Gå til innhold

Jeg er ikke noen ekspert på koranen...

Anbefalte innlegg

Som sagt - kristendommen er eldre enn islam, så det er vel ikke så rart at "de" har rukket å gjøre mer jævelskap.

".............."

Hei,

Totalt sett, er det kanskje ikke rart, men man kan sammenligne hvor mye f*enskap som har vært utført i den tiden BEGGE religionene har eksistert.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

69

• Goliath

40

• SierDuDet

13

• Prozak

12

Mest aktive i denne tråden

Hei Spirito,

Jeg støtter selvsagt IKKE disse folkene. Hvor iallverden har du det fra?????

Jeg forklarer at når folk bor under slike forhold, så er det et uhyre lett bytte for alle typer fundamentalisme (enten det er stalinisme, islam, kristendom eller hinduisme).

Det er ikke "folket" det er "noe i veien med", men situasjonen.

Spørsmålet burde være: hvilket politisk system gjør at folk lever i fattigdom i et så rikt land?

===

Våpen koster svært lite i mange land. Tilgangen er så stor. Og man trenger knapt våpen for å drepe - en skrutrekker holder lenge.

Med vennlig hilsen

Du støtter dem ikke, men gjør ditt beste for å forklare hvorfor noen mennesker kan gjøre noe slikt.

Du gjør dette konsekvent i "slike saker", men aldri når det gjelder Nazityskland, norske nazister, rasister eller andre du missliker sterkt.

Mange av disse kan også "forklares", men når noen forsøker å gjøre det, så er du den første til å stemple dem som rasister/nazister etc....

Det er vel kanskje derfor så mange oppfatter det som om du "støtter" terrorister (palestinske sådanne) eller andre "fattige kriminelle" - siden du virker så veldig opptatt av å forsvare dem ut i fra at det ligger en årsak bak.

Det virker nemlig som om du "glemmer" det, når det gjelder de fra "den andre" siden - for å snakke generelt....

Mvh

Ulv I Faarikaal

Hei,

Gammeltestamentet er fremdeles en 100% gyldig del av kristendommen. Det inneholder, bl.a. de 10 bud, osv.

Med vennlig hilsen

Poenget var at islam trenger en reform til noe som passer i vår tid. Mord, lemlesting og urimelig undertrykking er liksom gått av moten for noen hundre år siden.

Jesus med sin stort sett fredelige image er lettere å svelge. Mange religioner er fredelige, noen fraråder til og med at man tråkker på maur.

Poenget var at islam trenger en reform til noe som passer i vår tid. Mord, lemlesting og urimelig undertrykking er liksom gått av moten for noen hundre år siden.

Jesus med sin stort sett fredelige image er lettere å svelge. Mange religioner er fredelige, noen fraråder til og med at man tråkker på maur.

Hvem er det som har stelt istand mest f*enskap de siste 1000 årene: islam eller kristendom.

Ergo må du konkludere at det er kristendommen som har størts behov for "reform".

Med vennlig hilsen

Hvem er det som har stelt istand mest f*enskap de siste 1000 årene: islam eller kristendom.

Ergo må du konkludere at det er kristendommen som har størts behov for "reform".

Med vennlig hilsen

Slett ikke, det som er interessant er hva som skjer i dag, ikke hva som skjedde for 500 år siden.

Ulv I Faarikaal

Med vennlig hilsen

>>Hvem er det som har stelt istand mest f*enskap de siste 1000 årene: islam eller kristendom.

Det vet ingen nøyaktig. Vi kan godt gå ut fra at det er omtrent likt.

>>Ergo må du konkludere at det er kristendommen som har størts behov for "reform".

Nei det må jeg ikke. Siden _dagens_ islamister har kommet så sterkt i søkelyset, konsentrerer vi oss om dem og lar historien være historie. At kristne ikke var noe bedre, fritar ingen i dag.

De kan ikke ta ansvar for hva forfedrene deres gjorde, men de må ta ansvaret for hva de selv gjør.

