Gå til innhold

eDonkey og Kazaa brukere får regning i posten

Anbefalte innlegg

Den danske film- og musikkbransjen har en helt spesiell julehilsen til nettbrukerne. De sender regning for nedlasting av filer.

Dette skriver Computerworld.dk.

Erstatning i millionklassen

I følge avisen vil 150 brukere av fildelingstjenestene eDonkey og Kazaa snart få giroer på mellom 10 000 og 100 000 danske kroner i posten.

Regningene kommer fra Antipiratgruppen (AGP), en organisasjonen som drives og finansieres av den danske underholdningsindustrien.

Både IP-adressene og brukernes fysiske adresser har de fått fra de største nettleverandørene.

Til sammen er det snakk om erstatningskrav i millionklassen. AGP mener de har rett til disse pengene, som kompensasjon for det de mener er ulovlig nedlasting av filmer og musikk fra nettet.

Trekkes for retten

De som ikke betaler, trues med rettslig etterspill.

AGP sier de vil bruke skjermavtrykk med filstrukturer fra brukernes delingskataloger som bevis.

I diskusjonsforumet på eDonkey stiller mange nå spørsmål om AGP har rett til å gjøre det de gjør. Og om bevismaterialet vil holde i en rettssal.

http://tinyurl.com/2zkv

Fortsetter under...

Det hadde jeg garantert ikke betalt.

Men det er overraskende at internett-leverandørene gir ut navnene til kundene sine. Faller muligheten for å dele filer med andre bort vil nok de aller fleste droppe å ha bredbånd. Hva skal en ellers med det? Derfor burde de kjempet vår sak og ikke lagt seg flat for AGP.

Og et skjermbilde er dårlig bevis. De satser nok på at folk lar seg skremme, både til å betale og til å slutte med P2P. Men så lett er det nok ikke.

Men det er overraskende at internett-leverandørene gir ut navnene til kundene sine. Faller muligheten for å dele filer med andre bort vil nok de aller fleste droppe å ha bredbånd. Hva skal en ellers med det? Derfor burde de kjempet vår sak og ikke lagt seg flat for AGP.

Og et skjermbilde er dårlig bevis. De satser nok på at folk lar seg skremme, både til å betale og til å slutte med P2P. Men så lett er det nok ikke.

I likhet med Petter S. er jeg utrolig overrasket at de har fått med ISP'ene på dette. Danskene har vel tradisjonelt vært en smule mer liberale enn Norge på mange områder, så når dette gikk i Dannmark, frykter jeg det kan skje her også.

Men jeg kan ikke skjønne at det kan gå uten at noen regler må gjøres om. Selv politiet kan jo ikke bare be 1000 logger i blinde, for deretter å gå igjennom de for å se om noe ulovlig har funnet sted. Alt de foretar seg er basert på spaning og konkrete spor. Dette vil være et brudd med denne praksisen.

Men, jeg mener å ha lest et sted at man i Dannmark kun var ute etter storfisker. Tror det var de som hadde fil-deling på 200-300 MB i døgnet.

Får håpe norske myndigheter og Datatilsynet har ryggrad til å stå imot presset.

Gjest ChiengMai

Har lest litt om dette i dag, og det virker som om ISP'ene er blitt dømt til å gi fra seg navn og adresse til de aktuelle brukerne. Syns uansett det er tvilsomt at noen skal kunne kreve betaling gjennom opplysninger som er skaffet via "spionasje" mot enkeltpersoner uavhengig av om dette er storforbrukere eller ikke.

Har lest litt om dette i dag, og det virker som om ISP'ene er blitt dømt til å gi fra seg navn og adresse til de aktuelle brukerne. Syns uansett det er tvilsomt at noen skal kunne kreve betaling gjennom opplysninger som er skaffet via "spionasje" mot enkeltpersoner uavhengig av om dette er storforbrukere eller ikke.

Hvordan er det når man ikke har en fast ip-adresse?. Like lett å se hvem som har lastet ned hva likevel?

Norske brukere trolig trygge stod det da.

