Muhammed skal ha anbefalt.

http://www.seif.no/omskjarning/infohefte/

http://www.cnn.com/WORLD/africa/9901/15/senegal.01/

Jeg er ikke på feil kontinent, ei heller snakker jeg om feil religion. Du er på delvis korrekt kontinent, men er så opphengt i Afrika at du glemmer at det finnes en verden utenfor. Pakistanerne er ingen verstinger på området, men det foregår. På landsbygda?

Hei,

Selvsagt skal vi juksemakerene til livs, men det finnes ingen "kvote" på dette området, akkurat som det ikke var noen "kvote" for hvor mange nordmenn som kunne søke asyl i Sverige under 2. VK.

Disse var ikke kvote-flyktninger fra FN.

Med vennlig hilsen

Nei, det finnes ingen formalisert kvote, men det finnes en politisk smertegrense der "folkedypets røst" på et eller annet tidspunkt sender signaler til politikerne om at "nok er nok" (jfr. FrPs fremgang, eller høyrevingpartiene fremgang forøvrig i Europa). Slike uformelle prosesser blir formalisert etterhvert og får innvirkning, og dermed er det ikke slik at Norge i realiteten vil ubegrenset ta i mot asylsøkere. Det finnes en "kvote"...

Det får du finne ut av selv.

Med vennlig hilsen

Nei, det må jeg faktisk ikke. Dette er dine påstander, og da får du selv dokumentere disse. Eller er det bare reinspikka fantasi? Som jeg mistenker det er med alle de "drøssevis" av tilfeller du kjenner til. Og de "massevis" av folkene du kjenner.

Hei SDD,

Du skriver: "Hva er din teori på at så mange unge i Oslo havner i gjenger? Innvandrere selvsagt. Det er ofte de som går i gjenger."

For det første, hvis 3-4 helt "normale mørkhudete ungdommer" sitter sammen på bussen og snakker urdu, så tror jo mange nordmenn at de er en "gjeng", selv om de er på vei til å besøke sin gamle tante!

Hvis 3-4 hvite mennesker satt sammen på bussen, ville ingen tenkt på dem som en gjeng..... selv om de er på vei for å rane en bank!

Ergo, jeg tror at folk ofte "ser gjenger" basert på at "folk har mørk hud" og "snakker utenlandsk"... :-)

====

Men du har helt rett i at mange ender opp i reelle gjenger, som ikke bare besøker gamle tanter! ;-)

Jeg tror at en stor del av dette kan forklares (ikke "unnskyldes") med at de rett og slett "detter utenfor storsamfunnet". Selvsagt må noen av foreldrene deres ta sin del av ansvaret for dette, men også "vi" (= "storsamfunnet") må ønske dem velkommen på lik linje med "hvite nordmenn".

Du så programmet om hvordan nazistene "kapret" Joe Erling Jahr - han var en outsider, og de eneste som "tok imot ham" var nynazistene.

Jeg tror det samme ofte er sant med gjengmedlemmene - dette er folk som ikke "kommer inn i storsamfunnet", og så er det gjengene som "tar imot dem". Der har de tilhørighet.

Selvsagt er det noen "av dem" som ikke vil "integreres", men det er hovedsakelig foreldregenerasjonen. Og derfor kommer barnene/ungdommene "i klemme". Men det er selvsagt ingen unnskyldning for at vi ikke skal "ta imot" folk.

===

Og dette er grunnen til at jeg er så imot "oss og dem" holdningene til FrP og andre. Hvis folk skal "integreres i det norske samfunnet" så må det begripeligvis være på lik linje med andre. Man kan ikke si "dere er forskjellige, men vi forventer at dere skal være like". Jo flere statistikker man fører over "forskjelligheter", jo mer vil "de" føle seg utstøtt.

Dette gjelder selvsagt for alle grupper, enten det er snakk om homofile, funksjonshemmede eller nordlendinger. Forskjellen er dog at for "innvandrere" så kan man ofte "se det på dem". De er altså "forskjellige 24 timer i døgnet", mens en homofil ikke behøver å signalisere det hvis han/hun ikke vil.

Jeg kjenner svært mange "innvandrere", og kansje den største fellesnevneren for dem jeg kjenner er at de svært gjerne vil være (og bli behandlet som) "vanlige norske borgere" - verken mer eller mindre. De vil ikke bli gjort forskjell på (verken positiv eller negativ). Men når vi har et politisk parti som maler fanden på veggen, så går ikke det. Da fordrer det at vi må ta stilling, og sloss mot slike brune holdninger.

Men det ville glede meg hvis ordet "innvandrer" simpelthen ikke ble brukt mer. At det ikke var relevant mer. At man skrev "av menneskelig opprinnelse"! *ler*

Med vennlig hilsen

Jeg er enig med deg i at man fort ser gjenger selv om de bare er en vanlig venneflokk.

"Jeg tror det samme ofte er sant med gjengmedlemmene - dette er folk som ikke "kommer inn i storsamfunnet", og så er det gjengene som "tar imot dem". Der har de tilhørighet."

Mitt inntrykk er heller at innvandrere, spesielt i Oslo, bor nær hverandre, og miljøet er såpass "lite" at alle kjenner noen i en gjeng, og man ser muligheten til respekt, ære og svært lett-tjente penger.

Mange har helt sikkert også falt utenfor, men i motsetning til nynazistene får jeg ikke inntrykk av at det er de "svake" som havner i gjenger, men omvendt. Det er i hvertfall min erfaring med de jeg vet om.

