Gå til innhold

Jeg er ikke noen ekspert på koranen...

Anbefalte innlegg

Det er selvsagt meningsløst å knytte folks rabiate oppføresel til en eller annen religion. Hva som står i bøkene er uinteressant. Det eneste interessante er hvordan folk lever ut sin religion, og hvilken påvirkning denne utøvelsen har på medmennesker og samfunn.

Muslimene spiller i egen divisjon når det gjelder skadevirkninger.

Hei,

Du skriver: "Hva som står i bøkene er uinteressant."

Hvorfor starter du en tråd med det da????

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

69

• Goliath

40

• SierDuDet

13

• Prozak

12

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Fattigdom, håpløshet og desperasjon gir grobunn for fundamentalisme og ekstremisme.

Akkurat det samme i Sør Afrika: der har det vært 10-12 bomber i det siste (av hvite, kristne), men det hører vi ikke noe om her...

Med vennlig hilsen

Du forutsetter at islam er en konsekvens av fattigdom. Jeg vurderer en annen hypotese; nemlig at fattigdom følger av islam.

Jeg har mest tro på den siste.

Så vidt jeg vet er det flest muslimer i landet og islamske lover er innført stort sett i hele norddelen av landet.

Dessuten er det nok ikke de fattige som deler ut dødsdommer, men de fete, korrupte lederne.

Muslimer blir jo lett skiplet og tatt av stemningsbølger, om de er fattig eller rik. Det har lite med ressurser å gjøre, men med en farlig og hjernevaskende religion.

Vi ser det jo overalt; land med tung islamsk påvirkning er dømt til evig fattigdom.

Du skriver: "Dessuten er det nok ikke de fattige som deler ut dødsdommer, men de fete, korrupte lederne."

Så nå mener du plutselig at det er korrupsjon som er årsaken?

Med vennlig hilsen

Hei,

Fattigdom, håpløshet og desperasjon gir grobunn for fundamentalisme og ekstremisme.

Akkurat det samme i Sør Afrika: der har det vært 10-12 bomber i det siste (av hvite, kristne), men det hører vi ikke noe om her...

Med vennlig hilsen

Jeg mener at vettuge folk holder seg for gode til å bombe og drepe, uansett hvor fælt man har det! Herregud, vettet blir ikke borte om man har det vondt...

Det er selvsagt meningsløst å knytte folks rabiate oppføresel til en eller annen religion. Hva som står i bøkene er uinteressant. Det eneste interessante er hvordan folk lever ut sin religion, og hvilken påvirkning denne utøvelsen har på medmennesker og samfunn.

Muslimene spiller i egen divisjon når det gjelder skadevirkninger.

Historisk sett har kristendommen langt mer å svare for enn islam.

Du forutsetter at islam er en konsekvens av fattigdom. Jeg vurderer en annen hypotese; nemlig at fattigdom følger av islam.

Jeg har mest tro på den siste.

Så muslimene er altså skyldige i fattigdommen i Haiti, hvor det vel knapt finnes en muslim?

Med vennlig hilsen

Annonse

Jeg mener at vettuge folk holder seg for gode til å bombe og drepe, uansett hvor fælt man har det! Herregud, vettet blir ikke borte om man har det vondt...

Hei,

Har du hatt det "vondt", Spirito, siden du kan uttale deg så bastant?

Har du opplevd at datteren din døde fordi du ikke hadde noen få kroner til antibiotika?

Har du opplevd at alle rikdommene fra oljen forsvinner ut av landet ditt, mens du og din familie dør av sult?

Med vennlig hilsen

Hei,

Har du hatt det "vondt", Spirito, siden du kan uttale deg så bastant?

Har du opplevd at datteren din døde fordi du ikke hadde noen få kroner til antibiotika?

Har du opplevd at alle rikdommene fra oljen forsvinner ut av landet ditt, mens du og din familie dør av sult?

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke hatt det _så_ vondt nei, men jeg tror ikke jeg ville gått hen og drept folk fordet.

Hvis man ikke har penger til antibiotika er det jammen sløseri å bruke penger på våpen. For er det noe de har, så er det det :-Þ

Jeg har ikke hatt det _så_ vondt nei, men jeg tror ikke jeg ville gått hen og drept folk fordet.

Hvis man ikke har penger til antibiotika er det jammen sløseri å bruke penger på våpen. For er det noe de har, så er det det :-Þ

Hei,

Da synes jeg du skulle forsøke slik håpløshet og desperasjon før du uttaler deg om hva du ville gjort. Det vet du nemlig ikke, Spirito.

Og hvis vi skal snakke om "voldelige kulturer" vil jeg påpeke at det knapt finnes noen kultur som har vært mer voldelige enn den europeiske (altså VÅR) de siste par hundre årene.

Hint: 1. Verdenskrig, 2. Verdenskrig, osv i det uendelige.

Med vennlig hilsen

Hei,

Da synes jeg du skulle forsøke slik håpløshet og desperasjon før du uttaler deg om hva du ville gjort. Det vet du nemlig ikke, Spirito.

Og hvis vi skal snakke om "voldelige kulturer" vil jeg påpeke at det knapt finnes noen kultur som har vært mer voldelige enn den europeiske (altså VÅR) de siste par hundre årene.

Hint: 1. Verdenskrig, 2. Verdenskrig, osv i det uendelige.

Med vennlig hilsen

Jeg har aldri nevnt et ord om voldelige kulturer, bare så det er sagt! Jeg har bare nevnt voldelige _mennesker_.

