Gå til innhold

Gode tips for orden hjemme? Vi er sååå lurvete...

Anbefalte innlegg

Nødrop fra en myk og møkkete sofa!!!

Vi er nok ikke det mest ryddige ekteparet i verden, her i heimen. Vi prøver riktignok med (u)jevne mellomrom å rydde/ordne/vaske, men etter kun et par dager ser det ut som et helvete igjen. Alt flyter! Og klesvasken...hjeeeelp!

Tror nok en del av dette skyldes manglende system, så jeg bedriver litt hjemlig feilsøk og prøver å komme til bunns i problemet, en gang for alle.

Hvordan _gjør_ dere det, dere som holder orden hjemme? Er dere mirakelmennesker, eller har dere rett og slett hushjelp?

Til info: Vi er to voksne, utearbeidende mennesker i full jobb, pluss en liten fyr på to år i et relativt stort rekkehus.

Desperat hilsen

Fortsetter under...

Om du aldri går tomhendt noen steder i huset, så går ryddinga av seg selv.

Skal jeg på badet og vaskemaskinen er ferdig, tar jeg ut klærne og henger dem opp. Når jeg går på kjøkkenet så tar jeg med meg skitne kopper ol..

Mens jeg lager middag, rydder og vasker jeg på kjøkkenet.

Når jeg kommer hjem fra jobb, så går jeg på badet og skifter klær, samtidig bretter jeg de rene klærne som er tørre etter det jeg hengte opp på morgenen...osv..

Dette er rutiner jeg har laget meg, og på denne måten føler jeg at jeg ikke bruker så mye tid på husarbeid. Hovedregelen er å aldri gå tomhendt !

Nå når du går i et hvert rom i rekkehuset ditt, så kan du stoppe opp i hvert rom og se deg rundt....hva kan du ta tak i umiddelbart der og da...

Se rundt deg, og ikke tenk på rotet, men konsentrer deg om det du tar nå.

Dette krever en del konsentrasjon til å begynne med, men etterhvert går det av seg selv. Du kan jo prøve å få din kjære med på det....

Om du vil !

Hilsen en som trives med å gjøre lite.

Ps. må innrømme at vi har vaskehjelp en gang i uken, og at vi ikke har noen barn enda.

så, så....

Duna1365380376

Om du aldri går tomhendt noen steder i huset, så går ryddinga av seg selv.

Skal jeg på badet og vaskemaskinen er ferdig, tar jeg ut klærne og henger dem opp. Når jeg går på kjøkkenet så tar jeg med meg skitne kopper ol..

Mens jeg lager middag, rydder og vasker jeg på kjøkkenet.

Når jeg kommer hjem fra jobb, så går jeg på badet og skifter klær, samtidig bretter jeg de rene klærne som er tørre etter det jeg hengte opp på morgenen...osv..

Dette er rutiner jeg har laget meg, og på denne måten føler jeg at jeg ikke bruker så mye tid på husarbeid. Hovedregelen er å aldri gå tomhendt !

Nå når du går i et hvert rom i rekkehuset ditt, så kan du stoppe opp i hvert rom og se deg rundt....hva kan du ta tak i umiddelbart der og da...

Se rundt deg, og ikke tenk på rotet, men konsentrer deg om det du tar nå.

Dette krever en del konsentrasjon til å begynne med, men etterhvert går det av seg selv. Du kan jo prøve å få din kjære med på det....

Om du vil !

Hilsen en som trives med å gjøre lite.

Ps. må innrømme at vi har vaskehjelp en gang i uken, og at vi ikke har noen barn enda.

så, så....

Jeg gjør akkurat det samme som Juana.

Jeg har ingen vaskehjelp. Men jeg har to barn!

Ellers er det viktig å ha et slags system. At ting har faste plasser og sånn. Det hjelper mye.

Lykke til med feilsøking!

Ditt ryddige jeg / Julie Morgenstern ; oversatt av Reni Hagen

Denne boka lånte jeg på biblioteket, mange fine tips om hvordan en kan få litt orden. Jeg er selv en person som aldri "kommer i mål" med ryddinga, alle systemene mine revurderes og gjøres om altfor ofte. Men det går fremover, det viser at det går an å gjøre noe med selv de verste rotekoppene.

