Gå til innhold

Spikre igjen nødutgang?

Anbefalte innlegg

I leiligheten min har jeg en dør som går fra badet og rett ut på fellesloftet der folk har boder og slikt.

Det er kun en vanlig "inne"-dør med bare en enkel lås på, som er ganske enkel å dirke opp utenfra.

Jeg sjekket med forsikringsselskapet, og de sa jeg ikke ville få noe dekket om det skulle bli begått innbrudd via denne døren.

Så ringte jeg borettslagsformannen og spurte om å få lov til å spikre igjen døren, isolere og lage en vegg over. Det kunne jeg ikke få lov til, fordi dette visstnok var en nødutgang?!

Hvis jeg skulle bruke den nødutgangen må jeg gjennom entreen, forbi utgangsdøren min, inn på badet, over badekaret og ut gjennom denne døren, over loftet og ned nabooppgangen.

Det trekker veldig fra loftet (er bare blikkplater på taket og ingen oppvarming) og badet mitt blir iskaldt. Det er også veldig lytt, jeg kan fint høre hva folk sier når de er på loftet. Altså kan de høre meg når jeg er på badet også. Synging i dusjen er uaktuelt og høylytte lyder på do er pinlig.

Kan de virkelig nekte meg å spikre igjen døra? Hvis noen dirker den opp og rapper alt jeg eier, sitter jeg her uten forsikring som dekker...

Ja, også blir det mye høyere strømregninger når man har rundt 0 grader (nesten utetemperatur) på andre siden av en tynn dør.

Hjelp!? Har jeg noen rettigheter her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81657-spikre-igjen-n%C3%B8dutgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er krav til rømningsvei i tillegg til den vanlige utgangen. Du kan altså ikke spikre/mure igjen den rømningsveien som du har. MEN, du kan kjøpe branntau (dersom du bor over 2, etasje), og vips, så har du en annen rømningsvei enn badekaret. Da kan du mure igjen dritten (spiker bare sparker de inn). Dobbelsjekk med brannvesenet, de gutta er ikke vanskelig å spørre. I hvert fall var det dette de sa til meg: Hva, har du ikke rømningsvei? Da må du ha branntau! Da må det vel funke like bra andre veien også.

Detta var virkelig drøyt.

Kan ikke hjelpe deg med rettighetene for det har jeg ikke greie på, men hvis du ikke har noen så hvorfor ikke

1- sett opp en slå eller lås som i tilfelle må brytes ordentlig opp.

2- lag en form for isolerende lettvegg du kan presse på plass og flytte ved behov.

3- sy et pent forheng å ha der etterpå, i farge og stil til badet.

Kanskje?

Lykke til.

Annonse

Er det bare deg som ev skal bruke den nødutgangen.

I gården hos oss er nødutgangen i en av leilighetene i hver etasje og den skal ikke stenges av. Jeg må ha mulighet til å benytte den hvis det brenner. Hvordan jeg skal komme meg inn i den leiligheten er en annen sak.

Det er krav til rømningsvei i tillegg til den vanlige utgangen. Du kan altså ikke spikre/mure igjen den rømningsveien som du har. MEN, du kan kjøpe branntau (dersom du bor over 2, etasje), og vips, så har du en annen rømningsvei enn badekaret. Da kan du mure igjen dritten (spiker bare sparker de inn). Dobbelsjekk med brannvesenet, de gutta er ikke vanskelig å spørre. I hvert fall var det dette de sa til meg: Hva, har du ikke rømningsvei? Da må du ha branntau! Da må det vel funke like bra andre veien også.

Men den såkalte rømingsveien min fører jo samme sted som utgangsdøra...*sukk*

Er det virkelig såå håpløst?

Det må da la seg gjøre å skifte den ut med en tryggere en, som også er isolert for kulde, da? Dette bør virkelig husverten din gå med på å finansiere, evt. et speiselag.

Ellers får du bare bruke gode, gammeldagse tverrliggende stål eller trebjelker da, og barrikadere døren fra innsiden (går jo bare hvis døra svinger INNOVER i rommet ditt da...). Det skulle sikre mot innbrudd, samt at det ikke er nødvendig med fikling med nøkler o.l. i en nødsituasjon. Du bare løfter og vipper dem av.

Vet du hva? Jeg synes ærlig talt det høres litt suspekt ut jeg, det husverten din påstår. Hva med å tilkalle brannvesenet for inspeksjon? Ring til dem og hør, kan de ta befaring uten at du må betale for det, hvis det går på almenn sikkerhet i bygningen? Evt. få en eller annen off. bygningsinspektør til å vurdere døren og plasseringen av den, og om det i det hele tatt er lov å ha den slik plassert (mht både brann og innbrudd).

I gården hos oss er nødutgangen i en av leilighetene i hver etasje og den skal ikke stenges av. Jeg må ha mulighet til å benytte den hvis det brenner. Hvordan jeg skal komme meg inn i den leiligheten er en annen sak.

Det er bare jeg som skal bruke den ja. Jeg bor øverst, og er den eneste som ikke har balkong..

Men den såkalte rømingsveien min fører jo samme sted som utgangsdøra...*sukk*

Er det virkelig såå håpløst?

Du må gjennom nødutgangen, over loftet, og ned via nabooppgangen. Da er det en rømningsvei. Spørsmålet er om du kan løpe samme veien når du sprinter på dine størrelse 36-37 ut av din vanlige inngangsdør? I så fall har du allerede rømningsvei, og kan trygt spikre så mye du vil. Et branntau i tillegg er bare kjekt å ha. Spesiellt når du bor i 4? etasje.

Da kan du sikkert gjøre som nick sier og skaffe branntau eller brannstige.

Annonse

Du må gjennom nødutgangen, over loftet, og ned via nabooppgangen. Da er det en rømningsvei. Spørsmålet er om du kan løpe samme veien når du sprinter på dine størrelse 36-37 ut av din vanlige inngangsdør? I så fall har du allerede rømningsvei, og kan trygt spikre så mye du vil. Et branntau i tillegg er bare kjekt å ha. Spesiellt når du bor i 4? etasje.

Og spesiellt siden du driver og svir ris som SKAL kokes før du woker. Elementary, my dear Spirito, elementary.

Jeg kan komme meg ned eksakt samme vei ved å bruke utgangsdøren min ja.

Skal vurdere å kjøpe branntau, jeg hater virkelig den døra.

Særlig siden den er bak badekaret mitt. Det trekker jo helt grusomt fra loftet.

Jeg kan komme meg ned eksakt samme vei ved å bruke utgangsdøren min ja.

Skal vurdere å kjøpe branntau, jeg hater virkelig den døra.

Særlig siden den er bak badekaret mitt. Det trekker jo helt grusomt fra loftet.

Da har du tilfredstillende rømningsvei allerede uten badekaret. Sånn var det der jeg bodde før. Brannvesenet gir deg raskt en vurdering, så kan du slå Narvestad i hodet med den.

Jeg sa det var en grunn til at den var så billig.

Da har du tilfredstillende rømningsvei allerede uten badekaret. Sånn var det der jeg bodde før. Brannvesenet gir deg raskt en vurdering, så kan du slå Narvestad i hodet med den.

Jeg sa det var en grunn til at den var så billig.

Hehehe, ja...grunnen til at den var billig er jo at den er knøttliten.

Nå har jeg pusset opp, og den er blitt riktig fin :o)

Men jeg har sendt klage på hun som solgte, hun hadde jo ikke vaska eller noenting. Lurer på om jeg får noen respons på den klagen..?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...