Annonse

>>Hvem er det som har stelt istand mest f*enskap de siste 1000 årene: islam eller kristendom.

Det vet ingen nøyaktig. Vi kan godt gå ut fra at det er omtrent likt.

>>Ergo må du konkludere at det er kristendommen som har størts behov for "reform".

Nei det må jeg ikke. Siden _dagens_ islamister har kommet så sterkt i søkelyset, konsentrerer vi oss om dem og lar historien være historie. At kristne ikke var noe bedre, fritar ingen i dag.

De kan ikke ta ansvar for hva forfedrene deres gjorde, men de må ta ansvaret for hva de selv gjør.

Hei,

Så hvem er de "egentlige kristne" - de voldelige eller de fredelige?

Og hvem er de "egentlige muslimene" - de voldelige eller de fredelige?

Det er en logisk brist på størrelse med en låvedør i argumentasjonen din. For de kristne for 500 år siden hadde samme bibel som dagens kristne.

Og det er selvsagt ikke "det store fredelige flertalls" ansvar at noen muslimer tolker islam som "terrorisme" mer enn det er kristnes ansvar at Hitler tolket bibelen som nazisme.

Med vennlig hilsen

Det som er interessant er hva som skjer i dag, ikke hva som skjedde for 500 år siden.

Hvis du ikke kjenner historie er du fordømt til å repetere den.

Så lenge kristendommen åpenbart er like voldelig, så er det like åpenbart at du skyter på feil mål.

Med vennlig hilsen

Hvis du ikke kjenner historie er du fordømt til å repetere den.

Så lenge kristendommen åpenbart er like voldelig, så er det like åpenbart at du skyter på feil mål.

Med vennlig hilsen

Jeg skyter ikke på noen. Det er du som alltid skal unnskylde ugjerninger utført av ekstreme islamister med at kristne har vært slemme. Hvorfor har jeg faktisk ikke peiling på.

Dersom jeg kaller bikkja mi Jesus, ville jeg skapt en del oppstyr og fyfy meldinger. Kaller jeg bikkja mi Mohammed, blir jeg slått i hjel. Og den som gjorde det, ville fått applaus fra store deler av den islamske verden.

Jeg skyter ikke på noen. Det er du som alltid skal unnskylde ugjerninger utført av ekstreme islamister med at kristne har vært slemme. Hvorfor har jeg faktisk ikke peiling på.

Dersom jeg kaller bikkja mi Jesus, ville jeg skapt en del oppstyr og fyfy meldinger. Kaller jeg bikkja mi Mohammed, blir jeg slått i hjel. Og den som gjorde det, ville fått applaus fra store deler av den islamske verden.

Hei,

Sikkert. Har det noe med islam (imotsetning til kristendom) å gjøre? Åpenbart ikke. Det som forfektes i bibelen er like voldelig som det som forfektes i koranen.

Derimot er blandingen av politikk og religion relevant.

Vet du noe om Lord's Resistance Army?

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Sikkert. Har det noe med islam (imotsetning til kristendom) å gjøre? Åpenbart ikke. Det som forfektes i bibelen er like voldelig som det som forfektes i koranen.

Derimot er blandingen av politikk og religion relevant.

Vet du noe om Lord's Resistance Army?

Med vennlig hilsen

Om Mohammed har noe med islam å gjøre???

Du gjør det igjen, unnskylder (i denne saken, drap) islam med hva som står i bibelen.

Unnskylder Al Quaida med at det finnes en ekstrem kristen gruppe.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7640065

Jeg unnskylder hverken kristne eller islamisters ugjerninger, men det må sies å være de sistnevnte som er i skuddet for tiden.

Om Mohammed har noe med islam å gjøre???

Du gjør det igjen, unnskylder (i denne saken, drap) islam med hva som står i bibelen.

Unnskylder Al Quaida med at det finnes en ekstrem kristen gruppe.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7640065

Jeg unnskylder hverken kristne eller islamisters ugjerninger, men det må sies å være de sistnevnte som er i skuddet for tiden.

