Gå til innhold

Gode tips for orden hjemme? Vi er sååå lurvete...

Anbefalte innlegg

Nå har ikke vi det strøkent til envher tid, men prøver å holde en viss orden.

Slik gjør vi det:

Elfa kurvsystem i stativ på vaskerommet. Hver kurv er merket med hvitt kok, kulørt kok, hvitt, kulørt - både lyst og mørkt, ull osv. Tøyet blir sortert etterhvert, og det er raskt å sette på vask.

Samme kurvsystem i klesgarderobene. Enkelt å legge på plass nyvasket tøy.

Lekekasser (på hjul) - en til lego, en til brio-tog osv.

En annen ting som vi prøver på, er å rydde vekk det som ikke trenger å stå fremme. Dvs. jo mindre ting man har, jo mer orden blir det.

Vi prøver å ha faste plasser på "ting og tang". Hvis man ikke har nok kurver, skap, hyller og skuffer, så blir det fortere rotete er vår erfaring.

Når det gjelder vasking, er jeg avhengig av microfiberkluter. Har alltid et par kluter liggende på badet, slik at det er raskt å vaske inni dusjen, vaskene osv. Videre er jeg avhengig av mopper - har en i hver etasje - slik at det er raskt å dra over gulvene.

Når det gjelder vasking, så prioriteres kjøkken og bad - orker ikke at de rommene er skitne. De andre rommene blir vasket alt etter tid og lyst :o)

Fortsetter under...

Nei, det er ikke den. Denne jeg snakker om er i furu, en firkanta greie på fire bein. Den er delt opp inni sånn at det er fire nesten kvadratiske "rom" hvor det akkurat er plasst til ei sånn blå, litt stor oppbevaringskasse. (NB! Ikke av de virkelig store som man kan montere hjul på!) Dette var litt vanskelig å forklare, håper det er nogenlunde forståelig... :o)

Har bladd i katalogen, men kan faktisk ikke finne den der heller... Og nå får jeg ikke opp IKEA sin hjemmeside lenger heller. Irriterende. :o(

Nei, det er ikke den. Denne jeg snakker om er i furu, en firkanta greie på fire bein. Den er delt opp inni sånn at det er fire nesten kvadratiske "rom" hvor det akkurat er plasst til ei sånn blå, litt stor oppbevaringskasse. (NB! Ikke av de virkelig store som man kan montere hjul på!) Dette var litt vanskelig å forklare, håper det er nogenlunde forståelig... :o)

Har bladd i katalogen, men kan faktisk ikke finne den der heller... Og nå får jeg ikke opp IKEA sin hjemmeside lenger heller. Irriterende. :o(

Jge tror jeg skjønner hvilken du mener. Vet ihvertfall hvilken type kasser du snakker om, og da er det sikkert greit å finne "stativet" som passer til. Vi bor bare 10 minutter unna IKEA, så jeg skal ta en tur og kikke!

Jge tror jeg skjønner hvilken du mener. Vet ihvertfall hvilken type kasser du snakker om, og da er det sikkert greit å finne "stativet" som passer til. Vi bor bare 10 minutter unna IKEA, så jeg skal ta en tur og kikke!

Lykke til! :o)

Takk for tips, folkens!

Nå har jeg virkelig brettet opp armene og gått gjennom rom for rom med liste, for å finne ut hva som kan endres mht hensiktsmessig oppbevaring av ting. Der er det litt å ta tak i, så i helga skal vi til IKEA og kjøpe diverse oppbevaringssystemer, blant annet noen skuffer til bokhylla vår (har en sånn vegdekkende bokhylle med kvadratiske, store hull), sånn at småting og dilldall kan puttes i dem og ikke ligge og flyte i stua.

Det blir også ekstra hyller på kjøkkenet (til kokebøker), samt ekstra kasser i garderoben til oppbevaring av klær utenfor sesongen. Nye lekekasser til lillemann skal også i hus.

Dessuten er jeg i ferd med å kaste/gi bort alt tøy som ikke brukes lenger. Fire store poser så langt....klart det tar opp plass!

