Gjest nysgjerrigpetra Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Blir lærerne hjernevasket allerede på lærerskolen? Har noen bekjente som er/skal bli lærere. De klager over dårlig lønn og at de må jobbe på kveldstid med retting av prøver, forberedelser etc. Det som provoserer meg er at all ferien de har i løpet av et år bør vel kompensere ganske mye i penger og fritid! Hva med å finne seg et annet yrke hvis alt er så negativt. Noen som er uenig/enige? Blir så lei av denne sytinga! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nysgjerrigpetra Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Blir lærerne hjernevasket allerede på lærerskolen? Har noen bekjente som er/skal bli lærere. De klager over dårlig lønn og at de må jobbe på kveldstid med retting av prøver, forberedelser etc. Det som provoserer meg er at all ferien de har i løpet av et år bør vel kompensere ganske mye i penger og fritid! Hva med å finne seg et annet yrke hvis alt er så negativt. Noen som er uenig/enige? Blir så lei av denne sytinga! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-429329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nysgjerrigpetra Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Blir lærerne hjernevasket allerede på lærerskolen? Har noen bekjente som er/skal bli lærere. De klager over dårlig lønn og at de må jobbe på kveldstid med retting av prøver, forberedelser etc. Det som provoserer meg er at all ferien de har i løpet av et år bør vel kompensere ganske mye i penger og fritid! Hva med å finne seg et annet yrke hvis alt er så negativt. Noen som er uenig/enige? Blir så lei av denne sytinga! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-430712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nysgjerrigpetra Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Blir lærerne hjernevasket allerede på lærerskolen? Har noen bekjente som er/skal bli lærere. De klager over dårlig lønn og at de må jobbe på kveldstid med retting av prøver, forberedelser etc. Det som provoserer meg er at all ferien de har i løpet av et år bør vel kompensere ganske mye i penger og fritid! Hva med å finne seg et annet yrke hvis alt er så negativt. Noen som er uenig/enige? Blir så lei av denne sytinga! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-432095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jo, jeg er enig med deg.Hva er vitsen med å bli lærer hvis en klager over lønn og arb vilkår allerede før en er ferdig utdannet? Det er jo heller ikke sånn at ingen vet hva de går til når de velger læreryrket. Tenk hvor flott det ville vært hvis alle (eller de aller fleste) som valgte læreryrket gjorde det ut fra et slags "kall" - at det var dette de virkelig ville jobbe med, og det ville de uansett lønn og arb forhold... Det ville vært flott for ungene også - med lærere som jobbet ut fra et ønske om å være nettopp det, og ikke fordi lærerstudiet var det eneste de kom inn på. Hører stadig folk si at de eneste mulighetene de har er lærer eller sykepleie, og at dette egentlig ikke er det de vil eller at det ikke passer for dem... men av to onder velger de altså et av dem og havner på feil hylle, uansett hvilket av de to valget faller på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-427972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jo, jeg er enig med deg.Hva er vitsen med å bli lærer hvis en klager over lønn og arb vilkår allerede før en er ferdig utdannet? Det er jo heller ikke sånn at ingen vet hva de går til når de velger læreryrket. Tenk hvor flott det ville vært hvis alle (eller de aller fleste) som valgte læreryrket gjorde det ut fra et slags "kall" - at det var dette de virkelig ville jobbe med, og det ville de uansett lønn og arb forhold... Det ville vært flott for ungene også - med lærere som jobbet ut fra et ønske om å være nettopp det, og ikke fordi lærerstudiet var det eneste de kom inn på. Hører stadig folk si at de eneste mulighetene de har er lærer eller sykepleie, og at dette egentlig ikke er det de vil eller at det ikke passer for dem... men av to onder velger de altså et av dem og havner på feil hylle, uansett hvilket av de to valget faller