Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Jeg skal trekke fram et grelt eksempel som ikke er representatvivt, og som kun dreier seg om en familie: de kom hit til landet på humanitært grunnlag, rett fra landsbygda. De to voksne er analfabeter og snakker nesten ikke norsk selv etter 12 år her. De to barna er 16 og 18 år, gutter, de er kriminelle i ordets rette forstand, med store adferdsproblemer og har aldri vært i stand til å få norske venner. De voksne har ingen kontroll over barna, men barna har full kontroll over dem, det har de hatt nesten fra første dag pga språket og bedre kunnskaper om sammfunnet. Når guttene er borte i flere dager, vet ikke foreldrene hvor de er og tør ikke gå til politiet å melde dem savnet. De får 22.000 kr pr mnd av sosialkontoret og alle i det offentlige lar dem seile sin egen sjø. Hverken politiet, barnevernet eller andre bryr seg. Den eldste er stolt over å ha vært arrestert 11 ganger og ekstra stolt over å ha sittet lenge inne sammen med de "store gutta". Den yngste har ranet sine medelever og må beskyttes av -sine- venner, nemlig gjengen som de begge er medlem av. Den yngste får ikke venner og svarer med å mobbe og overfalle sine medelever, noe som gjør at alle er redd han, og så lærerne, som er helt passive. Den yngste ser opp til den eldste, som igjen ser opp til en som nå sitter inne for 5. gang for narkohandel og vold. Gjengen er på 18 medlemmer, for to år siden var de bare 3. De er "uniformert" med en spesiell bukse som ingen andre tør gå med, da de ville blitt slått ned og fratatt buksa av gjengen. Damene skyr gjengen, og dette kompenserer de ved en voldtekt i ny og ne, ofrene tør virkelig ikke anmelde sakene, da de kun voldtar i sitt eget nærmiljø, og ofrene gjør det "frivillig" av frykt. Ingen av gjengen tør gå alene, da det kan føre til bank av folk de har noe utestående med. Når de kjører bil blir de stoppet av politiet svært ofte og ransaket, derfor må de kaste knivene hver gang ut av bilvinduene. Politiet plukker opp de knivene de finner, gjerne i nærheten av stolper og annet der gutta kan finne dem igjen senere hvis politiet ikke finner dem. Gjengen styrer 4 forskremte langere som selger narko, og som ikke er medlemmer. Det er stor status å sitte inne, og de store idolene er de store gjengene i USA. De eldste i gjengen begynner å skjønne at dette ikke er noe liv, mens de yngste ennå syns det er kjempekult. De eldste vil helst finne seg en jobb og være i fred, men det er vanskelig å få jobb med denne hudfargen i et rasistisk Norge. Tror du dette kan være sant ? I Norge ? Dette behøver vi ikke globalisere eller blande politikk inn i. Disse menneskene har ikke fått oppfølging i det hele tatt, og er ofre for uhyre slappe og kunnskapsløse myndigheter som slipper inn fler og fler UTEN å følge opp de som er her. Hei Soldat, Jeg tror ikke du lyver, for å si det slik. Men hvorfor skulle dette være "et argument" mot innvandring? Du snakker om en ørliten brøkdel av innvandrere, og hvorfor skal vi "straffe" andre individuelle innvandrere ved å nekte dem innreise, begrunnet med "noen andre som hadde foreldre som er født i samme land som deg, ble kriminelle"??? Vurderingen av potensielle innvandrere bør da gå på dem som individer, og ikke på hva "barnene til folk fra samme fødested" gjorde eller ikke gjorde...??? === Forøvrig er jeg helt enig i at vi bør satse langt mer på å følge opp marginaliserte familier/barn, enten de kommer fra "landsbygden i Afghanistan" eller heter "Joe Erling Jahr".... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Det er dødfødt og diskutere Integrering med en som er for assimilering Sør. Hei Taj, Spør ham om han også mener at alle de nordmennene som flytter til utlandet (f. eks. Pakistan) skal "assimileres" i pakistansk kultur... ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Mannen min sier alltid til meg; "Nå har sønnen _din_ rota bort hammer'n min, igjen!" ;o) Jeg mener media har et stort ansvar her. Var det ikke i Danmark de forsøkte en tid å unnlate slike betegnelser i nyhetene? En undersøkelse viste at den såkalte hverdagsrasismen og fremmedfrykten ble mindre. Personlig kan jeg ikke finne èn god grunn for å nevne hvilken nasjonalitet/religion/opprinnelse gjerningsmannen hadde. Eller foreldrene hans. Jeg tror neppe ei voldtatt jente bryr seg om det, heller. Vennlig hilsen Hei, Jo, jeg mener å huske at det var Extrabladet (Danmarks største avis, ligner litt på VG) som sluttet å oppgi "opprinnelseslandet" i 6 måneder, og konstaterte at etterpå hadde "motstanden mot innvandring" blant leserene sunket fra ca 60% til 20% (husker ikke de eksakte tallene). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Hei Soldat, Jeg tror ikke du lyver, for å si det slik. Men hvorfor skulle dette være "et argument" mot innvandring? Du snakker om en ørliten brøkdel av innvandrere, og hvorfor skal vi "straffe" andre individuelle innvandrere ved å nekte dem innreise, begrunnet med "noen andre som hadde foreldre som er født i samme land som deg, ble kriminelle"??? Vurderingen av potensielle innvandrere bør da gå på dem som individer, og ikke på hva "barnene til folk fra samme fødested" gjorde eller ikke gjorde...??? === Forøvrig er jeg helt enig i at vi bør satse langt mer på å følge opp marginaliserte familier/barn, enten de kommer fra "landsbygden i Afghanistan" eller heter "Joe Erling Jahr".... Med vennlig hilsen Et argument for å følge opp de som er her. Ikke ta inn fler før vi har fått integrert dem. Faren jobber ikke fordi han får ikke jobb som gir like mye som trygden netto. Lønna blir bare trukket fra trygden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Hei, Jo, jeg mener å huske at det var Extrabladet (Danmarks største avis, ligner litt på VG) som sluttet å oppgi "opprinnelseslandet" i 6 måneder, og konstaterte at etterpå hadde "motstanden mot innvandring" blant leserene sunket fra ca 60% til 20% (husker ikke de eksakte tallene). Med vennlig hilsen Løsningen er altså å tilbakeholde opplysninger ved å sensurere aviser ? Det mente Stalin også. Ikke mye folk fikk vite til slutt i det landet. Jeg hater tanken på at noen skulle sitte å bestemme hva jeg skulle få vite. Jeg mener en fri presse er et tegn på demokrati. At venstreradikale forsøker å filtrere bort upassende statistikk og opplysninger er ikke noe nytt. De mener det godt selvsagt, det er jo til "alles" beste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Et argument for å følge opp de som er her. Ikke ta inn fler før vi har fått integrert dem. Faren jobber ikke fordi han får ikke jobb som gir like mye som trygden netto. Lønna blir bare trukket fra trygden. Du skriver: "Faren jobber ikke fordi han får ikke jobb som gir like mye som trygden netto." ...eh... og hva har dette med integrering å gjøre? INTET. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Du skriver: "Faren jobber ikke fordi han får ikke jobb som gir like mye som trygden netto." ...eh... og hva har dette med integrering å gjøre? INTET. Med vennlig hilsen Feil ! Hadde de hatt jobb, hadde de lettere kunnet integrere seg og lære språket, så kom ikke her. Men de får vel ikke jobb heller når de ikke snakker norsk, det har sikkert ikke vært gjort nok for å lære dem det. Og så var det fargen da. Temmelig håpløst, ikke sant ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Feil ! Hadde de hatt jobb, hadde de lettere kunnet integrere seg og lære språket, så kom ikke her. Men de får vel ikke jobb heller når de ikke snakker norsk, det har sikkert ikke vært gjort nok for å lære dem det. Og så var det fargen da. Temmelig håpløst, ikke sant ? Du skriver: "det har sikkert ikke vært gjort nok for å lære dem det." Nei, hverken for å gjøre språk-undervisning tilgjengelig (regjeringen foreslår å kutte) eller for "integrering", for eksempel fordi en del folk insisterer på "oss" og "dem" behandling av folk. Hvilket er en total negasjon av "integrasjon". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Du skriver: "det har sikkert ikke vært gjort nok for å lære dem det." Nei, hverken for å gjøre språk-undervisning tilgjengelig (regjeringen foreslår å kutte) eller for "integrering", for eksempel fordi en del folk insisterer på "oss" og "dem" behandling av folk. Hvilket er en total negasjon av "integrasjon". Med vennlig hilsen Var du med rundt for å hente innvandrere til norskundervisning med buss ? Det var jeg. De kom ikke sjæl. