Gå til innhold

Ny voksen katt i en etablert flokk?

Anbefalte innlegg

Håper at noen av dere kattemennesker på DOL kan hjelpe meg med dette.

Saken er at vi har to voksne katter som nå er hhv 1 og 1 1/2 år gamle. De har kommet godt over ens hele tiden, bortsett fra de to - tre første dagene etter at vi fikk den minste. Nå er det jo for så vidt greit nok med to katter, men så fikk jeg lyst å gi et hjem til en av de husløse kattene som dyrebeskyttelsen har tatt seg av. Vinteren nærmer seg, og her hos har de ikke kapasitet til å ta flere nye inn i varmen med mindre de får gitt bort noen av de som allerede er tatt hånd om. Dessuten hadde de tre eldste ungene mine opprinnelig en katt hver, men en kattene ble overkjørt i vår uten at vi skaffet oss en ny. Jeg sa tvert nei til en ny kattunge, men hvis en voksen katt kunne flytte inn uten alt for store problemer er jeg villig til å vurdere det.

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg er først og fremst redd for at de to vi har fra før vil bli dødelig fornærmet og rømme hjemmefra, noe som selvsagt ville være helt forferdelig. Den eldste er litt "sær", på den måten at han gjerne vil ut hvis det blir for mye klenging på ham, enten av den andre katten eller av oss mennesker. Han er imidlertid veldig snill og godlynt og ikke spesielt nervøs eller skvetten. Han slåss litt med nabokatten av og til, hvis naboen blir for nærgående, men stort sett er han veldig fredelig av seg. Den yngste er en skikkelig "klengekatt" og er ikke redd for noe, ser det ut for. Begge er kastrerte hankatter. En eventuell ny katt skulle selvsagt være kastrert. Spiller det noen rolle om det er en hun eller han?

Mange spørsmål, som jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på. Jeg har ikke sagt noe til ungene ennå, men kanskje kan jeg overraske dem med en ny venn snart?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81344-ny-voksen-katt-i-en-etablert-flokk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rufsetufse

Hei Lynx!

Jeg driver med katteoppdrett og har mange katter, og det jeg vil anbefale til deg. Er en hokatt, som du kastrerer/steriliserer når hun er gammel nok. Men det går helt sikkert bra med en hannkatt også, men en liten minimal større sjanse for at den kan bli uvenner med de to første.

Kattene dine høres greie ut, pass på at eldstemann får minst like mye oppmerksomhet som vanlig, og at det ikke blir så store "forandringer" i de nåværende kattenes hverdag.

Det kan hende det blir litt krangling og (små)slossing de første dagene, og det er helt normalt. De må finne sine plasser, hvem som er sjefen osv......det beste er å la dem ordne opp i det sjøl, så lenge de ikke prøver å dreper hverandre da.

Men som sagt når det er en voksen katt det er snakk om, vil jeg anbefale en hunn.

Lykke til i fra ei som bare ELSKER katter!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...