Jeg har virkelig fått blod på tann. Her skal det bli system til jul! Mannen har også lest gjennom innlegg og alle svar, og er enig i at noe grunnleggende må endres. Han liker egentlig å ha det ordentlig, han også...(hvem gjør vel egentlig ikke det).

Kan nok også hende jeg tar meg en tur og ser etter boka som ble nevnt her ("Ditt ryddige jeg" - ?). Kanskje litt ekstra inspirasjon og teknikk der, også.

Enda flere innlegg mottas med takk!

Gjest ikke undertegnet

http://www.ikea.no/product_presentation/show.asp?ProductNumber=00008290&type=III

Annonse

Takk for tipsene, alle sammen. Jeg lurer bare på en ting: Dere bruker stort sett "jeg" når dere forteller om planlegging og rydding. Er det bare tilfeldig, eller er det stort sett den kvinnelige delen som tenker tre trekk fremover og tar med seg nyttelast fra rom til rom?

Jeg er nemlig svært uinteressert i å gjøre alt dette helt alene....

Du har fått så mage fine svar på hvordan du kan organiserte og planlegge å holde orden, at jeg har ikke noe å bidra med der. Men tenkte jeg bare ville svare på spørsmålet om det er bare den kvinnelige delen av husholdningen som gjør husarbeid. Tja, i mitt tilfelle er det slik. Det er nok mye min egen feil *smiler*

Jeg hater skitt og møkk, og samboeren min vet det, og vet at husarbeidet blir gjort uansett! Jeg kommer han alltid i forkjøpet ( hvordan det hadde gått om jeg ikke hadde gjort det vil jeg ikke spekulere i engang)

Tror nok vi jenter/ kvinner er mer ryddigere enn menn, virker ikke som om de ser rotet/ skitten engang.

Ops, dette ble litt langt.

Skal slutte nå!

Vi er to voksne i full stilling, to små barn og enebolig. For at vi skal få tid til husvask, må vi sette av en bestemt kveld i uka. Har vi ingen bestemt dag, sklir det ut med en gang....Gubben har sine arbeidsområder i huset, og jeg mine. Når vi er ferdige er belønningen en sjokolade ;o)

Ellers i uka pleier vi å be ungene rydde etter seg før BarneTV. Vi rydder også unna smårot sånn etterhvert. På denne måten føles det som om vi aldri har det noe særlig rotete..På vei opp på loftet, tar jeg i samme slengen med meg noe som skal settes på plass osv osv...

www.flylady.net

har reddet mitt (ryddige) liv.

I tillegg har jeg lest dusinvis av bøker om emnet - men det finnes dessverre INGEN god norsk bok!

Kan anbefale f.eks. "Organizing from the inside out" - Julie Morgenstein,

Det andre som er viktig hvis man ikke er født som et ryddig menneske - det er at man må lage rutiner i livet for å bli mer ryddig.

Les på www.flylady.net. De deler alle oppgaver i små babysteg - og man ser at man faktisk får gjort noe over tid. Det virker.

Siden _er_ amerikansk, men prøv det som passer - og la resten være.

Høres ut som hos oss til tider. (Vi er også to voksne i full jobb, med en treåring i rekkehus) Men etter at vi flytta til rekkehuset og fikk litt bedre plass, blei det faktisk litt bedre også! :o)

Klesvasken er det minste problemet, så lenge jeg får vaska ihvertfall en maskin om dagen. Jeg setter gjerne på en seint om kvelden, og henger den opp om morran før jeg går på jobb. Har to tørkestativer i kjellerstua som hele tida er fulle. Når jeg kommer hjem fra jobb, bretter jeg som regel sammen klærne fra ett stativ, og setter på en ny maskinvask. Reglene hos oss er at klær som henges opp på knaggene på soverommet ikke skal vaskes, men skittentøy legges i kurven på badet. Har en til hvitvask og en til farga vask.