på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-429355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jo, jeg er enig med deg.Hva er vitsen med å bli lærer hvis en klager over lønn og arb vilkår allerede før en er ferdig utdannet? Det er jo heller ikke sånn at ingen vet hva de går til når de velger læreryrket. Tenk hvor flott det ville vært hvis alle (eller de aller fleste) som valgte læreryrket gjorde det ut fra et slags "kall" - at det var dette de virkelig ville jobbe med, og det ville de uansett lønn og arb forhold... Det ville vært flott for ungene også - med lærere som jobbet ut fra et ønske om å være nettopp det, og ikke fordi lærerstudiet var det eneste de kom inn på. Hører stadig folk si at de eneste mulighetene de har er lærer eller sykepleie, og at dette egentlig ikke er det de vil eller at det ikke passer for dem... men av to onder velger de altså et av dem og havner på feil hylle, uansett hvilket av de to valget faller på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-430738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jo, jeg er enig med deg.Hva er vitsen med å bli lærer hvis en klager over lønn og arb vilkår allerede før en er ferdig utdannet? Det er jo heller ikke sånn at ingen vet hva de går til når de velger læreryrket. Tenk hvor flott det ville vært hvis alle (eller de aller fleste) som valgte læreryrket gjorde det ut fra et slags "kall" - at det var dette de virkelig ville jobbe med, og det ville de uansett lønn og arb forhold... Det ville vært flott for ungene også - med lærere som jobbet ut fra et ønske om å være nettopp det, og ikke fordi lærerstudiet var det eneste de kom inn på. Hører stadig folk si at de eneste mulighetene de har er lærer eller sykepleie, og at dette egentlig ikke er det de vil eller at det ikke passer for dem... men av to onder velger de altså et av dem og havner på feil hylle, uansett hvilket av de to valget faller på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-432121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arg, arg Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jeg har møtt èn (1) lærer som har sagt at han har det som plommen i egget. (Og jeg har møtt et par ja) Han syns arbeidstiden er helt topp, fleksitid, lite timer, god lønn (ja, tenk det sa han :-o ), og best av alt laaaang sommerferie i tillegg til lang juleferie, høsferie, vinterferie, påskeferie... Mens _alle_ andre syter og syter og syter. Feriene er jo ikke ferie, det er _avspasering_ må vite. Ja, hvor mange timer i uka jobber du da? Spør jeg. For jeg vet at hvis jeg skal klare å jobbe inn såpass mange uker i løpet av et år, så må jeg jobbe _mye_ og _lenge_, _hver_ dag. Men neiiida, de drar nå litt på det, tjaaa vet egentlig ikke jeg... Gikk nå hjem i 14-15 tida både på mandag og tirsdag, og torsdag begynte jeg jo ikke før 11..hmmm... Ja, men vi var jo på overnattingstur for to uker siden da, åhnei den avspaserte jeg jo for i forrige uke ja... Og lønna, ikke snakk om lønna. 280.000 i begynnerlønn har en kompis av meg. Og jeg syns ikke det er så verst jeg! Selv tjener jeg mindre, men klarer meg likevel bra og er rimelig godt fornøyd. Det er helt greit at noen andre enn meg får et ekstra lønnshopp i år. Det er mange som fortjener det, det er helt sikkert. Men neiiida, her sammenlignes det med leger, og ingeniører og siviløkonomer og gud vet hva, DE tjener jo _mye_ mer - skrekk og gru! Jeg blir så lei av den mye vil ha mer mentaliteten det kan virke som om gjelder blant 98% av de lærerne jeg har møtt. (Og ja, det gjelder _mange_ andre i samfunnet også) I tillegg er jobben tung, og det er et stooort ansvar, (viktigste jobben man kan ha, det er vi som oppdrar norges kommende ledere...) osv. osv. osv. JA, det er slitsomt og viktig og alt der - men faller det dem inn at det fins andre som også har slitsomme og tunge og viktige og ansvarsfulle jobber? Tror ikke det nei! Nå skal jeg ikke dra hjemmehjelpere og omsorgsarbeidere inn i det her, men det fins MANGE som hadde fortjent et løft mye mer enn lærere. Mener jeg. Og hvis det er så forferdelig å være lærer, så finn deg noe annet å drive med for svarte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-427984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arg, arg Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jeg