Gå til innhold

Kan jeg endre omsorgspermisjonsløsning underveis?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært ute i adopsjonspermisjon i 3,5 mnd. med 80% lønn fra trygdekontoret.Men nå har det oppstått en prekær situsjon på jobb, og jeg har da fått forespørsel om jeg kunne tenke meg å jobbe et par dager i uken frem til nyttår for å avhjelpe litt. Dette kunne jeg igrunnen ha lyst til, men så er det store spørsmålet om det lar seg gjøre.

jeg har skissert tre mulige alternativer som jeg kunne tenke meg for arbeidsgiver:

1. jobbe to dager og permisjon tre dager i uken fram til nyttår, for så å fortette med min vanlige permisjon.

2. jobbe to dager og 3 dg. permisjon i uken frem til sommerferien, for så å ta full permisjon i 8 uker, og deretter jobbe tre dager og permisjon 2 dager i uken frem til permisjonen er oppbrukt. - En varieabel tidskonto med andre ord.

3.Få vanlig utbetaling av trygdekontoret,(80%lønn) jobbe to dager i uken frem til nyttår hvor jeg ikke får lønn fra arbeidsgiver, men senere ta dette ut i avspasering.

Er dette mulig, og ikke minst kan slike vedtak gjøres raskt om? )Vet jeg er ønsket på jobb allerde denne uken)

Håper noen kan svare meg på dette, vår personalsjef er desverre borte denne uken, derfor prøver jeg å finne ut her som er realistisk.

MVH

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det finnes dessverre ikke noe som heter fleksibel tidskonto.

Du kan velge tidskonto som en fast prosentsats resten av perioden. Den modellen du velger etter avtale med arbeidsgiveren kan endres eller opphøre bare ved

a) opphør av arbeidsforhold

B) bortfall av omsorgsansvar

c) graviditet eller adopsjon

d) andre særlige forhold

Verken 1 eller 2 lar seg gjøre som tidskonto.

Pkt 3 er ikke lov. Fødsels- og adopsjonspengene skal erstatte tapt inntekt. Du velger selv om du vil ha 100% i en kortere periode eller 80% i en lengre periode. Begge deler er "full" stønad. Jobber du uten at det er godkjent som tidskonto skal ad.pengene reduseres UTEN at perioden blir tilsvarende forlenget.

Alternativet er at far tar permisjon når du er i jobb. Da forlenger dere ikke perioden, men du kan jobbe som det passer dere og deres respektive arbeidsgivere (TK må selvsagt vite fordelingen FØR utbetaling så de vet hvem av dere som skal ha pengene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...