Gå til innhold

Må på Sosialen! :-(

Anbefalte innlegg

Gjest Pengelens : (

Jeg har blitt arb.ledig og venter meg i hjel på dagpenger som aldri ser ut til å komme! :-( Ikke kan de svare på hvor lang tid det tar heller, de sa max 6 uker nå har det snart gått 7 og ryktene sier at det kanskje kan ta opptill 3 mnd.!!!! Skulle være helt umulig å ta så lang tid, men det sitter vel bare "værna" folk på aetat!!!!

Mitt spørsmål er da; Hvor lang tid bruker sosialen på å gi meg et evnt. lån så lenge til dagpengene kommer? Og må man ta med hele livet av papirer til de?

Er de like "værna" der som på Etat, så er det liksom ikke noe vits i å låne derfra, hvis de bruker like sinnsykt lang tid som etat er jeg jo like langt?

Noen som vet hvordan det er å gå på sosialen, hva de trenger av papirer og hvor lang ca.ventetid det er der?

Takk for svar, hvis du har et! :-)

Ha en god dag!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81704-m%C3%A5-p%C3%A5-sosialen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hastevedtak

Sosialkontoret kan fatte hastevedtak på kort tid. De kan gi lån mens du venter på dagpengene. Du må ta med alle papirer du har, ihvertfall vedtak fra a-etat, bankutskrifter, papirer mht skatt og ligning, bekreftelse på faste utgifter (lån, husleie, strøm..) og ta med de ubetalte regningene du har (hvis de ber om dette, men stort sett mener de at man skal vente med å betale regninger, så det man får penger til er til mat og medisiner osv). Har du behov for lege, medisiner osv, ta med bekreftelser på dette. Be de ta kopier av originalpapirer, ikke gi fra deg dette.

Møt opp med alt dette og lesestoff, og vent på tur..

Sosialkontoret kan fatte hastevedtak på kort tid. De kan gi lån mens du venter på dagpengene. Du må ta med alle papirer du har, ihvertfall vedtak fra a-etat, bankutskrifter, papirer mht skatt og ligning, bekreftelse på faste utgifter (lån, husleie, strøm..) og ta med de ubetalte regningene du har (hvis de ber om dette, men stort sett mener de at man skal vente med å betale regninger, så det man får penger til er til mat og medisiner osv). Har du behov for lege, medisiner osv, ta med bekreftelser på dette. Be de ta kopier av originalpapirer, ikke gi fra deg dette.

Møt opp med alt dette og lesestoff, og vent på tur..

eller papirene du har på leiligheten også. Her i Oslo tar det tre uker, tror ikke dette blir regnet som hastesak.

På sosialkontoret får du i alle fal muligheten til nødhjelp dersom kjøleskapet ditt er tomt. Behandlingstiden generellt er mye kortere enn aetat, men det er først etter at du har levert all dokumentasjon. Det er noe helt vannvittig av hva de trenger av papirer der . Ikke for å lage skyer på himmelen din, men jeg har fremdeles ikke hørt om et sosialkontor i noen kommuner der du blir behandlet som folk. Du blir sett ned på og behandlet som om du er en dust. Sørgelig men sant, men ikke la det gå inn på deg. Når du kommer dit fordi du må så tenk på deg selv som et produktivt menneske som er i en knipe.

Mange utgifter får du ikke støtte til selv om du har dem. Dette gjelde alle lån som ikke er bepantet i egen bolig eller studielån. Har du bil får du beskjed om å selge denne siden du ikke kan ha formue. Ganske trasig, men slik er desverre sosialkontoret i Norge.

Lykke til. Håper du kommer deg greit gjennom dette her. Det å være mer blakk enn det går an å være er det verste som finnes!

Med vennlig hilsen

Gjest Novembermom

Maks behandlingstid jeg har vært ute for har vært 3-4 uker.

Har du veldig lite penger eller ingen, så kan de gi deg en utbetaling på dagen som du kan få mens du venter på behandlingen av søknaden.

Men det må visst være helt på grensen, hvis du skal få en sånn. Det var mitt inntrykk.

Denne utbetalingen er vel ikke på så mye. Jeg fikk en sånn en gang og den var vel på 400,- eller så.

Også har vi noe som heter hastesøknad, men det får du bare hvis du har problemer, som f eks vil sitte uten strøm og varme og sånne ting.

Men du har vel en saksbehandler? Da kan du ringe til denne personen og spørre og hvis du ikke har fem flate øre igjen og det er lenge til dagpengene kommer, så kan du jo spørre om du kan få en sånn utbetaling for å få kjøpt mat.

For det må du jo ha.

Lykke til i allefall.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...