Det å gjør ting mens du venter på noe annet, f.eks. vaske badet mens barnet er i badekaret, rydde kjøkken mens middagen koker, legge reklame rett i søpla fremfor å lagre det i bunker sammen med annen viktig post osv, osv. er en god start for meg.

Målet er at alt skal ha sin faste plass, det er det rotet bunner i, ting vi ikke vet hvor det skal være. Det siste halve året har jeg kastet og kastet, det er helt utrolig hvor mye vi lagrer uten at vi noengang får bruk for det. "Kjekt å ha" tanken passer best for de med masse bodplass har jeg funnet ut.

Hos oss er det rimelig ryddig selv om vi er 5 stk. Barn er jo ikke akkurat så veldig ryddige av seg. Men vi gjør mye av det samme som Juana gjør. Det nytter ikke å ta skippertak, det må gjøres der og da. Har du f.eks. tatt klær ut av skapet for å prøve dem, men ikke brukte dem, må de legges i skapet igjen med en gang. Noe vi prøver å lære ungene (med vekslende hell)er at de henger opp klærne sine med en gang i stedenfor å kaste dem på gulvet eller på en stol. Er det skittentøy skal det legges i skittentøy kurven med en gang, det skal IKKE legges på bad- eller soveromsgulvet.

Litt rot er greit, men jeg trives ikke hvis det blir for mye.

Det verste jeg ser hos andre er hvis det er møkkete der. En ting er rot, men når det er skittent i tillegg, da er det ikke koselig lenger.

Jeg leier ut noen leiligheter og når disse var nye, så sto det igjen litt lakkering. I ei av leilighetene bodde det ei jente i 20-årene. Vi avtalte at jeg kunne lakke litt ei helg hun ikke var der. Jeg skulle bl.a. lakke vinduet på soverommet og der lå det minst 20 brukte truser på gulvet. Jeg måtte sparke trusene unna for å komme frem, fytti helvete, det var ikke mye koselig.

Jeg gjør som terningkast6. Rydder kjøkkenet mens jeg lager middag og badet mens ungen dusjer. Dessuten er det viktig å gjøre seg ferdig med et rom av gangen. Når jeg lager middag har jeg vasket kjelene eg steikepanna før vi spiser. Tøy må legges i sammen med en gang tørketrommelen er ferdig. Dessuten tar jeg med meg ting fra vært rom jeg er i.

Jeg har dessuten vaskehjelp 2 ganger i uka. Likevel synes jeg det er vanskelig å holde orden men etter at jeg fikk vaskehjelpen går ting mye bedre og det ser stort sett ok ut her.

Annonse

Har innarbeidet liknende rutiner som Juana. Men sliter med å få pappan, samt storebror på 6 til å gjøre det samme. Lillesøster på 3 derimot, har skjønt det!

Nå er ikke jeg i full jobb, heldigvis, ellers ville det nok sett et hakk verre ut her hjemme. Slik det er nå, blir f.eks. det meste av klesvask gjemt til fridagene mine. Gulvvask/ støvsuging tar mannen seg av.

Hos oss så tar barna et skippertak i ny og ne hos seg selv. Leker som ligger i fellesrom ryddes opp når de er ferdig lekt med.( De legger også klær i skittentøyet ol.)

Tøy fra tørketrommel brettes og legges inn med en gang den er ferdig.

Har faste skuffer til betalte regninger og viktige papirer ellers. Kvitteringer, bruksanvisninger, skolepapirer etc. har hver sine mapper.

Reklame etc. blir kastet med en gang.

Rydder opp maten med en gang vi har spist. Oppvasken taes før den blir stor.

Eller så er det smårydding ol. hele dagen, sånn helt automatisk.( retting på puter, litt støvtørking, flytting av glass til oppvasken etc.)

Dere får det nok til etter som rutinene kommer inn skal dere se.

Lykke til.

