Gå til innhold

Klump i enden av endetarmsåpningen


Kjempegjerne

Anbefalte innlegg

Hei!

Siste 14 dagene har jeg av og til når jeg tørker meg etter å ha vært på do, fått blod på dopapiret. Jeg har da tenkt som så at jeg har spist noe som har laget et sår på vei ut, men i dusjen i går kjente jeg en klump. Den er på størrelse med en ert, og ligger helt i enden av endetarmsåpningen, så jeg kjenner den når jeg såper meg inn. Den er bevegelig, og ganske hard, men ikke knallhard. I dag har jeg også smerter når jeg "kniper" med endetarmsmusklene, samt at jeg kjenner at det er noe der. Trodde først at det var en kvise, men det kjennes ikke slik ut.. Jeg har aldri hatt hemorrider, men lurer på om det kan være noe slikt. Jeg er 31 år gammel, og er i god fysisk form, 192 cm og 83 kilo. Har stillesittende jobb foran PC.

Kan dette ganske enkelt være hemorrider, og hva kan jeg i såfall gjøre for å bli kvitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres klart ut som en hemoride. Dette er en utposning på en blodåre. Kommer oftest etter å ha hatt treg avføring, tunge løft, eller mye stillesittende. Dersom denne ikke er vond, behøver den ikke behandles. Dersom den ikke skrumper inn bør du få den undersøkt. Dersom du har plager med sårhet og kløe, kan du kjøpe en reseptfri hemoridesalve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres klart ut som en hemoride. Dette er en utposning på en blodåre. Kommer oftest etter å ha hatt treg avføring, tunge løft, eller mye stillesittende. Dersom denne ikke er vond, behøver den ikke behandles. Dersom den ikke skrumper inn bør du få den undersøkt. Dersom du har plager med sårhet og kløe, kan du kjøpe en reseptfri hemoridesalve.

Det virker som det var det ja, i dag sprakk jævelskapet, og det kom ut ca en teskje blod. Nå er klumpen borte..

Finnes det noen "øvelser" som kan bidra til at en ikke får det igjen? Knipeøvelser etc etc? Det var ikke akkurat råkult å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...