Gå til innhold

Salg til venner, nettverksmarkedsføring

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Jeg er sterkt imot nettverksmarkedsføring, det ligner litt for mye på pyramidespill, som er ulovlig, mens nettverksmarkedsføring er lovlig virksomhet.

De på toppen sitter igjen med store summer, mens de som kommer inn senere ikke får noe som helst eller bittesmå beløp. Pyramidespill går gjerne på "there's always another gullible idiot" ("det finnes alltid enda en naiv dust").

Mange ender opp med å kjøpe mange av de produktene de selv selger, og blir selv en kunde.

Markedsføringen retter seg gjerne mot ens egen vennskapskrets. Argumentet er for eksempel at vi allerede anbefaler produkter til våre bekjente, og den eneste forskjellen er at vi nå kan tjene penger på det. Det som gjerne utelates er at det ofte er et klart provisjonssystem basert på omsetning, og at du hele tiden påvirkes slik at du motiveres for å nå delmål i systemet.

Sjelden ser vi anbefalinger av et produkt hvor det gis en økonomisk gevinst for den som gir anbefalingen. Den eneste grunnen man da har er å finne det produktet som passer best til den som spør. Jeg ønsker å få pålitelige anbefalinger når jeg spør mine dyrebare venner om tips. Dersom de har økonomisk vinning av anbefalingen blir de fort til en kommersiell selger, og de fleste vet at en selgers anbefaling er sitt produkt.

Ved å bruke vennekretsen sik oppstår en endring i den vennerollen. Først har du et vanlig vennskap. Selger du produkter til vennene dine bli det et selger/kunde forhold. Hvis du hverver noen av dine venner som selgere har du igjen et annet forhold til dem. Dette kan fort ødelegge ellers gode vennskapsforhold.

Du er venn og tror du kan beholde vennskapet slik det er selv om du selger varer til dem, tenk deg om igjen. Mine kompiser er leger, tannleger, PC selgere, kiropraktikere, bruktbilselgere osv. De fleste sier nei hvis jeg ber dem å utføre sitt yrke på meg. Jeg sier nei til å utføre mitt yrke på dem, og gir bort ting gratis i stedet for å risikere å miste en venn. Ting kan gå galt, og dermed er vi ikke venner mer. Ingen vil ha en venn innom for å klage på noe du har solgt dem. Mot mine venner og familie gjør jeg ting gratis eller jeg sier NEI. Ingen bisniss mot disse. Noen blir litt sure, men ikke mange, når jeg forklarer hvorfor.

Selger du produkter til dine venner ?

Har du mistet noen venner ?

Har du tjent masse penger på nettverksmarkedsføring ?

Hvor mye i år ?

Fortsetter under...

Selger ikke produkter, men tjenester til mine venner. Iallefall noen av de.

De er fortsatt venner, for å si det sånn.

Driver ikke nettverksmarkedsføring, og ville heller aldri finne på det.

Siden svar på sp.3 er null, er også svar på spm 4 null.

Ulv I Faarikaal

Selger ikke produkter, men tjenester til mine venner. Iallefall noen av de.

De er fortsatt venner, for å si det sånn.

Driver ikke nettverksmarkedsføring, og ville heller aldri finne på det.

Siden svar på sp.3 er null, er også svar på spm 4 null.

Jeg vet ikke, fordi jeg mener at mange bekker små osv...

En gang er en gang gjort...

Jeg vet ikke, fordi jeg mener at mange bekker små osv...

En gang er en gang gjort...

Av alle disse utrolige historiene om å tjene penger ved å sitte på rævea på en stol har jeg ikke mye til overs for.

Men - en tier her og en tier der. Det blir fort en trettilapp eller to.

Eller en fredagspils.

Ulv I Faarikaal

Av alle disse utrolige historiene om å tjene penger ved å sitte på rævea på en stol har jeg ikke mye til overs for.

Men - en tier her og en tier der. Det blir fort en trettilapp eller to.

Eller en fredagspils.

Det spørs hvor mye du investerer og hvor mye du jobber. En avkastning på 1% på investeringen pr år og kr 10 pr time er ikke så veldig lønnsomt.

Det spørs hvor mye du investerer og hvor mye du jobber. En avkastning på 1% på investeringen pr år og kr 10 pr time er ikke så veldig lønnsomt.

"En avkastning på 1% på investeringen pr år og kr 10 pr time er ikke så veldig lønnsomt."

Meget gode poenger. En avkastning på 0,5% per 10 år er enda mindre, mens en avkastning på 2% faktisk er litt mere, men litt mindre enn maksimumgrensen, selvsagt, som faktisk nå er bortimot umulig å si noe om, all den tid grensen er i konstant endring. Men en halv prosent der og to prosent der, er fort oppi to og en halv prosent før du vet ordet av det. Og to og en halv prosent skal en ikke kimse av, dersom man ikke snakker om øl da.... for da er det jo lettøl, og det er det jo ingen skikkelige menn som drikker.

Annonse

Ulv I Faarikaal

"En avkastning på 1% på investeringen pr år og kr 10 pr time er ikke så veldig lønnsomt."

Meget gode poenger. En avkastning på 0,5% per 10 år er enda mindre, mens en avkastning på 2% faktisk er litt mere, men litt mindre enn maksimumgrensen, selvsagt, som faktisk nå er bortimot umulig å si noe om, all den tid grensen er i konstant endring. Men en halv prosent der og to prosent der, er fort oppi to og en halv prosent før du vet ordet av det. Og to og en halv prosent skal en ikke kimse av, dersom man ikke snakker om øl da.... for da er det jo lettøl, og det er det jo ingen skikkelige menn som drikker.

Uansett prosenter under 3-4 er sørgelige greier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...