Høres ut som hos oss til tider. (Vi er også to voksne i full jobb, med en treåring i rekkehus) Men etter at vi flytta til rekkehuset og fikk litt bedre plass, blei det faktisk litt bedre også! :o)

Klesvasken er det minste problemet, så lenge jeg får vaska ihvertfall en maskin om dagen. Jeg setter gjerne på en seint om kvelden, og henger den opp om morran før jeg går på jobb. Har to tørkestativer i kjellerstua som hele tida er fulle. Når jeg kommer hjem fra jobb, bretter jeg som regel sammen klærne fra ett stativ, og setter på en ny maskinvask. Reglene hos oss er at klær som henges opp på knaggene på soverommet ikke skal vaskes, men skittentøy legges i kurven på badet. Har en til hvitvask og en til farga vask.

Støvsuger gjør jeg gjerne en eller to ganger i uka, da ser det ikke helt forjævlig ut. Prøver å få vaska over en gang før helga.

Lekene til Lillemann er gjerne de som ligger litt strødd rundt, men jeg har innført litt naziregler for sortering av leker på rommet hans :o) IKEA har et par smarte løsninger som Lillemann selv faktisk holder ganske bra orden på. Tips: En liten slags hylleløsning med fire store hyller i (husker ikke hva den heter!) I hver av hyllene er det plass til en liten blå oppbevaringskasse. Her har Lillemann en til lego, en til briotog, en til biler og en til plastikkdyra sine. Funker kjempebra! :o)

Ellers tror jeg på sånn som de andre har nevnt her, å gjøre flere ting samtidig. Jeg vasker kjapt over badet mens jeg venter på at Lillemann skal bli ferdig med å leke i dusjen, smårydder på kjøkkenet mens middagen putrer ferdig osv. Også er jo clouet å rydde ting med en gang, ikke la det ligge. Oppvaskmaskina må ryddes ut av med en gang den er ferdig, ellers flyter det plutselig på benken. Jøss, jeg er jo sinnsykt god på dette her i teorien! Nå skal jeg gå opp og støvsuge! :o)

Gangen er stedet hos oss hvor det som regel blir seende bomba ut i løpet av kort tid. Her har jeg ikke funnet noen god løsning ennå...

Håper dette var et par kloke tips å ta med seg. :o)

Jeg gjør omtrent som Juana. Gjør ting mens jeg er på vei til noe annet, mens jeg venter på at Ingrid bader legger jeg sammen klær/henger opp klær.

Setter de vaskede klærne i en kurv i trappa, og tar dem med opp når jeg skal opp for å gjøre noe annet.

Rydder sånn innimellom, lar det ikke bli så rotete mellom hver gang. Rydder vel litt gjennom hele dagen.

Får snuppa på 3 1/2 til å rydde en ting før hun tar fram noe annet (det har funket til nå, håper det fortsetter sånn). Hjelper henne såklart, men hun får ikke ta fra masse uten å rydde imellom. Sånn var det da hun var 2 også.

F eks nå i formiddag:

Tok med skittentøykurven ned da jeg skulle lage frokost (vaskemaskinen er nede).

Satte brøddeig mens Ingrid koste seg med frokosten sin. Satte på en vaskemaskin, og så lekte vi nede. Tok med vasken opp da vi skulle opp for å kle på og pusse tenner, og hengte den opp mens Ingrid lekte på badet.

Senere, da brødene var ferdigstekte, gikk jeg ned og tok dem ut samtidig som jeg satte på en ny vaskemaskin med klær.

Takk for tipsene, alle sammen. Jeg lurer bare på en ting: Dere bruker stort sett "jeg" når dere forteller om planlegging og rydding. Er det bare tilfeldig, eller er det stort sett den kvinnelige delen som tenker tre trekk fremover og tar med seg nyttelast fra rom til rom?

Jeg er nemlig svært uinteressert i å gjøre alt dette helt alene....

Høres ut som hos oss til tider. (Vi er også to voksne i full jobb, med en treåring i rekkehus) Men etter at vi flytta til rekkehuset og fikk litt bedre plass, blei det faktisk litt bedre også! :o)

Klesvasken er det minste problemet, så lenge jeg får vaska ihvertfall en maskin om dagen. Jeg setter gjerne på en seint om kvelden, og henger den opp om morran før jeg går på jobb. Har to tørkestativer i kjellerstua som hele tida er fulle. Når jeg kommer hjem fra jobb, bretter jeg som regel sammen klærne fra ett stativ, og setter på en ny maskinvask. Reglene hos oss er at klær som henges opp på knaggene på soverommet ikke skal vaskes, men skittentøy legges i kurven på badet. Har en til hvitvask og en til farga vask.

