Gå til innhold

Lufting av vin

Anbefalte innlegg

Gjest gutt på 22
Skrevet

Bør all rødvin luftes?

Hvis ikke: Hva og når?

Skrevet

Faen, trodde du skulle ut å lufte dols Vin, jeg.

Eh... luftes? Nå er jeg riktignok ingen vinkjenner selv om jeg har drukket mine liter med rødt vann, men jeg har aldri hørt om noe som kalles lufting?

Skrevet

Eh... luftes? Nå er jeg riktignok ingen vinkjenner selv om jeg har drukket mine liter med rødt vann, men jeg har aldri hørt om noe som kalles lufting?

Er du i nærheten av Msn? Eller mail?

Skrevet

hehe....

Gjest gutt på 22
Skrevet

Er ingen ekspert selv, men lufting gjøres ved å helle vinen over i karaffel.

Spørsmålet er altså når og med hva en bør gjøre dette for at vinen skal "komme til sin rett". :P

Skrevet

Er ingen ekspert, men mener det er følgende....m. forbehold

All rødvin skal luftes, 1-2 timer.

Det holder ikke å ta av korken, man må helle den i glassmugge el.

:)

Skrevet

I luftegården ?

Ja ; der hvor manne min slipper meg ut inni blant ;o)

Skrevet

Er du i nærheten av Msn? Eller mail?

Ja, mail kan du sende.

Nei, msn har jeg ikke her på jobb.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Ja ; der hvor manne min slipper meg ut inni blant ;o)

I fengsler er det luftegård.

Skrevet

I fengsler er det luftegård.

Men mannen min er så snill at han har laget en egen luftegård til meg her ute !

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Men mannen min er så snill at han har laget en egen luftegård til meg her ute !

Du er jammen heldig !:-) Ikke alle som har det.

Skrevet

Du er jammen heldig !:-) Ikke alle som har det.

Er ikke det .

Venninene som kommer på besøk , sier det er litt merkelig , men de har jo ikke en type som passer så godt på dem da !

Mannen min sier at det er så mange farer der ute i verden !

Mye tryggere i luftegården.

Ehhh ....stemmer det?

Er lenge siden jeg har vært der ute !

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Er ikke det .

Venninene som kommer på besøk , sier det er litt merkelig , men de har jo ikke en type som passer så godt på dem da !

Mannen min sier at det er så mange farer der ute i verden !

Mye tryggere i luftegården.

Ehhh ....stemmer det?

Er lenge siden jeg har vært der ute !

Tror du får sjekke med dyrebeskyttelsen om det der. Får du nok mat og vann ?

Skrevet

Tror du får sjekke med dyrebeskyttelsen om det der. Får du nok mat og vann ?

Jada !

Alltid rent vann og nok mat...riktignok litt tørt men kan ikke klage !

Han blir litt sur da ...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk maser om å lufte vin hele tiden. Kan man en liten brøkdel fysikk forstår man at det tar fryktelig mange timer for lufta å komme ned den trange flaskehalsen og ned til hele vinen. Flere vineksperter har sagt akkurat det samme. Skal man absolutt lufte vinen så hell den opp i glass til folk.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk maser om å lufte vin hele tiden. Kan man en liten brøkdel fysikk forstår man at det tar fryktelig mange timer for lufta å komme ned den trange flaskehalsen og ned til hele vinen. Flere vineksperter har sagt akkurat det samme. Skal man absolutt lufte vinen så hell den opp i glass til folk.

Prøv dekantering av vinen

Gjest Vinkjenner
Skrevet

Som Tornerose sier så holder det ikke å ta av korken. Vinen luftes av seg selv i glasset, evt. kan vinen helles over i karaffel (med vid hals).

MEN det er absolutt ikke alle viner som trenger å luftes. (Du vet om vinen trenger å luftes hvis den blir bedre etter å ha stått i glasset en stund.) De aller færreste faktisk. Edle fiiine viner av gammel årgang kan faktisk risikere tape seg.

Apropos dekantering: Dekantering er å helle ut vin fra flasken uten at det kommer med bunnfall. Cabernet savignon har ofte bunnfall.

Skrevet

Gubben i huset lufter vinen av og til. Ærlig talt, jeg kjenner ikke forskjell. Men passe temperert skal min rødvin være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...