Gå til innhold

min søster på 14 gjør noe helt sykt!

Anbefalte innlegg

Gjest romantic

Har en søster på 14 som har blitt gravid. Hun er 2 mnd på vei og sier at hun ikke vil ha ungen. Hun påstår at hvis hun bare fortsetter på p-pillen så vil barnet bli abortert på grunn av det. Jeg har sagt at sånn funker det ikke, men hun står på sitt. Ikke vil hun bruke abortpille heller.

Hva skal jeg gjøre eller si?

Hilsen storesøsteren.

Fortsetter under...

Gjest Novembermom

Hun ville ikke ha ungen.....da bør hun gå til legen for å få time til abort.

Men foreldrene må være med for hun er under 16 år.

http://www.aan.no/ Her står det litt om abort og sånne ting.

Jeg tror ikke hun vil abortere fordi hun går på p-piller.

Men der er jeg ikke sikker, men p-pillen er ikke en abortpille, så det er veldig usannsynlig at hun vil abortere pga dette.

Hun bør gå til lege og det fort som mulig. Hun kan være lenger enn 8 uker på vei, hvem vet.

Og grensen er 12 uker.....

Håper noen klarer å overbevise henne. Hva med kjæresten hennes da?

Gjest romantic

Hun ville ikke ha ungen.....da bør hun gå til legen for å få time til abort.

Men foreldrene må være med for hun er under 16 år.

http://www.aan.no/ Her står det litt om abort og sånne ting.

Jeg tror ikke hun vil abortere fordi hun går på p-piller.

Men der er jeg ikke sikker, men p-pillen er ikke en abortpille, så det er veldig usannsynlig at hun vil abortere pga dette.

Hun bør gå til lege og det fort som mulig. Hun kan være lenger enn 8 uker på vei, hvem vet.

Og grensen er 12 uker.....

Håper noen klarer å overbevise henne. Hva med kjæresten hennes da?

kjæresten vil heller ikke ha det.han sier visstnok at det er hennes ansvar siden hun skal ha gått på pillen da de hadde sex. Hva som har skjedd der aner jeg ikke, for hun vil ikke fortelle hvordan hun klarte å bli gravid.

Og jeg vil jo selvsagt si det til foreldrene mine, men de er hyper strenge og jeg vet hvordan de vil reagere og da vil ikke lillesøstera mi ha det godt etter det. Det kan jeg garantere!

Gjest Rufsetufse

Jeg vet du kanskje føler at du svikter søsteren din hvis du forteller dette til foreldrene dine, men det gjør du ikke. Du viser derimot at du virkelig bryr deg om henne og at du kan ta en moden avgjørelse.

Det er vel nesten det eneste du kan gjøre for å virkelig hjelpe søsteren din, så ta mot til deg å fortell dem det så snart som mulig.

Lykke til!

kjæresten vil heller ikke ha det.han sier visstnok at det er hennes ansvar siden hun skal ha gått på pillen da de hadde sex. Hva som har skjedd der aner jeg ikke, for hun vil ikke fortelle hvordan hun klarte å bli gravid.

Og jeg vil jo selvsagt si det til foreldrene mine, men de er hyper strenge og jeg vet hvordan de vil reagere og da vil ikke lillesøstera mi ha det godt etter det. Det kan jeg garantere!

Makan til vissvass.

Hva tror du skjer om du ikke forteller det? Tror du ungen blir borte av seg selv?

I think not. De vil jo finne det ut uansett, og det er i det minste relativt smart at noe blir gjort før 3 mnd har gått, sånn at hun kan ta abort om det er det hun ønsker.

Annonse

Hei.

Du har ikke annet valg enn å varsle foreldrene dine innogmed at hun er så ung.

De vil få vite det uansett om hun beholder barnet eller vil ta abort.

P.piller kan nok kanskje gi abort men det er temmelig usikkert. Man hadde ikke trengt abortpiller da vet du.

Hun høres også veldig umoden ut så da er det vel kanskje like greit at foreldrene dine får tatt litt hånd om henne.

Hun/du har desverre et problem det ikke er noen enkel og smertefri løsning på desverre.

Lykke til.

Spiller ingen rolle om søstra di får det ille under deres foreldres strenghet....Kan skje verre ting om hun fortsetter som nå,både med henne og barnet.

Vis deg som en god søster og si i fra!!!!!!!