har møtt èn (1) lærer som har sagt at han har det som plommen i egget. (Og jeg har møtt et par ja) Han syns arbeidstiden er helt topp, fleksitid, lite timer, god lønn (ja, tenk det sa han :-o ), og best av alt laaaang sommerferie i tillegg til lang juleferie, høsferie, vinterferie, påskeferie... Mens _alle_ andre syter og syter og syter. Feriene er jo ikke ferie, det er _avspasering_ må vite. Ja, hvor mange timer i uka jobber du da? Spør jeg. For jeg vet at hvis jeg skal klare å jobbe inn såpass mange uker i løpet av et år, så må jeg jobbe _mye_ og _lenge_, _hver_ dag. Men neiiida, de drar nå litt på det, tjaaa vet egentlig ikke jeg... Gikk nå hjem i 14-15 tida både på mandag og tirsdag, og torsdag begynte jeg jo ikke før 11..hmmm... Ja, men vi var jo på overnattingstur for to uker siden da, åhnei den avspaserte jeg jo for i forrige uke ja... Og lønna, ikke snakk om lønna. 280.000 i begynnerlønn har en kompis av meg. Og jeg syns ikke det er så verst jeg! Selv tjener jeg mindre, men klarer meg likevel bra og er rimelig godt fornøyd. Det er helt greit at noen andre enn meg får et ekstra lønnshopp i år. Det er mange som fortjener det, det er helt sikkert. Men neiiida, her sammenlignes det med leger, og ingeniører og siviløkonomer og gud vet hva, DE tjener jo _mye_ mer - skrekk og gru! Jeg blir så lei av den mye vil ha mer mentaliteten det kan virke som om gjelder blant 98% av de lærerne jeg har møtt. (Og ja, det gjelder _mange_ andre i samfunnet også) I tillegg er jobben tung, og det er et stooort ansvar, (viktigste jobben man kan ha, det er vi som oppdrar norges kommende ledere...) osv. osv. osv. JA, det er slitsomt og viktig og alt der - men faller det dem inn at det fins andre som også har slitsomme og tunge og viktige og ansvarsfulle jobber? Tror ikke det nei! Nå skal jeg ikke dra hjemmehjelpere og omsorgsarbeidere inn i det her, men det fins MANGE som hadde fortjent et løft mye mer enn lærere. Mener jeg. Og hvis det er så forferdelig å være lærer, så finn deg noe annet å drive med for svarte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-429367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arg, arg Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jeg har møtt èn (1) lærer som har sagt at han har det som plommen i egget. (Og jeg har møtt et par ja) Han syns arbeidstiden er helt topp, fleksitid, lite timer, god lønn (ja, tenk det sa han :-o ), og best av alt laaaang sommerferie i tillegg til lang juleferie, høsferie, vinterferie, påskeferie... Mens _alle_ andre syter og syter og syter. Feriene er jo ikke ferie, det er _avspasering_ må vite. Ja, hvor mange timer i uka jobber du da? Spør jeg. For jeg vet at hvis jeg skal klare å jobbe inn såpass mange uker i løpet av et år, så må jeg jobbe _mye_ og _lenge_, _hver_ dag. Men neiiida, de drar nå litt på det, tjaaa vet egentlig ikke jeg... Gikk nå hjem i 14-15 tida både på mandag og tirsdag, og torsdag begynte jeg jo ikke før 11..hmmm... Ja, men vi var jo på overnattingstur for to uker siden da, åhnei den avspaserte jeg jo for i forrige uke ja... Og lønna, ikke snakk om lønna. 280.000 i begynnerlønn har en kompis av meg. Og jeg syns ikke det er så verst jeg! Selv tjener jeg mindre, men klarer meg likevel bra og er rimelig godt fornøyd. Det er helt greit at noen andre enn meg får et ekstra lønnshopp i år. Det er mange som fortjener det, det er helt sikkert. Men neiiida, her sammenlignes det med leger, og ingeniører og siviløkonomer og gud vet hva, DE tjener jo _mye_ mer - skrekk og gru! Jeg blir så lei av den mye vil ha mer mentaliteten det kan virke som om gjelder blant 98% av de lærerne jeg har møtt. (Og ja, det gjelder _mange_ andre i samfunnet også) I tillegg er jobben tung, og det er et stooort ansvar, (viktigste jobben man kan ha, det er vi som oppdrar norges kommende ledere...) osv. osv. osv. JA, det er slitsomt og viktig og alt der - men faller det dem inn at det fins andre som også har slitsomme og tunge og viktige og ansvarsfulle jobber? Tror ikke det nei! Nå skal jeg ikke dra hjemmehjelpere og omsorgsarbeidere inn i det her, men det fins MANGE som hadde fortjent et løft mye mer enn lærere. Mener jeg. Og hvis det er så