"Men det ville glede meg hvis ordet "innvandrer" simpelthen ikke ble brukt mer. At det ikke var relevant mer. At man skrev "av menneskelig opprinnelse"! *ler*"

Og jeg er også mot krig og fred og politikk og sånn :)

Annonse

Hei SDD,

====

===

Med vennlig hilsen

Det er dødfødt og diskutere Integrering med en som er for assimilering Sør.

Hei,

Du skriver: "Religion burde uansett ikke være en grunn for å innvilge asyl eller oppholdstillatelse - uansett argumenter."

Religion er ingen grunn for asyl, og har heller aldri vært det.

Forfølgelse pga religion, derimot, er grunn for asyl, ihht gjeldende internasjonale konvensjoner.

===

Du skriver: "Det er helt frivillig hvilken religion man ønsker å tilhøre...."

Ja, men hva så?

Det er like "frivillig" hvilket politisk standpunkt man ønsker å støtte, og med den logikken du forfekter her kunne Sverige ha sendt alle nordmenn som søkte asyl der tilbake til nazistene i Norge, med begrunnelsen at de frivillig kunne bli nazister.

Alle som ble forfulgt pga sine politiske synspunkt under Stalin kunne vi og ha sendt tilbake - de kunne jo frivillig underkaste seg stalinismen....

Eller gjelder ikke logikken din der?

Med vennlig hilsen

"Det er like "frivillig" hvilket politisk standpunkt man ønsker å støtte, og med den logikken du forfekter her kunne Sverige ha sendt alle nordmenn som søkte asyl der tilbake til nazistene i Norge, med begrunnelsen at de frivillig kunne bli nazister."

Nå setter du saken på hodet - og argumenterer deretter.

Du argumenterer ut i fra en påstand om at man kan "presses" til å ta et standpunkt - være seg religion eller politisk tilhørighet.

Jeg snakker om at man frivillig går inn i et parti, eller en religion - og må selv bære konsekvensene av det.

Nettopp som du forfekter selv, når du påstår at det er frivillig å støtte Frp - og at det på den bakgrunn er helt OK å behandle disse som en gruppe.

Underforstått - liker de ikke konsekvensene, får de selv ta ansvaret for det.

Men det er noe helt annet å bli tvunget til å måtte ta et politisk eller religiøst standpunkt - av den enkle grunn at da har du ikke lenger noe valg.

Mvh

Hei SDD,

====

===

Med vennlig hilsen

Jeg skal trekke fram et grelt eksempel som ikke er representatvivt, og som kun dreier seg om en familie: de kom hit til landet på humanitært grunnlag, rett fra landsbygda. De to voksne er analfabeter og snakker nesten ikke norsk selv etter 12 år her. De to barna er 16 og 18 år, gutter, de er kriminelle i ordets rette forstand, med store adferdsproblemer og har aldri vært i stand til å få norske venner. De voksne har ingen kontroll over barna, men barna har full kontroll over dem, det har de hatt nesten fra første dag pga språket og bedre kunnskaper om sammfunnet. Når guttene er borte i flere dager, vet ikke foreldrene hvor de er og tør ikke gå til politiet å melde dem savnet. De får 22.000 kr pr mnd av sosialkontoret og alle i det offentlige lar dem seile sin egen sjø. Hverken politiet, barnevernet eller andre bryr seg. Den eldste er stolt over å ha vært arrestert 11 ganger og ekstra stolt over å ha sittet lenge inne sammen med de "store gutta". Den yngste har ranet sine medelever og må beskyttes av -sine- venner, nemlig gjengen som de begge er medlem av. Den yngste får ikke venner og svarer med å mobbe og overfalle sine medelever, noe som gjør at alle er redd han, og så lærerne, som er helt passive. Den yngste ser opp til den eldste, som igjen ser opp til en som nå sitter inne for 5. gang for narkohandel og vold. Gjengen er på 18 medlemmer, for to år siden var de bare 3. De er "uniformert" med en spesiell bukse som ingen andre tør gå med, da de ville blitt slått ned og fratatt buksa av gjengen. Damene skyr gjengen, og dette kompenserer de ved en voldtekt i ny og ne, ofrene tør virkelig ikke anmelde sakene, da de kun voldtar i sitt eget nærmiljø, og ofrene gjør det "frivillig" av frykt. Ingen av gjengen tør gå alene, da det kan føre til bank av folk de har noe utestående med. Når de kjører bil blir de stoppet av politiet svært ofte og ransaket, derfor må de kaste knivene hver gang ut av bilvinduene. Politiet plukker opp de knivene de finner, gjerne i nærheten av stolper og annet der gutta kan finne dem igjen senere hvis politiet ikke finner dem. Gjengen styrer 4 forskremte langere som selger narko, og som ikke er medlemmer. Det er stor status å sitte inne, og de store idolene er de store gjengene i USA. De eldste i gjengen begynner å skjønne at dette ikke er noe liv, mens de yngste ennå syns det er kjempekult. De eldste vil helst finne seg en jobb og være i fred, men det er vanskelig å få jobb med denne hudfargen i et rasistisk Norge.

Tror du dette kan være sant ? I Norge ? Dette behøver vi ikke globalisere eller blande politikk inn i. Disse menneskene har ikke fått oppfølging i det hele tatt, og er ofre for uhyre slappe og kunnskapsløse myndigheter som slipper inn fler og fler UTEN å følge opp de som er her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...