Dagbladet:"Det er allikevel mindre sannsynlig at norske fildelere vil få en slik regning i posten. For å finne ut hvem som brukte et IP-nummer på et gitt tidspunkt må antipiratene få hjelp fra teleselskapene.

- Slike opplysninger er taushetsbelagt etter teleloven. Det er bare politi og påtalemyndighet som får tilgang til slike opplysninger, sier post-stipendiat Lee Bygrave ved Institutt for Rettsinformatikk

Annonse

Gjest ChiengMai

Hvordan er det når man ikke har en fast ip-adresse?. Like lett å se hvem som har lastet ned hva likevel?

ISP'en vet hvilken bruker som er logget på IP-adressen til engver tid. Husk at alle brukere hos en ISP har et unikt brukernavn og passord som de logger seg på med.

Om jeg ikke husker feil, så er de forpliktet til å ta vare på logger over all aktivitet så og så lenge.

ChiengMai skrev:

"Har lest litt om dette i dag, og det virker som om ISP'ene er blitt dømt til å gi fra seg navn og adresse til de aktuelle brukerne. "

Her er det min logikk ikke rekker til..Jeg kan bytte brukernavn hvor ofte jeg vil med f.eks. Kazaa. At de ser at en viss "Steve" gjør si eller så, sier jo ikke noe om hvem jeg er/bor/ip.

Jeg har aldri sett IP fra de jeg laster ned ifra. Har de noe spesialprogram for å se dette?

Eller bare ber de om 500 tilfeldige logger, og studerer inneholdet i disse, og der kan finne noen Kazaa/eDonkey-brukere?

Gjest ChiengMai

ChiengMai skrev:

"Har lest litt om dette i dag, og det virker som om ISP'ene er blitt dømt til å gi fra seg navn og adresse til de aktuelle brukerne. "

Her er det min logikk ikke rekker til..Jeg kan bytte brukernavn hvor ofte jeg vil med f.eks. Kazaa. At de ser at en viss "Steve" gjør si eller så, sier jo ikke noe om hvem jeg er/bor/ip.

Jeg har aldri sett IP fra de jeg laster ned ifra. Har de noe spesialprogram for å se dette?

Eller bare ber de om 500 tilfeldige logger, og studerer inneholdet i disse, og der kan finne noen Kazaa/eDonkey-brukere?

I følge avisene hadde de IP-adressene til de som lastet ned, ja. Hvor de har den fra vet ikke jeg, men det er på grunnlag av disse de har fått ISP'ene dømt til å gi fra seg navn og adresse på brukerne sine.

Dette har ikke noe med brukernavn i Kaaza å gjøre, jeg snakka om brukernavnet du har hos din nettleverandør. Det er ikke noe problem for din ISP å finne ut hvilken IP-adresse du har vært koblet opp mot til enhver tid.

I følge avisene hadde de IP-adressene til de som lastet ned, ja. Hvor de har den fra vet ikke jeg, men det er på grunnlag av disse de har fått ISP'ene dømt til å gi fra seg navn og adresse på brukerne sine.

Dette har ikke noe med brukernavn i Kaaza å gjøre, jeg snakka om brukernavnet du har hos din nettleverandør. Det er ikke noe problem for din ISP å finne ut hvilken IP-adresse du har vært koblet opp mot til enhver tid.

ok, de har IP'ene våres FØR de henvender seg til ISP.

Da blir det utrygt..

Lurer fortsatt på hvordan de gjør det..

- og håper det dukker opp ett eller annet programm man kan bruke så vi kan kjøre i Stealth Mode eller no sånt..

Lurer på hva de ville gjøre overfor med meg som holder på å rekonstruere LP-samlingen min via slike tjenester. Jeg får jo ikke spilt platene mine lengre fordi det ikke lar seg gjøre å koble platespilleren til stereoen.

Og i og med at jeg alt har platene men ikke kan spille dem, så har jeg jo allerede betalt for musikken? Dette er da altså gamle utgivelser som ikke er gjenutgitt på cd, faktisk noen utgivelser fra 78-plater også. Jeg laster jo ikke akkurat ned fra øverste hylle av hitlistene, forhåpentligvis er jeg kanskje ikke så interessant for dem...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...