Gå til innhold

Nedbetaling av studielån

Anbefalte innlegg

Nå har jeg igjen kun 2 avdrag på studielånet, men de to er på tilsammen kun ca. 500,- mer enn jeg vanligvis betaler pr. gang. Vil jeg få hele greia på en gang? Hadde vært like greit det. Hvis jeg ber om å få alt på en gang, medfører det da noen ekstra utgifter for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83289-nedbetaling-av-studiel%C3%A5n/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nah, ingen bundet rente her i gården, hadde så lite igjen at jeg ikke gadd styre med det.

Da tror jeg det er greit om du betaler inn hele greia. Det er hvis man har bundet renta at du må betale tilleggsrente for det du "ikke får renter for", hvis du skjønner...? :o)

Hvis du vet den nøyaktige saldoen, så bare betaler du den summen. Altså, du får giro, ikke sant? Summen på den endrer du til totalsaldoen. Regner med at du bruker nettbank? Da er det jo bare å taste inn det beløpet du ønsker.

Normale lån straffes man iallefall ikke for å nedbetale fortere enn estimert låneperiode, iallefall.

Annonse

Hvis du vet den nøyaktige saldoen, så bare betaler du den summen. Altså, du får giro, ikke sant? Summen på den endrer du til totalsaldoen. Regner med at du bruker nettbank? Da er det jo bare å taste inn det beløpet du ønsker.

Normale lån straffes man iallefall ikke for å nedbetale fortere enn estimert låneperiode, iallefall.

Det står jo på hver giro det vel, hva som gjenstår? Tar nok en telefon til lånekassa når den neste giroen kommer om de ikke har påført alt tenker jeg. Om det er penger på kontoen da...

Hvis du har flytende rente kan du løse ut lånet når du selv vil. Har du fast rente må du følge planen, tror jeg...

Er ikke 100% sikker, men jeg mener jeg leste dette et sted når tilbudet om fastrente kom nå før sommeren. Kanskje det står i den folderen du fikk i postkassa da?

*klippe, klippe*

"Hvis du har flytende rente, kan du fritt betale lånet raskere ned. Ekstra innbetalinger fører til kortere nedbetalingstid."

"En avtale om fast rente forutsetter at du følger den oppsatte betalingsplanen. Betaler du mer enn de fastsatte terminbeløpene, vil Lånekassen belaste eller godskrive gjelden for over- eller underkurs. Fastrenteavtalen løper videre for det som gjenstår av lånet."

Alt dette står jo på http://lanekassen.no og det er rimelig enkelt å finne det.

Hvis du har flytende rente kan du løse ut lånet når du selv vil. Har du fast rente må du følge planen, tror jeg...

Er ikke 100% sikker, men jeg mener jeg leste dette et sted når tilbudet om fastrente kom nå før sommeren. Kanskje det står i den folderen du fikk i postkassa da?

*klippe, klippe*

"Hvis du har flytende rente, kan du fritt betale lånet raskere ned. Ekstra innbetalinger fører til kortere nedbetalingstid."

"En avtale om fast rente forutsetter at du følger den oppsatte betalingsplanen. Betaler du mer enn de fastsatte terminbeløpene, vil Lånekassen belaste eller godskrive gjelden for over- eller underkurs. Fastrenteavtalen løper videre for det som gjenstår av lånet."

Alt dette står jo på http://lanekassen.no og det er rimelig enkelt å finne det.

Lånet kan innfris når som helst uansett.

Da jeg betalte inn studielånet mitt før tida tok jeg en telefon til lånekassa og fikk oppgitt restbeløpet. Det var ingen ekstra gebyr, kun restlån + rente.

Brevet som informerte om at jeg hadde innfridd studielånet vurderte jeg å ramme inn og henge på stueveggen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...