Gå til innhold

Tror dere på akupunkturbehandling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Jeg ikke bare tror, men vet, at akupunktur kan virke. Prøvd det selv mot smerter og nervøsitet, og var da sikker på at det var hubug - men utrolig nok hjalp det likevel!

Etter noen runder med akupunktur, så jeg ikke en fysioterapeut på nesten et helt år etterpå. Før jeg prøvde akupunktur hadde jeg vært avhengig av fysioterapi MINST en gang i uka i en årrekke.

Men man skal være obs på at akupunktør er noen beskyttet yrkestittel, så i prinsippet kan folk kalle seg dette uten å ha en utdannelse som kvalifiserer for akupunktør NFKA. Akupunktør NFKA kan man kalle seg dersom man har gjennomført utdannelse ved norsk akupunkturhøyskole.

Det er ikke snakk om å tro eller ikke tro, spør du meg. Det er en legekunst som har eksistert flere tusen år lenger enn medisin, så det blir bare dumt å si at man "ikke tror" på sånt. Omtrent som å si at man "ikke tror" på penicilin. Derimot er den en mye mer "subtil" vitenskap, og derfor kan man risikere at mange reagerer forskjellig på den alt etter hvilke problemer man prøver å lege (eller evt. ikke reagerer i det hele tatt).

"..............."

Annonse

Dette er da ikke det samme som healing, og ikke et spørsmål om tro.

Det er klart det fungerer. Vet om mange som har hatt gode resultater med dette.

Jeg trodde for øvrig at det var besvist, og ikke en heksekunst.

Det er jo ikke sikkert det er noe annerledes med "healing" heller. Det at vitenskapen har få eller ingen forutseninger for å vurdere/dokumentere/forstå det betyr jo ikke at det er noe hokus-pokus ved det. Det er jo bare å se på alt vi ser på som vitenskapelige selfølger nå, som uten tvil ville vært renspikket magi for kanskje 1000 år siden.

".............."

Det er jo ikke sikkert det er noe annerledes med "healing" heller. Det at vitenskapen har få eller ingen forutseninger for å vurdere/dokumentere/forstå det betyr jo ikke at det er noe hokus-pokus ved det. Det er jo bare å se på alt vi ser på som vitenskapelige selfølger nå, som uten tvil ville vært renspikket magi for kanskje 1000 år siden.

".............."

Men healing ER magi. Noen annen måte går det vel ikke ann å forklare dette fenomenet på.

Det er jo en viss forskjell på å legge hånda på en person og å stikke masse nåler i en person, på strategisk utvalgte steder.

Har ikke peiling. Jeg er skeptisk. Jeg lot meg imidlertid overtale til å prøve akupunktur i fjor, siden jeg er så plaget av migrene i lange perioder. Hodepine nesten konstant i perioder. Jeg lot meg altså overtale til å prøve, da en kollega på jobben skrøt så fælt av det.

Seks behandlinger à kr 250 senere, og jeg kjente overhodet ingen forskjell. Kutta ut hele greia. Skuffet!

Det eneste jeg kan si, er at den nålen midt i pannen er veldig avslappende. Det ER et avslappningspunkt også, og det hender jeg trykker der med en finger når jeg skal sove. Man kan formelig kjenne at kjevemusklene "detter sammen" og slapper av.

Det er nok NOE i akupunktur, og kanskje det kan kurere enkelte, men meg hjalp det ikke, dessverre.

Funket bra på meg under fødselen iallefall.

Det var ikke noe jeg innbildte meg, for jeg var ikke akkurat tilstede da hun satte nålene, og ante ikke hva hun satte hver og en for, men plutselig forsvant smerten i ryggen, og jeg kjente magen istedet. Sa fra, hun satte en nål til og denne ble også dempet.

Var desverre ikke effektivt nok for meg på det punkt, så jeg var innmari glad da den andre magikeren med litt større nål kom med epiduralen.

Men healing ER magi. Noen annen måte går det vel ikke ann å forklare dette fenomenet på.

Det er jo en viss forskjell på å legge hånda på en person og å stikke masse nåler i en person, på strategisk utvalgte steder.

Hva i all verden er magi?

For en del år siden var det magi å kurere sykdom på måter som i dag går under navnet skolemedisin.

For minst like mange år siden lo folk seg nesten til døde av tanken på at det fantes små ting man ikke kunne se .. bakterier .. atomer .. noe så latterlig.

At det skal forekomme enda mindre ting enn det vi har oppdaget til nå, er i dagens verden minst like latterlig.

Men du skal nok se det kommer seg etterhvert, selv ting som kan gå fra en person til en annen, gjennom hender eller føtter eller hva nå enn personen velger å bruke. Uten at du ser det. Som gjenoppretter personens balanse, slik at kroppen selv kan bekjempe sykdom.

Hvem vet, sort of.

Hva i all verden er magi?

For en del år siden var det magi å kurere sykdom på måter som i dag går under navnet skolemedisin.

For minst like mange år siden lo folk seg nesten til døde av tanken på at det fantes små ting man ikke kunne se .. bakterier .. atomer .. noe så latterlig.

At det skal forekomme enda mindre ting enn det vi har oppdaget til nå, er i dagens verden minst like latterlig.

Men du skal nok se det kommer seg etterhvert, selv ting som kan gå fra en person til en annen, gjennom hender eller føtter eller hva nå enn personen velger å bruke. Uten at du ser det. Som gjenoppretter personens balanse, slik at kroppen selv kan bekjempe sykdom.

Hvem vet, sort of.

Velvel... jeg tror nå mest på ting jeg ser. Ikke på noe som overføres fra en hånd til en annen.

Kanskje jeg forandrer mening om 50 år om man har kommet opp med noe revolusjonerende på området.

Velvel... jeg tror nå mest på ting jeg ser. Ikke på noe som overføres fra en hånd til en annen.

Kanskje jeg forandrer mening om 50 år om man har kommet opp med noe revolusjonerende på området.

*bøye seg i støvet*

Tror du ikke på bakterier heller? hihi.

Jeg mener, du ser det jo ikke, og det kan overføres fra en hånd til en annen.

I det spøkefulle hjørnet;

Annonse

Healing kan være basert på noe annet: Den enkeltes tro.

Det er ting som tyder på at kroppen har selvlegende egenskaper som vi ikke greier å aktivere. Hvis pasienten tror sterkt nok på at "healeren" kan helbrede, er det mulig at det setter ting i sving som vi ennå ikke har forstått.

Gjest ikke undertegnet

Healing kan være basert på noe annet: Den enkeltes tro.

Det er ting som tyder på at kroppen har selvlegende egenskaper som vi ikke greier å aktivere. Hvis pasienten tror sterkt nok på at "healeren" kan helbrede, er det mulig at det setter ting i sving som vi ennå ikke har forstått.

Eller så kan det jo hende det er healeren som har spesielle evner!

Gjest ikke undertegnet

Skal du bare tro på det du ser, så blir det lite spennende!

Hva med alt det du ikke ser, men som folk forteller deg da! Det tar du for god fisk altså! Kanskje alt vi har lært på skolen er bare kødd? Vi kan jo ikke SE alt sammen! Vi kan jo ikke se at jorda er rund, at det går an å telefonere fra kontinent til kontinent, at det går an å fly til månen. Kan du se tankene?

Åpne opp litt da!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...