Hei,

Hvor har jeg (som forøvrig er ateist) "unnskyldt" noen som helst?

Forsøk å lese hva folk faktisk skriver, istedet for å tillegge oss meninger vi aldri har forfektet.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jo, men er det verre enn Europa under de (kristne) nazistene, eller Sovjet under den (ateistiske) Stalin?

Dette er ikke engang 60 år siden, og vil teller millioner av døde....

Med vennlig hilsen

Har du sett noen som påstår at det er verre enn Europa under de (kristne) nazistene, eller Sovjet under den (ateistiske) Stalin?

Neivel - hvorfor spør du om det da? Er det bare for å forsøke å rette søkelyset over på noe du elsker å skrive om - og som hendte for 60 år siden eller mer?

Har snakker vi om det som skjer i dag - og omfanget av det.

Visst foregår det mye dritt i kristendommens navn også i dag, men kan du vise til ett land som i dag, under henvisning til en religiøs bok og religiøse "doktriner", som utfører så mye terror og dritt verden over - enn hva som gjøres i Allahs navn?

Mvh

Hei,

Ja, begrunnelsen for "akkurat dette" var avisartikkelen og at man holdt selve konkurransen i landet. (Protestene begynte før avisartikkelen.)

Mitt poeng var at når man har slik ekstrem fattigdom/økonomiske forskjeller så får man ofte også fundamentalisme.

Mange av disse menneskene ser på "islam som deres eneste håp for et bedre liv", på samme måte som enkelte kristne fundamentalister mener det samme.

Med vennlig hilsen

Problemet er jo hvordan man skal gå frem for å løse dette.

I rike land der det finnes muslimske ledere og et "muslimsk styresett", så har jo befolkningen stort sett det like ille som i de fattige landene.

Hvis man infører økonomiske sanksjoner, så er det de fattige som lider.

Støtter man de fattige landene økonomisk, så kommer det "eliten" til gode og ikke de som trenger det - og på sikt ødelegger man landets evne til å klare seg selv enda mer.

Går man inn med militær makt for å fjerne ledelsen i land som har økonomi til å klare seg selv, så er det likevel den generelle befolkningen det går ut over. I tillegg har som regel landets ledelse "religiøs makt" nok over befolkningen til at de vil støtte sine ledere uansett hvor mye de sulter og lider - mot den "stygge satan" fra vesten.

Hva er løsningen Sør?

Mvh

Har du sett noen som påstår at det er verre enn Europa under de (kristne) nazistene, eller Sovjet under den (ateistiske) Stalin?

Neivel - hvorfor spør du om det da? Er det bare for å forsøke å rette søkelyset over på noe du elsker å skrive om - og som hendte for 60 år siden eller mer?

Har snakker vi om det som skjer i dag - og omfanget av det.

Visst foregår det mye dritt i kristendommens navn også i dag, men kan du vise til ett land som i dag, under henvisning til en religiøs bok og religiøse "doktriner", som utfører så mye terror og dritt verden over - enn hva som gjøres i Allahs navn?

Mvh

Ja - og er det nytt for deg at det skjer flere mord (absolutt) i Kina (med 1,2 milliarder mennesker) enn i Norge (med under 5 millioner).

Det er ikke lenger noen land som er "under et kristent teokrati", på samme måte som enkelte muslimske land er. Ergo kan det ikke sammenlignes.

Konklusjonen er altså at det er teokratiet som er "galt", og at religionen ikke er verre enn kristendommen.

Ergo består mitt poeng at det er feil å kritisere "islam" for noe en liten brøkdel av tilhengerene utfører.

Med vennlig hilsen

Problemet er jo hvordan man skal gå frem for å løse dette.

I rike land der det finnes muslimske ledere og et "muslimsk styresett", så har jo befolkningen stort sett det like ille som i de fattige landene.

Hvis man infører økonomiske sanksjoner, så er det de fattige som lider.

