Gå til innhold

Hvordan lage trolldeig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lottemor1365380387

Trolldeig:

Oppskrift på trolldeig:

2 strøkne kopper hvetemel

1 toppet kopp salt

3/4 kopp lunkent vann

Hvis du ønsker kan du tilsette:

1 ss tapetklister

1 ss olje

selv pleier jeg aldri å bruke tapetklister, men en del liker å bruke det fordi de mener det gjør at delene sitter bedre sammen.

Olje er topp å ha i deigen hvis du har det for hånd, da slipper du at både deigen og du blir så alt for tørr!

Noen tips på veien:

Å lage selve deigen virker enkelt ved første blikk på oppskriften, men krever

en hel del knaing!

Du må kna deigen omkring 15-20 minutter før den er ferdig.

For å sjekke om den er ferdig kan du holde en deigpølse rett ned i omkring et

halvt minutt for å se om den holder formen, gjør den det er deigen ferdig.

Et lurt tips til de med sart hud kan være å ha på seg plasthanskene, for saltet er

ikke akkurat vennlig med

huden.

Hvis du føler at deigen skulle være for tørr når du

er ferdig med å kna, kan du tilsette litt mer olje, men her må du være forsiktig, hvis ikke kan du ende opp med den bløte deigen, her teller hver dråpe! :)

Når du lager store figurer bør du huske at deigen skal tørkes helt igjennom før den er ferdig.

Et lurt triks er å hule ut figuren på den siden som skal henge inn mot veggen. skal figuren derimot ikke henges på veggen bør du ikke lage den alt for stor, for om

figuren stekes for lenge kan den gå i stykker. Du kan også velge å lufttørke den, men da må du i alle fall regne med 14 dager på et tørt sted før den er ferdig.

Pass på at det ikke er noen sprekker i figuren din, når den stekes kan figuren fort "knekkes" opp, og da får du ikke til å reparere den.

Når du skal feste sammen deler kan du bruke vann eller tapetklister, men om delene er litt store og tunge eks. en hånd eller fot, vil det lønne seg å feste med tannpirker i tillegg.

Skulle en del mot formodning falle av kan det gå an å lime den på igjen med superlim el.

lignende.

Glem for all del ikke oppheng hvis figuren skal ha det! Tenk på balansen når du lager oppheng.

Det er bedre med for mange enn for få oppheng :) Som oppheng kan du enten tre en stålstreng

eller en binders ned i figuren, eller du kan bruke et stor sugerør til å stikke ut hull med. Husk

at hullet krymper litt når du steker figuren.

Når du skal male figuren din kan du bruke vanlig vannmaling, men disse fargene blir litt blass.

Jeg anbefaler Panduros hobbylack. Den fåes kjøpt i både små og store glass og er vannløselig.

Lager du "budsjettstrolldeig" kan du noen plasser få kjøpt startsett med de vanligste fargene

til en billig penge :) Noen lakkerer figurene sine til slutt, andre ikke. Jeg har funnet ut at

det egentlig ikke er nødvendig, en del av den lakken jeg har prøvd tørker simpelthen aldri! Og

da sitter du der med en ubrukelig figur. Hobbylack-malingen fungerer i seg selv som en slags lakk

og jeg mistenker at det er derfor lakken aldri tørker. Ønsker du en maling uten den skinnende

lakkglansen kan du bruke allmuefarge. Den er veldig lik hobbylacken, men den er matt istedet for

blank. Hvis du maler med denne fargen mistenker jeg at du bør lakkere etterpå, men jeg har aldri

prøvd det selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82156-hvordan-lage-trolldeig/#findComment-440019
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...