Gjest Lurer litt på det i kveld Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Scenario: En nordmann er mer eller mindre permanent bosatt i sin gravide samboers hjemland. Dette landet er et EU-land, med dårligere velferdsordninger vedr. fødsel etc. enn Norge. Har man like rettigheter (til ytelser) som hvis begge foreldrene var norske statsborgere - evnt. har man rettigheter når man bor i utlandet? Ville det lønne seg å gifte seg, eller har samboende like rettigheter her? Får barnet automatisk dobbelt statsborgerskap? Ingen av de vordende foreldrene er arbeidstakere, så det med opptjening av permisjonsrettigheter er ikke noen topic her. På forhånd takk alle som har peiling!;o) ...også lagt inn på trygdeforum. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83306-%C3%A5-f%C3%A5-barn-med-en-eu-borger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerose Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Jeg kan ikke svare på annet enn spørsmålet om statsborgerskap, barna får ikke automatisk begge statsborgerskap. Min mor er fransk (vi bor i Norge) og hun måtte melde fra til ambassaden bl.a. for at jeg også skulle få fransk statsborgerskap.Jeg mener forøvrig at hvis barnet har mulighet til å ha to statsborgerskap så bør det få det, jeg har hatt mange fordeler av å være fransk noen ganger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83306-%C3%A5-f%C3%A5-barn-med-en-eu-borger/#findComment-448157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ha-vanskelig Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Hei! "En nordmann er mer eller mindre permanent bosatt i sin gravide samboers hjemland. Dette landet er et EU-land, med dårligere velferdsordninger vedr. fødsel etc. enn Norge." Kommentar: Norge, når det gjelder fødsel, stiller i særklasse. Vi har mange gode rettigheter på dette området man ikke finner igjen i mange land. "Har man like rettigheter (til ytelser) som hvis begge foreldrene var norske statsborgere - evnt. har man rettigheter når man bor i utlandet?" Svar: Jeg kjenner ikke til hvilke rettigheter dere kunne ha fått hvis dere begge var norske statsborgere. Dere er jo uansett bosatt i et EU-land, dermed er det vel muligens et spørsmål om å få overført sosiale rettigheter fra Norge, ev. muligens at siden barnet er født i EU-landet, og at dere er registerte beboere i dette landet, at dere da uansett måtte ha underlagt dere EU-landets rettigheter. Ved fødsel tilfaller, tror jeg, rettighetene mor. I deres tilfelle hvor barnet blir født i et EU-land, og hvor mor et statsborger av dette landet, vil hun nok nyte av vedkommendes lands trygdesystem. "Ville det lønne seg å gifte seg, eller har samboende like rettigheter her?" Svar: Mange av rettighetene tilfaller mor. Du vil være registrert som barnefar. Deres rettigheter som samboende er regulert av systemet i det landet dere bor i. Ta kontakt med vedkommendes lands sosial-etat, ev. den norske ambassaden i landet dere bor i. En ting er sikkert, du mister ikke rettigheten til å være barnets far. "Får barnet automatisk dobbelt statsborgerskap?" Svar: Nei. Statsborgerskapsproblematikken er infløkt, men i et EU-land vil barnet få mors statsborgerskap. Hvis dere hadde vært gift, måtte du ha sendt en fødselsattest til det norske "personnummerregisteret" (jeg er ikke sikker på etatens navn) for å få tilsendt et norsk personummer. Som du vet, for å få pass må man ha personnummer, og pass er et bevis på nasjonalitet. Siden dere er samboere ville jeg tatt kontakt med den norske ambassaden i landet dere bor i for å sjekke mulighetene...det er kanskje mulig at hvis dere oppfyller de norske betingelsene for samboerskap, at det kan gjøres på tilsvarende måte. "Ingen av de vordende foreldrene er arbeidstakere, så det med opptjening av permisjonsrettigheter er ikke noen topic her." Svar: Og mine anmerkninger over må ikke ses på som endelige svar. Ta kontakt med ambassaden for utfyllende svar. Lykke til! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/83306-%C3%A5-f%C3%A5-barn-med-en-eu-borger/#findComment-448245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.