mapper Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Jeg er Canadisk jente, har en sønn på 7 år og er gift med en Norsk mann og bosatt i Norge. Jeg har jobbet for en internasjonal bedrift her i Norge i 2 år. Da mitt arbeidsted ligger 200 km i fra hvor vi er bosatt, så har jeg uke pendlet i 2 år. (Kjøretid 3 timer hver vei.) I løpet av disse to årene så har min mann prøvd å få seg arbeid i samme område som meg, men fikk ikke ny jobb her. Jeg tok derfor kontakt med Aetat i Kristiansand for å høre hvilke muligheter jeg hadde. Fikk der opplyst av saksbehandler at hvis jeg sluttet i min jobb for å bo i sammen med min sønn og mann så var dette "rimelig grunn" og jeg fikk da fritak for 8 ukers ventetid for dagpenger. Jeg sa derfor opp min stilling og flyttet hjem. Da jeg så søker på Dagpenger finner den nye saksbehandleren ut at jeg ikke har "rimelig grunn" til å si opp. Jeg har nå klaget inn dette vedtaket, siden jeg på grunnlag av opplysninger jeg fikk hos Aetat sa opp min stilling. Hva kan jeg gjøre? Hva ligger i " Rimelig grunn" ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81492-forlenget-ventetid-dagpenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Dersom du sier opp for å flytte _med_ ektefelle til hans nye jobb gis det ikke forlenget ventetid. Det følger direkte av loven. Se ftrl § 4-20 siste ledd: "Det skal ikke fastsettes tidsbegrenset bortfall for medlem som har sagt opp sin stilling for å flytte med ektefelle eller samboer til nytt arbeidssted et annet sted i landet dersom vedkommende kan regnes som reell arbeidssøker etter § 4-5 andre ledd." Din sak må vurderes ut fra en tolkning av denne bestemmelsen. Etter min vurdering bør man kunne si at regelen også gjelder når du sier opp for å flytte til din manns arbeidssted hvor også din sønn bor selv om du har pendlet noen år - 200 km og 3 timer hver vei vil jeg anta er for langt å kreve at du pendler. Siden du allerede har klaget er det ikke så mye mer å gjøre enn å avvente saksbehandlingen. Du får rikelig tid til å komme med kommentarer etterhvert som saken skrir frem i systemet, bruk da tid på å argumentere for ditt syn, beskriv fakta og kom med betraktninger om hvorfor denne situasjone er likestilt med det som loven sier. Jeg er så godt som 100% sikker på at du får gjennomslag til slutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81492-forlenget-ventetid-dagpenger/#findComment-434961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Dersom du sier opp for å flytte _med_ ektefelle til hans nye jobb gis det ikke forlenget ventetid. Det følger direkte av loven. Se ftrl § 4-20 siste ledd: "Det skal ikke fastsettes tidsbegrenset bortfall for medlem som har sagt opp sin stilling for å flytte med ektefelle eller samboer til nytt arbeidssted et annet sted i landet dersom vedkommende kan regnes som reell arbeidssøker etter § 4-5 andre ledd." Din sak må vurderes ut fra en tolkning av denne bestemmelsen. Etter min vurdering bør man kunne si at regelen også gjelder når du sier opp for å flytte til din manns arbeidssted hvor også din sønn bor selv om du har pendlet noen år - 200 km og 3 timer hver vei vil jeg anta er for langt å kreve at du pendler. Siden du allerede har klaget er det ikke så mye mer å gjøre enn å avvente saksbehandlingen. Du får rikelig tid til å komme med kommentarer etterhvert som saken skrir frem i systemet, bruk da tid på å argumentere for ditt syn, beskriv fakta og kom med betraktninger om hvorfor denne situasjone er likestilt med det som loven sier. Jeg er så godt som 100% sikker på at du får gjennomslag til slutt. Hvis du er heldig er det hele så enkelt som at saksbehandler ikke kjenner regelen jeg refererer til i § 4-20 (de gjorde ikke det i mitt tilfelle), så det skader ikke å skrive ut lovteksten og stikke oppom til Aetat med Bruk da Lovdata: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-015.html#4-20 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81492-forlenget-ventetid-dagpenger/#findComment-434966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.