Støtter man de fattige landene økonomisk, så kommer det "eliten" til gode og ikke de som trenger det - og på sikt ødelegger man landets evne til å klare seg selv enda mer.

Går man inn med militær makt for å fjerne ledelsen i land som har økonomi til å klare seg selv, så er det likevel den generelle befolkningen det går ut over. I tillegg har som regel landets ledelse "religiøs makt" nok over befolkningen til at de vil støtte sine ledere uansett hvor mye de sulter og lider - mot den "stygge satan" fra vesten.

Hva er løsningen Sør?

Mvh

Landets ledelse, i Nigeria, er kristne.

Løsningen er at de multinasjonale firmaene som opererer i Nigeria må være sitt ansvar bevist og bruke penger på å utvikle det. Evt. må vi pålegge Statoil osv å gjøre det.

Hvis ikke er faren at det samme vil skje i Nigeria som skjedde i Iran for 25 år siden.

Hvorfor tror du folk stemmer for "fundamentalisme" og "sharia"?

Med vennlig hilsen

Hei,

Du skriver: "Så for å snakke mitt språk så mener du at disse galningene ser på deres religion (samme hvilken det er...) som f.eks. supporterne til fotball lag i Argentina gjør. De dreper også når laget taper."

Ja, nesten. De dreper det de ser på en trussel mot deres eneste håp for et bedre liv (eller liv etter døden). Og grunnen til det er at deres nåværende liv er så håpløst.

===

Du skriver: "Kan man ikke i utgangspunktet, sånn som Islam fungerer over hele verden, se på den som en fanatisk relgion? Da tenker jeg ikke på bomber, selvmordsangrep og Twin Towers, men bare det faktum at veldig mange muslimer, selv i Norge, flyr rundt å dekker til hele kroppen med grusomme plagg, pga relgionen?"

Men jeg bodde (for ca 5 år siden) i Portugal, og der går eldre kvinner på landsbygden fremdeles i svart. Ikke tildekket, men det er ikke langt ifra...

Det noen "smarte" (i gåseøyne) fundamentalister har gjort er å blande islam og politikk (bekjempelse av fattigdom). Så "islam" er plutselig blitt "de fattiges kamp" for et bedre liv i mange land. Og det er tragisk. (Også fordi fundamentalistene åpenbart er avhengige av at folk forblir fattige, hvis ikke vil de jo ikke støtte fundamentalistene.)

I mange land i den 3. verden, som har enorme ressurser (slik som Nigeria har olje), ser den lutfattige lokalbefolkningen at pengene forsvinner ut av landet til internasjonale oljeselskap (typisk fra USA). Da er det ikke vanskelig for den lokale fundamentalisten å rekruttere folk til å sloss mot "den store satan". (Det var akkurat dette som skjedde i Iran for ca 25 år siden.)

===

Hvis man skal sammenligne verdensreligionene (kristendom, islam, hinduisme, buddhisme, judaisme, osv) så er det ingen som er så like som kristendom og islam.

Hvis man vil bekjempe fundamentalisme så er det eneste som hjelper en real omgang utvikling. Sørg for at folk har mat, en jobb, sykehus, hus, skole, osv - og fundamentalismen "dør ut". Knapt noe menneske med mat på bordet, håp for fremtiden, sikkerhet osv støtter terrorisme!

Med vennlig hilsen

"Hvis man vil bekjempe fundamentalisme så er det eneste som hjelper en real omgang utvikling. Sørg for at folk har mat, en jobb, sykehus, hus, skole, osv - og fundamentalismen "dør ut". Knapt noe menneske med mat på bordet, håp for fremtiden, sikkerhet osv støtter terrorisme!"

Og hvordan gjør man det i et land som er gjennomsyret av fundamentalisme og religiøse ledere?

Det har vært forsøkt i den senere tid - med svært dårlig resultat.

Vi klarer det jo ikke en gang her hjemme i de muslimske miljøer som har grodd opp her....

Hvordan i all verden kan vi da tro at vi kan klare det i muslimske land???

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...