forferdelig å være lærer, så finn deg noe annet å drive med for svarte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-430750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arg, arg Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jeg har møtt èn (1) lærer som har sagt at han har det som plommen i egget. (Og jeg har møtt et par ja) Han syns arbeidstiden er helt topp, fleksitid, lite timer, god lønn (ja, tenk det sa han :-o ), og best av alt laaaang sommerferie i tillegg til lang juleferie, høsferie, vinterferie, påskeferie... Mens _alle_ andre syter og syter og syter. Feriene er jo ikke ferie, det er _avspasering_ må vite. Ja, hvor mange timer i uka jobber du da? Spør jeg. For jeg vet at hvis jeg skal klare å jobbe inn såpass mange uker i løpet av et år, så må jeg jobbe _mye_ og _lenge_, _hver_ dag. Men neiiida, de drar nå litt på det, tjaaa vet egentlig ikke jeg... Gikk nå hjem i 14-15 tida både på mandag og tirsdag, og torsdag begynte jeg jo ikke før 11..hmmm... Ja, men vi var jo på overnattingstur for to uker siden da, åhnei den avspaserte jeg jo for i forrige uke ja... Og lønna, ikke snakk om lønna. 280.000 i begynnerlønn har en kompis av meg. Og jeg syns ikke det er så verst jeg! Selv tjener jeg mindre, men klarer meg likevel bra og er rimelig godt fornøyd. Det er helt greit at noen andre enn meg får et ekstra lønnshopp i år. Det er mange som fortjener det, det er helt sikkert. Men neiiida, her sammenlignes det med leger, og ingeniører og siviløkonomer og gud vet hva, DE tjener jo _mye_ mer - skrekk og gru! Jeg blir så lei av den mye vil ha mer mentaliteten det kan virke som om gjelder blant 98% av de lærerne jeg har møtt. (Og ja, det gjelder _mange_ andre i samfunnet også) I tillegg er jobben tung, og det er et stooort ansvar, (viktigste jobben man kan ha, det er vi som oppdrar norges kommende ledere...) osv. osv. osv. JA, det er slitsomt og viktig og alt der - men faller det dem inn at det fins andre som også har slitsomme og tunge og viktige og ansvarsfulle jobber? Tror ikke det nei! Nå skal jeg ikke dra hjemmehjelpere og omsorgsarbeidere inn i det her, men det fins MANGE som hadde fortjent et løft mye mer enn lærere. Mener jeg. Og hvis det er så forferdelig å være lærer, så finn deg noe annet å drive med for svarte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-432133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Tror dine bekjente må være av den sytete sorten. Jeg er selv lærerstudent (med friår ), og kjenner flere som er lærere, og jeg vet ikke om noen som er mer fornøyd med yrket sitt enn dem. Jeg tror det er en myte at lærerene er så misfornøyde, særlig etter det siste lønnshoppet. At arbeidsforholdene ikke alltid er gode, trenger man ikke regne lenge på for å finne ut. Man hører jo stadig om dårlige skolebygg med elendig inneklima, liten plass, osv... Da er alltid fokus på barna, noe som jo også er det viktigste, men det er lett å glemme at det er en hel stab med lærere som har sin arbeidsplass på samme sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-427993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Tror dine bekjente må være av den sytete sorten. Jeg er selv lærerstudent (med friår ), og kjenner flere som er lærere, og jeg vet ikke om noen som er mer fornøyd med yrket sitt enn dem. Jeg tror det er en myte at lærerene er så misfornøyde, særlig etter det siste lønnshoppet. At arbeidsforholdene ikke alltid er gode, trenger man ikke regne lenge på for å finne ut. Man hører jo stadig om dårlige skolebygg med elendig inneklima, liten plass, osv... Da er alltid fokus på barna, noe som jo også er det viktigste, men det er lett å glemme at det er en hel stab med lærere som har sin arbeidsplass på samme sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-429376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Tror dine bekjente må være av den sytete sorten. Jeg er selv lærerstudent (med friår ), og kjenner flere som er lærere, og jeg vet ikke om noen som er mer fornøyd med yrket sitt enn dem. Jeg tror det er en myte at lærerene er så misfornøyde, særlig etter det siste lønnshoppet. At arbeidsforholdene ikke alltid er gode, trenger man ikke regne lenge på for å finne ut. Man hører jo