Sør, hvorfor støtter du disse folka? De vil drepe en journalist pga. at hun skrev at Allah sikkert hadde villet gifte seg med en av missene. Hva er så galt med det?

Og du svarte ikke på hvorfor fattigfolk kjøper våpen framfor antibiotika.

Jeg har aldri nevnt et ord om voldelige kulturer, bare så det er sagt! Jeg har bare nevnt voldelige _mennesker_.

Sør, hvorfor støtter du disse folka? De vil drepe en journalist pga. at hun skrev at Allah sikkert hadde villet gifte seg med en av missene. Hva er så galt med det?

Og du svarte ikke på hvorfor fattigfolk kjøper våpen framfor antibiotika.

Hei Spirito,

Jeg støtter selvsagt IKKE disse folkene. Hvor iallverden har du det fra?????

Jeg forklarer at når folk bor under slike forhold, så er det et uhyre lett bytte for alle typer fundamentalisme (enten det er stalinisme, islam, kristendom eller hinduisme).

Det er ikke "folket" det er "noe i veien med", men situasjonen.

Spørsmålet burde være: hvilket politisk system gjør at folk lever i fattigdom i et så rikt land?

===

Våpen koster svært lite i mange land. Tilgangen er så stor. Og man trenger knapt våpen for å drepe - en skrutrekker holder lenge.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei Spirito,

Jeg støtter selvsagt IKKE disse folkene. Hvor iallverden har du det fra?????

Jeg forklarer at når folk bor under slike forhold, så er det et uhyre lett bytte for alle typer fundamentalisme (enten det er stalinisme, islam, kristendom eller hinduisme).

Det er ikke "folket" det er "noe i veien med", men situasjonen.

Spørsmålet burde være: hvilket politisk system gjør at folk lever i fattigdom i et så rikt land?

===

Våpen koster svært lite i mange land. Tilgangen er så stor. Og man trenger knapt våpen for å drepe - en skrutrekker holder lenge.

Med vennlig hilsen

"Journalist drept med skrutrekker i Nigeria".

Ser det for meg :o)

Det virker litt som om du støtter disse, fordi du alltid forsvarer handlingene deres!

Litt sånn "stakkars, de har det vondt, de er fattige, de er presset"

Det er godt mulig folk blir presset inn i politiske grupper fordi de er fattige og slikt, men jeg tror nom aldri jeg ville drept noen uansett!

Men dette blir kanskje noe av det samme som nazistene i Norge, de som blir mobbet på skolen og blir plukket opp av naziorganisasjoene og endelig får "forståelse".

Jeg skjønner jo hva du mener, men jeg mener at INGEN har rett til å drepe, uansett hvor fælt de har det. Det finnes mange muslimer som dreper, og det finnes nazister som dreper. De er like skrudd i huet uansett tilhørlighet...

Jeg nekter ikke på noe som helst. Derimot påpeker jeg at det du viste til å koranen også finnes i bibelen, og at religiøse fanatikere er og blir fanatikere, uanhengig av religion.

Dersom du virkelig var opptatt av muslimenes levevilkår går jeg utifra du ville startet diskusjonen på et litt annet nivå.

Det står nok mye bullshit i bibelen også, men forskjellen er at ikke millionvis av mennesker rundt om i verden følger galskapen som står der.

I hvertfall ikke den "drepe" delen.

Det står nok mye bullshit i bibelen også, men forskjellen er at ikke millionvis av mennesker rundt om i verden følger galskapen som står der.

I hvertfall ikke den "drepe" delen.

Hei SDD,

Men det er jo fordi de ikke har makten! Når de hadde makten var de like ille!

Med vennlig hilsen

Hei SDD,

Men det er jo fordi de ikke har makten! Når de hadde makten var de like ille!

Med vennlig hilsen

Jeg synes likevel det er skremmende når muslimske ledere i dag utlyser et slags leiemord på en person fordi hun var kjørte en spøk vedrørende denne Mohammed-figuren.

Hadde det vært en ekstrem idiot, så greit nok, men vi snakker jo her - i hvertfall i følge TV2 nyhetene - om ledere i det muslimske miljøet.

Jeg synes likevel det er skremmende når muslimske ledere i dag utlyser et slags leiemord på en person fordi hun var kjørte en spøk vedrørende denne Mohammed-figuren.

Hadde det vært en ekstrem idiot, så greit nok, men vi snakker jo her - i hvertfall i følge TV2 nyhetene - om ledere i det muslimske miljøet.

Hei,

Jo, men er det verre enn Europa under de (kristne) nazistene, eller Sovjet under den (ateistiske) Stalin?

Dette er ikke engang 60 år siden, og vil teller millioner av døde....

Med vennlig hilsen

Hei,

Jo, men er det verre enn Europa under de (kristne) nazistene, eller Sovjet under den (ateistiske) Stalin?

Dette er ikke engang 60 år siden, og vil teller millioner av døde....

Med vennlig hilsen

At andre har vært verre kan vel knapt sies å være en unnskyldning.

At andre har vært verre kan vel knapt sies å være en unnskyldning.

Hei,

Det er ingen her som "unnskylder" de som dreper.

1) Man forklarer at dette er "menneskelig" (altså, slettes ikke noe særpreg for muslimer eller nigerianere).

2) Handlingene er avskyelige, men dessverre hva man kan "forvente" (i gåseøyne) når situasjonen (økonomiske forskjeller) er slik den er.

3) I en lignende situasjon ville ikke "vi" (europeere) vært noe bedre.

konklusjonen er at det er mer matnyttig å kritisere "systemet" som lar folk havne i klørene på fundamentalister (fattigdom, håpløshet, osv).

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...