Barnet forsvinner ikke av seg selv, så mye er sikkert.

Derfor MÅ noe gjøres, dersom hun ikke ønsker å beholde barnet. Det høres vel ikke ut som hun er moden nok til å ta seg av et barn, akkurat (ikke å ha sex heller, for den sakts skyld).

Det foresvever meg fra studietiden at leger _kan_ gjøre unntak fra regelen om å underrette foreldrene når barnet er mellom 12 og 16 år, men jeg må leite litt mer rundt dette.

Kommer tilbake til deg med mer info om en liten stund.

I mellomtiden her jeg følgende sitat fra pasientrettighetslovens §3-4 til deg:

"Informasjon når pasienten er mindreårig

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvar informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke øsker dette.

[...] "

(mer info kommer, håper jeg)

mvh

Barnet forsvinner ikke av seg selv, så mye er sikkert.

Derfor MÅ noe gjøres, dersom hun ikke ønsker å beholde barnet. Det høres vel ikke ut som hun er moden nok til å ta seg av et barn, akkurat (ikke å ha sex heller, for den sakts skyld).

Det foresvever meg fra studietiden at leger _kan_ gjøre unntak fra regelen om å underrette foreldrene når barnet er mellom 12 og 16 år, men jeg må leite litt mer rundt dette.

Kommer tilbake til deg med mer info om en liten stund.

I mellomtiden her jeg følgende sitat fra pasientrettighetslovens §3-4 til deg:

"Informasjon når pasienten er mindreårig

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvar informeres.

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke øsker dette.

[...] "

(mer info kommer, håper jeg)

mvh

litt mer:

http://www.lovdata.no/for/sf/hd/xd-20010615-0635.html#map002

("Abortforskriften")

"#Bestemmelsens siste ledd regulerer tilfeller der kvinnen er under 16 år eller psykisk utviklingshemmet. Foreldre eller verge skal i slike tilfeller gis anledning til å uttale seg med mindre særlige grunner taler mot det. Dette følger av abortloven § 4 første ledd. Ved en eventuell motstrid med de generelle reglene om samtykke og informasjon til foreldre i pasientrettighetsloven, vil abortloven gå foran som en særlov på området.

Pasientrettighetsloven § 4-4 gir foreldre rett til å samtykke til helsehjelp for pasienter under 16 år. Denne bestemmelsen må leses i sammenheng med pasientrettighetsloven § 3-4 om informasjon når pasienten er mindreårig. Unntak fra informasjon til foreldre kan forekomme når pasienter mellom 12 og 16 år, « av grunner som bør respekteres », ikke ønsker at foreldrene skal informeres. Adgangen til å unnlate å informere foreldre etter pasientrettighetsloven er etter dette videre enn etter abortloven hvor det kreves særlige grunner.

Det er den lege som eventuelt skal utføre avbruddet eller nemnda som skal vurdere om foreldre eller verge skal gis anledning til å uttale seg. Dersom kvinnen motsetter seg at foreldre eller verge gis anledning til å uttale seg eller blir orientert om begjæringen om svangerskapsavbrudd, må legen/nemnda vurdere forholdet til taushetspliktsreglene i helsepersonelloven og om det foreligger særlige grunner i henhold til abortloven. Legen må her foreta en konkret helhets- og rimelighetsvurdering av det enkelte tilfellet der relevante hensyn blant annet vil være kvinnens alder og modenhet, hennes forhold til sine foreldre, om hun bor utenfor hjemmet og om hun forsørger seg selv. Dersom kvinnen aktivt motsetter seg at foreldrene skal få uttale seg, hun har nådd en viss grad av modenhet og det er gode grunner for hennes ønske, for eksempel fordi informasjon til og uttalelse fra foreldrene vil kunne skape alvorlige konflikter mellom kvinnen og foreldrene, bør hennes ønske respekteres. "

Håper det ordner seg for søsteren din!

mvh

Annonse

Forteller henne at hun har en vanvittig stor overraskelse i vente!!

Herregud menneske, det er søstera di! Stå ikke bare der og glo! Si fra til foreldrene deres! Jentungen er for svingende bare 14 år. 14 år og vanvittig DUM, om jeg så må si det! Tror hun virkelig at en baby blir BORTE om hun fortsetter å bruke p-piller!?? HALLO!? Hvor har hun holdt hus i skoletimene?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...