Gå til innhold

Om å fortelle venner at en er syk...

Anbefalte innlegg

Skrev et innlegg her istad om diagnosen jeg har fått. Har nå prøvd å forklare for endel venner hva det går ut på, og så sier de "åhhh, men sånn har jo jeg også!"

Altså, sykdommen min går ut på at kroppen har en unormal døgnrytme, og at man uten medisiner vanskelig får sove til normal tid.

Vennene mine tror dette er noe så enkelt som at jeg har sittet lenge oppe med vilje og forskjøvet døgnrytmen selv! Det er det jo mange på min alder som gjør, men det er jo ikke mitt tilfelle...

Hvordan forklarer man sånt da? De bagatelliserer sykdommen min med at "sånn er jo alle", men det stemmer jo ikke...*stønn*

Jeg tenkte at *endelig*, nå skal jeg få litt forståelse her...men så sukker de oppgitt over at jeg har gått til lege med et sånt filleproblem som feil døgnrytme...de skjønner ikke at det er kronisk for meg og ikke "tøyde grenser"...

Hva sier man til venner som sier slikt da?

"Sorry vennen min, du tar feil"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83446-om-%C3%A5-fortelle-venner-at-en-er-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva du mener:)

Du må nok bare forklare og opplyse de som er interessert i det (venner/familie) med fakta.

At sykdommen blir bagatellisert kommer nok bare av at de synes de kjenner seg igjen i noen av symptomene.

Det betyr selvsagt ikke at de vet hvordan det arter seg for deg -da det er mer komplisert og omfattende for deg.

Hva andre mener forandrer jo ikke hvordan det er for deg:)

Annonse

Man sier det som sant er, "jeg har en kjemisk ubalanse i hjernen som forstyrrer søvnmønsteret mitt". For det er nemlig det du har.

Sjekk ut Foreningen for Søvnsykdommer. http://www.soevnforeningen.no/forsinket.htm

Hehe, jeg har lest mye om det, og linken funker ikke :-Þ

Jeg har fått så mange magasiner og skriv av legen at det holder i mange dager ennå...

Sidene til nasjkomp leste jeg ut lenge før jeg fikk diagnosen :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...