Støvsuger gjør jeg gjerne en eller to ganger i uka, da ser det ikke helt forjævlig ut. Prøver å få vaska over en gang før helga.

Lekene til Lillemann er gjerne de som ligger litt strødd rundt, men jeg har innført litt naziregler for sortering av leker på rommet hans :o) IKEA har et par smarte løsninger som Lillemann selv faktisk holder ganske bra orden på. Tips: En liten slags hylleløsning med fire store hyller i (husker ikke hva den heter!) I hver av hyllene er det plass til en liten blå oppbevaringskasse. Her har Lillemann en til lego, en til briotog, en til biler og en til plastikkdyra sine. Funker kjempebra! :o)

Ellers tror jeg på sånn som de andre har nevnt her, å gjøre flere ting samtidig. Jeg vasker kjapt over badet mens jeg venter på at Lillemann skal bli ferdig med å leke i dusjen, smårydder på kjøkkenet mens middagen putrer ferdig osv. Også er jo clouet å rydde ting med en gang, ikke la det ligge. Oppvaskmaskina må ryddes ut av med en gang den er ferdig, ellers flyter det plutselig på benken. Jøss, jeg er jo sinnsykt god på dette her i teorien! Nå skal jeg gå opp og støvsuge! :o)

Gangen er stedet hos oss hvor det som regel blir seende bomba ut i løpet av kort tid. Her har jeg ikke funnet noen god løsning ennå...

Håper dette var et par kloke tips å ta med seg. :o)

I gangen har jeg akkurat fått en fint system, jeg kjøpte en knaggrekke jeg hengte opp med en knagg til hver av barna. Også kjøpte jeg kurver på Bohus som jeg hengte på veggen, en til hver av barna. Når de kommer inn så er de blitt så flinke til å henge opp jakke/dress og legge votter og luer i riktig kurv.

Dette må jo selvfølgelig være i en høyde som barna når til.

Oppå hattehylla hvor jeg tidligere slengte luene og vottene har jeg noen plastkurver hvor jeg oppbevarer reserve votter, luer og skjerf.

Gangen har nå vært ryddig i en hel uke! Ny rekord her i huset, ingen snubling over klær og sko og sekker. Ja, sekkene har også fått sine knagger!

:-)

I gangen har jeg akkurat fått en fint system, jeg kjøpte en knaggrekke jeg hengte opp med en knagg til hver av barna. Også kjøpte jeg kurver på Bohus som jeg hengte på veggen, en til hver av barna. Når de kommer inn så er de blitt så flinke til å henge opp jakke/dress og legge votter og luer i riktig kurv.

Dette må jo selvfølgelig være i en høyde som barna når til.

Oppå hattehylla hvor jeg tidligere slengte luene og vottene har jeg noen plastkurver hvor jeg oppbevarer reserve votter, luer og skjerf.

Gangen har nå vært ryddig i en hel uke! Ny rekord her i huset, ingen snubling over klær og sko og sekker. Ja, sekkene har også fått sine knagger!

:-)

Takk for tipset.

Problemet er ofte at man har for mye klær hengende i gangen og for mange par sko.

Jeg har tatt skoopprydning i dag og skal ta jakkeopprydning i morgen.

www.flylady.net

har reddet mitt (ryddige) liv.

I tillegg har jeg lest dusinvis av bøker om emnet - men det finnes dessverre INGEN god norsk bok!

Kan anbefale f.eks. "Organizing from the inside out" - Julie Morgenstein,

Det andre som er viktig hvis man ikke er født som et ryddig menneske - det er at man må lage rutiner i livet for å bli mer ryddig.

Les på www.flylady.net. De deler alle oppgaver i små babysteg - og man ser at man faktisk får gjort noe over tid. Det virker.

Siden _er_ amerikansk, men prøv det som passer - og la resten være.

Oi, der var det jammen mange nyttige tips! Tusen takk for linken!

Du har rett i at siden er litt amerikansk med en del av pep-talken og moralen, men de rent praktiske tipsene er helt geniale. Slkrives ut nå!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...