Støvsuger gjør jeg gjerne en eller to ganger i uka, da ser det ikke helt forjævlig ut. Prøver å få vaska over en gang før helga.

Lekene til Lillemann er gjerne de som ligger litt strødd rundt, men jeg har innført litt naziregler for sortering av leker på rommet hans :o) IKEA har et par smarte løsninger som Lillemann selv faktisk holder ganske bra orden på. Tips: En liten slags hylleløsning med fire store hyller i (husker ikke hva den heter!) I hver av hyllene er det plass til en liten blå oppbevaringskasse. Her har Lillemann en til lego, en til briotog, en til biler og en til plastikkdyra sine. Funker kjempebra! :o)

Ellers tror jeg på sånn som de andre har nevnt her, å gjøre flere ting samtidig. Jeg vasker kjapt over badet mens jeg venter på at Lillemann skal bli ferdig med å leke i dusjen, smårydder på kjøkkenet mens middagen putrer ferdig osv. Også er jo clouet å rydde ting med en gang, ikke la det ligge. Oppvaskmaskina må ryddes ut av med en gang den er ferdig, ellers flyter det plutselig på benken. Jøss, jeg er jo sinnsykt god på dette her i teorien! Nå skal jeg gå opp og støvsuge! :o)

Gangen er stedet hos oss hvor det som regel blir seende bomba ut i løpet av kort tid. Her har jeg ikke funnet noen god løsning ennå...

Håper dette var et par kloke tips å ta med seg. :o)

Takk for tips - IKEA-dingsen skal jeg snarest få sporet opp!

Annonse

Takk for tipsene, alle sammen. Jeg lurer bare på en ting: Dere bruker stort sett "jeg" når dere forteller om planlegging og rydding. Er det bare tilfeldig, eller er det stort sett den kvinnelige delen som tenker tre trekk fremover og tar med seg nyttelast fra rom til rom?

Jeg bruker ordet "jeg" forde jeg er alene med barna.

Typen er jo her en del og sørger "for sitt", men innogmed at han jobber og ikke er her før sent så blir mesteparten "mitt".

Dette fungerer greit for jeg er vant med og liker å ha "kontroll" på tinga.

Jeg bruker vendinga "jeg" fordi det stort sett er jeg som gjør husarbeid hos oss. Ihvertfall i det dagelige. Gubben er veldig flink til å ta noen skikkelige skippertak, men det er dessverre litt for lenge mellom hver gang... Er nok på tide å stramme han opp litt. Men det er alltid han som vasker huset. :o)

Du må ta tingene etter hvert. Slenge fra seg er bedagelig, men dumt. Legg på plass med en gang.

Legg skitten oppvask i glohett vann straks etter måltidet så får du en lett jobb en halvtime etterpå.

Skittent tøy: I kurven med en gang. Et tips: Bruk omtrent samme farger til barna etter hverandre så blir det lettere å få vasket. Det hoper seg ikke opp med halvfulle maskiner hvis du skjønner...

Støv og sånn: Her har jeg nok dårlige rutiner bortsett fra at jeg vantrives noe helt grusomt med lort på gulvet, spesielt på kjøkkenet. Jeg må ha rene gulv og bruker kost og brett flittig. Innimellom dras støvsuger og vaskebøtte fram.

Jeg bruker vendinga "jeg" fordi det stort sett er jeg som gjør husarbeid hos oss. Ihvertfall i det dagelige. Gubben er veldig flink til å ta noen skikkelige skippertak, men det er dessverre litt for lenge mellom hver gang... Er nok på tide å stramme han opp litt. Men det er alltid han som vasker huset. :o)

Jeg bruker ordet jeg fordi det er jeg som er sjefen for rydding. Pisker ungene (20 og 17) men det er sjelden de gjør noe av seg selv. Tror ikke de ser det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...