Gå til innhold

Når pynter du til JUL?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Juletre ute og alskens lyspynt i vinduene henger folk opp fra 1.advent.

Fra advent henger jeg også oppjulegardiner, pluss at jeg henger en krans på ytterdøra.

Pepperkaker koser vi oss også med i adventstida. Hender det kommer en og annen julepynteting også, særlig hvis jeg har kjøpt noe nytt.

Siste helgen før julaften pynter vi juletreet. Det kan jo bli alt fra lillejulaften til en uke før, avhengig av hva annet jeg har å gjøre.

Synes jula er mye koseligere i desember enn i januar jeg!

2.nyttårsdg er det ofte ut med både juletre og julestjerner. Så forsvinner resten av julepynten ettersom jeg har ork. Det som henger lengst er dørkransen. Men det er ofte fordi jeg glemmer den. hehe.

Jeg pynter til jul 1. desember, og koser meg hele desember måned med juleforberedelsene...:-)

Også juletrelys på treet ute kommer opp 1.desember. Bare juletreet inne venter vi med til julaften.

Til gjengjeld tar vi ned alt så snart som mulig etter nyttår (som som i praksis sier 1.helg etter nyttårsaften...)

Juletre og annen julepynt (julekrybbe, -strømper på peisen, osv) kommer opp lille julaften.

1. desember kommer adventskalender, adventsstake og evt utejulebelysning opp. Gjerne lilla og hvite tulipaner også i adventstiden, samt mye stearinlys. Lille julaften kommer røde lys og tulipaner osv, i adventstiden holder jeg meg mest til hvitt og lilla.

Juletre og -pynten fjernes en ukes tid ut i januar.

Viktig at adventstiden ikke forsvinner helt, det er den for koselig til. Tre -fire uker med advent før julen slipper til!

Annonse

Utebelysningen samt adventsstaker og adventstjerner blir satt opp 1. desember. Jeg pynter også ungenes vinduer med snø og tape rundt denne perioden. Og julegardinene kommer opp da også. I år blir nok det litt annerledes siden jeg er i Oslo/Køenhavn den helgen :)

Noen av de som svarer her, sier at de kun tar fram adventsting 1.desember. Julepynt kommer opp senere.

Men hva mener dere med adventspynt?

Det jeg husker fra jeg var liten (hos oss var det tydelig skille mellom advent og jul...), var at adventsting var lilla. Lilla duker, lilla lys, lilla everywhere. Og jeg orker ikke den lillafargen...

Derfor pynter jeg heller med rødt og andre ting som er julepynt.

Men hva betegner dere som advenstpynt, da? Utelys? Lilla saker? Tar dere bort adventspynten når dere pynter med julepynt, da? (Det gjør nemlig min mor)

Noen av de som svarer her, sier at de kun tar fram adventsting 1.desember. Julepynt kommer opp senere.

Det jeg husker fra jeg var liten (hos oss var det tydelig skille mellom advent og jul...), var at adventsting var lilla. Lilla duker, lilla lys, lilla everywhere. Og jeg orker ikke den lillafargen...

Men hva betegner dere som advenstpynt, da? Utelys? Lilla saker? Tar dere bort adventspynten når dere pynter med julepynt, da? (Det gjør nemlig min mor)

hos oss er adventsting:

adventsstake (elektrisk), adventsstake (med fire lilla stearinlys, som tennes med adventsdikt, ett hver søndag, og hvor lysene skiftes ut med fire røde til jul), adventskalender (stor, hjemmebrodert av bestemor). Blomster (hvite og lilla tulipaner, svibler osv..), utendørs julebelsning, masse stearinlys (gjerne offwhite tykke lys (alterlys), det har vi i julen også).

Noen jeg kjenner har en stor julekrybbe med mange deler, der kommer denne opp litt etter litt i adventstiden, jesusbarnet kommer selvsagt til slutt på julaften.

Adventspynt er adventsstaken, julekalenderen og andre ting som hører til advent. Man kan jo ikke henge opp kalenderen lille julaften, det sier vel seg selv?

Annonse

Gjest Novembermom

All julepynten kommer opp 1 desember.

Jeg tar fram adventsstaken med lys, julenisser, snømenn, henger litt glitter over dørene ( sånn som ikke skal være på treet ), juleduker kommer på bordet, sitter adventslys i kjøkkenvinduet....

Skal ned til byen 22 november og kjøpe julepynt. Jeg gleder meg :oD

Og hadde jeg hatt en busk å ta utelys på, så hadde jeg gjort det 1 desember også.

1. søndag i advent (evt. dagen før): lysestaken med de 4 lysene, pyramiden i vinduet, adventsstjerna i det andre vinduet og kransen på ytterdøra.

2. søndag i advent: julegardinene på kjøkkenet og i spisestuekroken.

Lille julaften: resten. :o)

I år har jeg skumle planer om grangrilander med lys rundt ytterdøra, men det spørs litt hva gubben sier til det...

Første helga etter nyttårsaften (senest!) fyker alt ut igjen.

Jeg pynter 1. søndag i advent vanligvis. Om det er mange dager før 1. desember, venter jeg litt med julepynten, men stjerna og adventstaken kommer opp. Synes det gir et så koselig lys...

Spørs om jeg finner det igjen bakerst og nederst i den overfylte boden i år, da... det må en aldri så liten kveld til for å komme gjennom det der... sånn er det når man flytter mellom hver gang det er jul ;)

1. søndag i advent..adventstake og muligens kjper jeg ei julestjerne til å henge i vinduet.Har ikke brukt det til vanlig. Resten av julestæsjet kommer opp siste uka før julaften. Juletre på lillejulaften. Bruker ikke å pynte med så mye dilldall, bare litt småting, og en julekrans og etpar juleblomster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...