stadig om dårlige skolebygg med elendig inneklima, liten plass, osv... Da er alltid fokus på barna, noe som jo også er det viktigste, men det er lett å glemme at det er en hel stab med lærere som har sin arbeidsplass på samme sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-430759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Tror dine bekjente må være av den sytete sorten. Jeg er selv lærerstudent (med friår ), og kjenner flere som er lærere, og jeg vet ikke om noen som er mer fornøyd med yrket sitt enn dem. Jeg tror det er en myte at lærerene er så misfornøyde, særlig etter det siste lønnshoppet. At arbeidsforholdene ikke alltid er gode, trenger man ikke regne lenge på for å finne ut. Man hører jo stadig om dårlige skolebygg med elendig inneklima, liten plass, osv... Da er alltid fokus på barna, noe som jo også er det viktigste, men det er lett å glemme at det er en hel stab med lærere som har sin arbeidsplass på samme sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-432142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jo, jeg er enig med deg.Hva er vitsen med å bli lærer hvis en klager over lønn og arb vilkår allerede før en er ferdig utdannet? Det er jo heller ikke sånn at ingen vet hva de går til når de velger læreryrket. Tenk hvor flott det ville vært hvis alle (eller de aller fleste) som valgte læreryrket gjorde det ut fra et slags "kall" - at det var dette de virkelig ville jobbe med, og det ville de uansett lønn og arb forhold... Det ville vært flott for ungene også - med lærere som jobbet ut fra et ønske om å være nettopp det, og ikke fordi lærerstudiet var det eneste de kom inn på. Hører stadig folk si at de eneste mulighetene de har er lærer eller sykepleie, og at dette egentlig ikke er det de vil eller at det ikke passer for dem... men av to onder velger de altså et av dem og havner på feil hylle, uansett hvilket av de to valget faller på. .... Helt enig, double, at mange nok går ut i lærergjerningen uten den helt store gløden........ Men glød og engasjement skaffer ikke brød på bordet....så diskusjonen rundt lønn er viktig, men ikke mer viktig enn i andre yrkesgrupper. Jeg er lærer, og brenner for yrket mitt. Men hele veien møter vi hindringer som gjør at jobben vår blir vanskelig å utføre. Jeg synes det har blitt lagt for stor vekt på lønn og arbeidstider, og for liten vekt på økonomien i skolen. Det er ikke greit å ha full klasse, miste ekstralæreren mens man samtidig får kritikk for å ikke se alle elevene, ha heimkunnskap hvor elevene må tegne poteten, for skolen har ikke penger til å kjøpe mat, osv... Men læreryrket i seg selv er fantastisk. Tenk å hver dag møte en flokk med blide og glade unger som er glade for å se deg,....få være masse ute i naturen, videreføre kulturarv og kunnskap, ....... det er herlig. Samtidig har det blitt større og større press på lærere. Min mor har vært lærer i 40 år, og sier at det er mindre respekt blant foreldrene og samfunnet generelt, større arbeidspress, flere elever med særskilte behov som vi skal ta oss av uten ekstra midler osv... Ved siden av hjem og barn kan det faktisk bli ganske hektisk. Men, jeg tror nok ikke vi har noe mer grunn til å klage enn andre yrkesgrupper; MEN, vi skal på lik linje med andre arbeidstakere få mulighet til å si hvor skoen trykker. Sist, men ikke minst, vil jeg si til nysgjerrigpetra, ikke la de som brøler høyest få ødelegge ditt inntrykk av oss lærere, skjær oss ikke over en kam! Blant mine kollegaer har jeg en gjeng med flotte folk som brenner for lærergjerningen, og som slett ikke syter og klager, men er positive og flotte mennesker. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at lærere er en flott "rase", som er flinke til å "koke suppe på en spiker" - (les; utføre jobben godt til tross for til tider vanskelige forhold.) Et lite hjertesukk fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-428003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jo, jeg er enig med deg.Hva er vitsen med å bli lærer hvis en klager over lønn og arb vilkår allerede før en er ferdig utdannet? Det er jo heller ikke sånn at ingen vet hva de går til når de velger læreryrket. Tenk hvor flott det ville vært hvis alle (eller de aller fleste) som valgte læreryrket gjorde det ut fra et slags "kall" - at det var dette de virkelig ville jobbe med, og det ville de uansett lønn og arb forhold... Det ville vært flott for ungene også - med lærere som jobbet ut fra et ønske om å være nettopp det, og ikke fordi lærerstudiet var det eneste de kom inn på. Hører stadig folk si at de eneste mulighetene de har er lærer eller sykepleie, og at dette egentlig ikke er det de vil eller at det ikke passer for dem... men av to onder velger de altså et av dem og havner på feil hylle, uansett hvilket av de to valget faller på. .... Helt enig, double, at mange nok går ut i lærergjerningen uten den helt store gløden........ Men glød og engasjement skaffer ikke brød på bordet....så diskusjonen rundt lønn er viktig, men ikke mer viktig enn i andre yrkesgrupper. Jeg er lærer, og brenner for yrket mitt. Men hele veien møter vi hindringer som gjør at jobben vår blir vanskelig å utføre. Jeg synes det har blitt lagt for stor vekt på lønn og arbeidstider, og for liten vekt på økonomien i skolen. Det er ikke greit å ha full klasse, miste ekstralæreren mens man samtidig får kritikk for å ikke se alle elevene, ha heimkunnskap hvor elevene må tegne poteten, for skolen har ikke penger til å kjøpe mat, osv... Men læreryrket i seg selv er fantastisk. Tenk å hver dag møte en flokk med blide og glade unger som er glade for å se deg,....få være masse ute i naturen, videreføre kulturarv og kunnskap, ....... det er herlig. Samtidig har det blitt større og større press på lærere. Min mor har vært lærer i 40 år, og sier at det er mindre respekt blant foreldrene og samfunnet generelt, større arbeidspress, flere elever med særskilte behov som vi skal ta oss av uten ekstra midler osv... Ved siden av hjem og barn kan det faktisk bli ganske hektisk. Men, jeg tror nok ikke vi har noe mer grunn til å klage enn andre yrkesgrupper; MEN, vi skal på lik linje med andre arbeidstakere få mulighet til å si hvor skoen trykker. Sist, men ikke minst, vil jeg si til nysgjerrigpetra, ikke la de som brøler høyest få ødelegge ditt inntrykk av oss lærere, skjær oss ikke over en kam! Blant mine kollegaer har jeg en gjeng med flotte folk som brenner for lærergjerningen, og som slett ikke syter og klager, men er positive og flotte mennesker. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at lærere er en flott "rase", som er flinke til å "koke suppe på en spiker" - (les; utføre jobben godt til tross for til tider vanskelige forhold.) Et lite hjertesukk fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-429386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jo, jeg er enig med deg.Hva er vitsen med å bli lærer hvis en klager over lønn og arb vilkår allerede før en er ferdig utdannet? Det er jo heller ikke sånn at ingen vet hva de går til når de velger læreryrket. Tenk hvor flott det ville vært hvis alle (eller de aller fleste) som valgte læreryrket gjorde det ut fra et slags "kall" - at det var dette de virkelig ville jobbe med, og det ville de uansett lønn og arb forhold... Det ville vært flott for ungene også - med lærere som jobbet ut fra et ønske om å være nettopp det, og ikke fordi lærerstudiet var det eneste de kom inn på. Hører stadig folk si at de eneste mulighetene de har er lærer eller sykepleie, og at dette egentlig ikke er det de vil eller at det ikke passer for dem... men av to onder velger de altså et av dem og havner på feil hylle, uansett hvilket av de to valget faller på. .... Helt enig, double, at mange nok går ut i lærergjerningen uten den helt store gløden........ Men glød og engasjement skaffer ikke brød på bordet....så diskusjonen rundt lønn er viktig, men ikke mer viktig enn i andre yrkesgrupper. Jeg er lærer, og brenner for yrket mitt. Men hele veien møter vi hindringer som gjør at jobben vår blir vanskelig å utføre. Jeg synes det har blitt lagt for stor vekt på lønn og arbeidstider, og for liten vekt på økonomien i skolen. Det er ikke greit å ha full klasse, miste ekstralæreren mens man samtidig får kritikk for å ikke se alle elevene, ha heimkunnskap hvor elevene må tegne poteten, for skolen har ikke penger til å kjøpe mat, osv... Men læreryrket i seg selv er fantastisk. Tenk å hver dag møte en flokk