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Var du med rundt for å hente innvandrere til norskundervisning med buss ? Det var jeg. De kom ikke sjæl. Med deg på bussen, kan jeg forstå det! ;-) Nei, jeg hjelper innvandrere som kommer på døren for å få mer hjelp til å lære norsk (fordi de føler de ikke får nok timer på skolen). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Med deg på bussen, kan jeg forstå det! ;-) Nei, jeg hjelper innvandrere som kommer på døren for å få mer hjelp til å lære norsk (fordi de føler de ikke får nok timer på skolen). Med vennlig hilsen Jeg så det motsatte, nemlig at de fleste sa at da bare skulle jobbe på fabrikk, og de snakket bare med familien og andre med samme språk, så de ikke behøvde lære norsk. Noen prøvde å få læreren til å lage lapper de kunne vise på bussen osv for å slippe å lære. De fleste kom fra samme sted, og holdt tett sammen. Ungene lærte mer fort, og tok ofte styringen som Soldat sa i sitt innlegg. Vi så mødre ta med seg sønnen eller datteren til legen på svangerskpskontroll fordi de ikke kunne norsk etter mange år. Mange kvinner fikk rett og slett ikke lov av mannen å lære norsk, selv om de lærte mye fortere og bedre. Slik er det enda, etter 30 års erfaring i Norge er det ikke blitt bedre, mye på grunn av at det kommer for mange på en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Mistenk i vei. Helt opp til deg. Med vennlig hilsen Hva med å dokumentere det du sier? I stedet for å krype inn i kroken med hendene for øynene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Jo, du er på feil kontinent. Kvinnelig kjønnslemlestelse foregår i all hovedsak i Afrika, og er KULTURELT (og IKKE religiøst) betinget; det skjer hos kristne, animister og muslimer. Altså, det har lite med religion å gjøre. Det har også skjedd lenge før noen "fant på" islam. Religiøs kjønnslemlestelse av kvinner er faktisk en KRISTEN tradisjon, som var utbredt i enkelte kristne miljøer i USA. Det ble, ifølge Amnesty International, ikke avskaffet før i 1850. Omskjæring av gutter, derimot, er religiøst betinget. Med vennlig hilsen Du er helt på bærtur. Meg bekjent har ikke kristendommen eksistert i USA i 4000 år. Fra den samme infosiden: Det er dokumentert at jenter ble omskåret helt tilbake til 4000 år før Kristus (faraoenes tid i Egypt). Hvorfor skal du henge alt på hvite/kristne? Hva med å lese det jeg skriver, og svare på det? Jeg sier at omskjæring er i hovedsak en afrikansk tradisjon, men at muslimene har overtatt denne tradisjonen. Dette med bakgrunn i tolkning av islam. Rett eller galt, men utenfor Afrika er det muslimske land som omskjærer kvinner. Også i Pakistan. At jødene omskjærer guttebarn er velkjent. At katolikkene gjør det samme i ganske stor utstrekning er mindre kjent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Hei Goliath, Jeg påpeker konsekvensene av det DU hevder, og at du ikke kan bruke "frivillig-argumentet" slik. Ja, jeg mener faktisk også at man, innen rimelighetens grenser (ekskluderer nazisme, osv), "frivillig" velger religion og politisk synspunkt. Men hele "frivillig-argumentet" er egentlig irrelevant i en diskusjon om asyl, for poenget er at hvis man blir *forfulgt* pga livssyn, så gir dette rett til asyl. Man får asyl pga forfølgelsen, enten det er Stalin eller andre som forfølger deg. Med vennlig hilsen Goliath 1-Sør 0 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Du er helt på bærtur. Meg bekjent har ikke kristendommen eksistert i USA i 4000 år. Fra den samme infosiden: Det er dokumentert at jenter ble omskåret helt tilbake til 4000 år før Kristus (faraoenes tid i Egypt). Hvorfor skal du henge alt på hvite/kristne? Hva med å lese det jeg skriver, og svare på det? Jeg sier at omskjæring er i hovedsak en afrikansk tradisjon, men at muslimene har overtatt denne tradisjonen. Dette med bakgrunn i tolkning av islam. Rett eller galt, men utenfor Afrika er det muslimske land som omskjærer kvinner. Også i Pakistan. At jødene omskjærer guttebarn er velkjent. At katolikkene gjør det samme i ganske stor utstrekning er mindre kjent. Du skriver: "Du er helt på bærtur. Meg bekjent har ikke kristendommen eksistert i USA i 4000 år." Ingen har påstått det heller. Men Amnesty skriver at kristne grupper drev med kvinnelig kjønnslemlestelse frem til 1850. === Du skriver: "Det er dokumentert at jenter ble omskåret helt tilbake til 4000 år før Kristus (faraoenes tid i Egypt)." Nettopp. Ergo er det ikke noen muslimsk tradisjon. === Du skriver: "men at muslimene har overtatt denne tradisjonen." Nei, det har "muslimene" ikke. Indonesia er verdens største muslimske land (antall), og det er ikke noen "tradisjon" der. === Det er ikke bare katolikker som omskjærer gutter. Det er utbredt blant protestanter i USA også. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Du skriver: "Du er helt på bærtur. Meg bekjent har ikke kristendommen eksistert i USA i 4000 år." Ingen har påstått det heller. Men Amnesty skriver at kristne grupper drev med kvinnelig kjønnslemlestelse frem til 1850. === Du skriver: "Det er dokumentert at jenter ble omskåret helt tilbake til 4000 år før Kristus (faraoenes tid i Egypt)." Nettopp. Ergo er det ikke noen muslimsk tradisjon. === Du skriver: "men at muslimene har overtatt denne tradisjonen." Nei, det har "muslimene" ikke. Indonesia er verdens største muslimske land (antall), og det er ikke noen "tradisjon" der. === Det er ikke bare katolikker som omskjærer gutter. Det er utbredt blant protestanter i USA også. Med vennlig hilsen Sør da. Har du hørt om kristne jenter som frykter kjønnslemlestelse? Ikke? Har du hørt om muslimske jenter da? Ja? Hva sier det deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Du skriver: "Du er helt på bærtur. Meg bekjent har ikke kristendommen eksistert i USA i 4000 år." Ingen har påstått det heller. Men Amnesty skriver at kristne grupper drev med kvinnelig kjønnslemlestelse frem til 1850. === Du skriver: "Det er dokumentert at jenter ble omskåret helt tilbake til 4000 år før Kristus (faraoenes tid i Egypt)." Nettopp. Ergo er det ikke noen muslimsk tradisjon. === Du skriver: "men at muslimene har overtatt denne tradisjonen." Nei, det har "muslimene" ikke. Indonesia er verdens største muslimske land (antall), og det er ikke noen "tradisjon" der. === Det er ikke bare katolikker som omskjærer gutter. Det er utbredt blant protestanter i USA også. Med vennlig hilsen ...eh...har du lest din egenproduserte overskrift? DIN påstand. DU har sagt. Circumcision is practiced on young girls to a lesser extent in Indonesia, Malaysia, Pakistan and India, which have sizable Muslim populations. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Sør da. Har du hørt om kristne jenter som frykter kjønnslemlestelse? Ikke? Har du hørt om muslimske jenter da? Ja? Hva sier det deg? Hei, Kjønnslemlestelse er kulturelt. Det pågår i bestemte geografiske områder, uavhengig av hvilken religion personene har (islam, kristendom eller animisme). Det har pågått siden lenge før kristendom eller islam har eksistert. === Nazisme var utbredt i et bestemt geografisk område hvor det bodde flest kristne..... Skylder du på kristendommen? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 ...eh...har du lest din egenproduserte overskrift? DIN påstand. DU har sagt. Circumcision is practiced on young girls to a lesser extent in Indonesia, Malaysia, Pakistan and India, which have sizable Muslim populations. Du skriver: "...eh...har du lest din egenproduserte overskrift? DIN påstand. DU har sagt." Står det noe om 4000 år der? Ikke det? === Du skriver: "Circumcision is practiced on young girls to a lesser extent in Indonesia, Malaysia, Pakistan and India, which have sizable Muslim populations." Ja, ingen har påstått at det aldri forekommer. Jfr: "Paedeophilia is practiced on young children to a lesser extent in Norway, Sweden, Denmark and Britain, which have sizable Christian populations." Er de pedofile fordi de er kristne-land? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Hei, Kjønnslemlestelse er kulturelt. Det pågår i bestemte geografiske områder, uavhengig av hvilken religion personene har (islam, kristendom eller animisme). Det har pågått siden lenge før kristendom eller islam har eksistert. === Nazisme var utbredt i et bestemt geografisk område hvor det bodde flest kristne..... Skylder du på kristendommen? Med vennlig hilsen Mener du med det å si at kjønnslemlestelse er utbredt i områder hvor det bor overvekt av kristne? Ikke tull. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80703-slike-gutter-vil-norge-ha/page/5/#findComment-425313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.