Gå til innhold

Reklamasjon på TV - vi må betale for reparasjonen

Anbefalte innlegg

Leverte inn vår tre år gamle Sony TV for tredje gang, den piper høyfrekvent i alle skalens toner. Når han kommer for å hente den, mener de at dette ikke er en reklamasjon, men noe vi må betale selv.

Nå står han utenfor Sonyverkstedet og venter på at Lefdal (som solgte oss TV'n) skal ringe verkstedet.

Hva gjør man nå? Er ikke dette en gyldig reklamasjon?

Fortsetter under...

Det er 2 års garanti på tv'er. Hvis dette problemet oppsto før disse 2 årene var gått, bør det tas som garantisak. Hvis det derimot er en ny feil, så går det ikke på garantien.

Denne feilen oppsto etter kort tid, har vært inne for det samme en gang tidligere. Men jeg trodde det var 5 års garanti på store ting som TV apparat?

Gjest Leksikon

Denne feilen oppsto etter kort tid, har vært inne for det samme en gang tidligere. Men jeg trodde det var 5 års garanti på store ting som TV apparat?

Det er 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare. Garantien er som regel bare 1 år. Det vil også være et moment om gjenstanden (tv'n) ble kjøpt mens den gamle kjøpsloven gjaldt (kjøpers bevisplikt) eller den nye (selgers bevisplikt).

Annonse

Det er 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare. Garantien er som regel bare 1 år. Det vil også være et moment om gjenstanden (tv'n) ble kjøpt mens den gamle kjøpsloven gjaldt (kjøpers bevisplikt) eller den nye (selgers bevisplikt).

En TV er vel å anse som en ting som er ment å vare? Da bør jo dette falle inn under reklamasjon - og da har vi faktisk 2 år å gå på...

Gjest Leksikon

En TV er vel å anse som en ting som er ment å vare? Da bør jo dette falle inn under reklamasjon - og da har vi faktisk 2 år å gå på...

Finn fram kvitteringa og ring nærmeste forbrukerkontor og snakk litt med de.

http://www.forbrukerradet.no

Så vet vi det. Har vært mye tull med den TV'n gitt.

Da jeg var service konsulent for expert skulle jeg ringe inn å få en pris på en del slik at jeg igjen kunne gi kunden prisoverslag på reparasjonen. Da jeg sa at TV`n var 5 år ble jeg ledd av. Det var da ingen som reparerte en 5 år gammel tv! En så gammel TV hadde de ikke deler til en gang!

Da ga jeg kunden en Grundig TV til innkjøpspris + moms. Jeg anbefalte aldri en Sony tv igjen. Dersom 5 år er mer en lang nok levetid så vil jeg ikke kunne stå inne for det altså.

Da jeg var service konsulent for expert skulle jeg ringe inn å få en pris på en del slik at jeg igjen kunne gi kunden prisoverslag på reparasjonen. Da jeg sa at TV`n var 5 år ble jeg ledd av. Det var da ingen som reparerte en 5 år gammel tv! En så gammel TV hadde de ikke deler til en gang!

Da ga jeg kunden en Grundig TV til innkjøpspris + moms. Jeg anbefalte aldri en Sony tv igjen. Dersom 5 år er mer en lang nok levetid så vil jeg ikke kunne stå inne for det altså.

Det blir aldri mer noen Sony-TV på oss heller, det skal være sikkert. Skulle ønske vi hadde truffet på deg da vi var på TV-shopping ;)

Og det var forresten Expert vi kjøpte den hos, blandet med stedet vi kjøpte hvitevarene.

Det blir aldri mer noen Sony-TV på oss heller, det skal være sikkert. Skulle ønske vi hadde truffet på deg da vi var på TV-shopping ;)

Og det var forresten Expert vi kjøpte den hos, blandet med stedet vi kjøpte hvitevarene.

Ja, jeg hadde mange venner på den tiden.*ler* " Morn du husker du meg? Det var lenge siden gitt . Jaja, driver den karen med da? På Expert ja? jo forresten det var det noen som fortalte meg. du en slik Bosch sgu 3002, er det en bra maskin? Ordner du en slik en for gammelt vennskaps skyld??"

Men veiledning var jeg slettes ikke vrien på.*S*

Ja, jeg hadde mange venner på den tiden.*ler* " Morn du husker du meg? Det var lenge siden gitt . Jaja, driver den karen med da? På Expert ja? jo forresten det var det noen som fortalte meg. du en slik Bosch sgu 3002, er det en bra maskin? Ordner du en slik en for gammelt vennskaps skyld??"

Men veiledning var jeg slettes ikke vrien på.*S*

Æsj, jeg hadde aldri fått meg til å spørre noen jeg kjente om sånne tjenester... Vi kjøpte vaskemaskin "på vanlig måte" og fikk kjeft av mannen til en venninde av meg som jobbet for Bosch... hehe.

Ser på fakturaen nå, og der har de fakturert 30,- i deler og 298,- for arbeidet - pluss moms. Det var visstnok halvparten av det de egentlig skulle ha.

Annonse

Nei, det er svært få ting som har 5 års garanti nå. Det finnes noen få produkter, men da mest innen hvitevarer. Dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...