med blide og glade unger som er glade for å se deg,....få være masse ute i naturen, videreføre kulturarv og kunnskap, ....... det er herlig. Samtidig har det blitt større og større press på lærere. Min mor har vært lærer i 40 år, og sier at det er mindre respekt blant foreldrene og samfunnet generelt, større arbeidspress, flere elever med særskilte behov som vi skal ta oss av uten ekstra midler osv... Ved siden av hjem og barn kan det faktisk bli ganske hektisk. Men, jeg tror nok ikke vi har noe mer grunn til å klage enn andre yrkesgrupper; MEN, vi skal på lik linje med andre arbeidstakere få mulighet til å si hvor skoen trykker. Sist, men ikke minst, vil jeg si til nysgjerrigpetra, ikke la de som brøler høyest få ødelegge ditt inntrykk av oss lærere, skjær oss ikke over en kam! Blant mine kollegaer har jeg en gjeng med flotte folk som brenner for lærergjerningen, og som slett ikke syter og klager, men er positive og flotte mennesker. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at lærere er en flott "rase", som er flinke til å "koke suppe på en spiker" - (les; utføre jobben godt til tross for til tider vanskelige forhold.) Et lite hjertesukk fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-430769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Jo, jeg er enig med deg.Hva er vitsen med å bli lærer hvis en klager over lønn og arb vilkår allerede før en er ferdig utdannet? Det er jo heller ikke sånn at ingen vet hva de går til når de velger læreryrket. Tenk hvor flott det ville vært hvis alle (eller de aller fleste) som valgte læreryrket gjorde det ut fra et slags "kall" - at det var dette de virkelig ville jobbe med, og det ville de uansett lønn og arb forhold... Det ville vært flott for ungene også - med lærere som jobbet ut fra et ønske om å være nettopp det, og ikke fordi lærerstudiet var det eneste de kom inn på. Hører stadig folk si at de eneste mulighetene de har er lærer eller sykepleie, og at dette egentlig ikke er det de vil eller at det ikke passer for dem... men av to onder velger de altså et av dem og havner på feil hylle, uansett hvilket av de to valget faller på. .... Helt enig, double, at mange nok går ut i lærergjerningen uten den helt store gløden........ Men glød og engasjement skaffer ikke brød på bordet....så diskusjonen rundt lønn er viktig, men ikke mer viktig enn i andre yrkesgrupper. Jeg er lærer, og brenner for yrket mitt. Men hele veien møter vi hindringer som gjør at jobben vår blir vanskelig å utføre. Jeg synes det har blitt lagt for stor vekt på lønn og arbeidstider, og for liten vekt på økonomien i skolen. Det er ikke greit å ha full klasse, miste ekstralæreren mens man samtidig får kritikk for å ikke se alle elevene, ha heimkunnskap hvor elevene må tegne poteten, for skolen har ikke penger til å kjøpe mat, osv... Men læreryrket i seg selv er fantastisk. Tenk å hver dag møte en flokk med blide og glade unger som er glade for å se deg,....få være masse ute i naturen, videreføre kulturarv og kunnskap, ....... det er herlig. Samtidig har det blitt større og større press på lærere. Min mor har vært lærer i 40 år, og sier at det er mindre respekt blant foreldrene og samfunnet generelt, større arbeidspress, flere elever med særskilte behov som vi skal ta oss av uten ekstra midler osv... Ved siden av hjem og barn kan det faktisk bli ganske hektisk. Men, jeg tror nok ikke vi har noe mer grunn til å klage enn andre yrkesgrupper; MEN, vi skal på lik linje med andre arbeidstakere få mulighet til å si hvor skoen trykker. Sist, men ikke minst, vil jeg si til nysgjerrigpetra, ikke la de som brøler høyest få ødelegge ditt inntrykk av oss lærere, skjær oss ikke over en kam! Blant mine kollegaer har jeg en gjeng med flotte folk som brenner for lærergjerningen, og som slett ikke syter og klager, men er positive og flotte mennesker. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at lærere er en flott "rase", som er flinke til å "koke suppe på en spiker" - (les; utføre jobben godt til tross for til tider vanskelige forhold.) Et lite hjertesukk fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81137-l%C3%A6reryrket-og-syting/#findComment-432152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.