Gå til innhold

Ung ufør - i ettertid...

Anbefalte innlegg

Gjest lurer nå vi på

Venninna mi har hatt en kronisk sykdom hele sitt liv. Hun var bedre noen år, men har blitt stadig verre etter at hun fylte 23. Er nå 34. Hun er ikke trygdet fra før (pga. klart seg på lån og ektemann?) Kan hun teoretisk få innvilget ung ufør fordi hun faktisk har vært ufør siden før hun fylte 26???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82497-ung-uf%C3%B8r-i-ettertid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra trygdeloven:

Et medlem som blir ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, får medregnet framtidige pensjonspoeng med minst 3,30 for hvert år. Det er et vilkår at vedkommende er født etter 1940.

Tilleggspensjon etter denne paragrafen kan ytes tidligst fra og med den måneden medlemmet fyller 20 år.

Selv om et medlem har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, gis det framtidige pensjonspoeng etter denne paragrafen dersom det er klart dokumentert at vilkårene i første ledd var oppfylt før fylte 26 år og kravet settes fram før fylte 36 år.

Fra trygdeloven:

Et medlem som blir ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, får medregnet framtidige pensjonspoeng med minst 3,30 for hvert år. Det er et vilkår at vedkommende er født etter 1940.

Tilleggspensjon etter denne paragrafen kan ytes tidligst fra og med den måneden medlemmet fyller 20 år.

Selv om et medlem har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, gis det framtidige pensjonspoeng etter denne paragrafen dersom det er klart dokumentert at vilkårene i første ledd var oppfylt før fylte 26 år og kravet settes fram før fylte 36 år.

Da er vi på ann igjen *s*

• 2 uker senere...
Gjest er usikker

Fra trygdeloven:

eg er i full jobb, men har de siste årene "tviholdt" på at jeg skal jobbe 100% så lenge jeg kan!

Jeg fikk leddgikt i 5 års alderen og har vært i jobb frem til nå. Det jeg lurer på er dette med ung ufør hvis

- kravet settes fram før fylte 36 år. Hva betyr dette??

Vil jeg ikke få Ung uførepensjon hvis det søkes etter jeg er fylt 36 år??

Annonse

eg er i full jobb, men har de siste årene "tviholdt" på at jeg skal jobbe 100% så lenge jeg kan!

Jeg fikk leddgikt i 5 års alderen og har vært i jobb frem til nå. Det jeg lurer på er dette med ung ufør hvis

- kravet settes fram før fylte 36 år. Hva betyr dette??

Vil jeg ikke få Ung uførepensjon hvis det søkes etter jeg er fylt 36 år??

Er litt usikker men hørte at exen min ikke fikk ung ufør fordi han hadde jobbet for mye. Han var 36 og ut av reglene virker det nesten slik. Men dette vet jeg ikke altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...