Gå til innhold

Jeg vil lære å stryke klær!

Anbefalte innlegg

Gjest gutt på 22

Jeg har nettopp investert i mitt første strykejern og tilhørende strykebrett. På tide å bli "voksen" på den fronten nå. ;)

Det er jo forsåvidt greit å stryke helt rette overflater, men ermer, krager, bretter og rundt knapper osv er det jo litt verre med...

Hvordan skal jeg stryke korte ermer og rundt skjortelommer etc og unngå at det blir skrukkete fordi det er flere lag med stoff under?

Finnes det noen nettsider med stryketips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83916-jeg-vil-l%C3%A6re-%C3%A5-stryke-kl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å stryke skjorter er noe dritt. Jeg gjør det helt sikkert feil, så jeg tar også i mot nye tips.

Jeg stryker alltid armene først, og bruker en sånn "armgreie" (som spirito snakker om) som man trer skjortearmen inn på. Da blir det lettere å unngå bretter og krøller. Man bare flytter armen rundt på denne "armknaggen".

Jeg bruker så den runde enden av strykebordet og "trer" skjorten innpå slik at kraven blir ut mot enden. Ved å flytte skjorta rund enden av bordet, går det forholdsvis greit med lommer og det hele. Det verste er denne "bretten" som går ned langs midten av ryggen på de fleste skjorter.

Til slutt tar jeg kraven ved å legge den flatt mot bordet først uten brett og til slutt brettet.

Nå har jeg forresten syv-åtte ustrøkne skjorter hvis du trenger noen å øve på....

PS. Det er mye fint som er strykefritt nå for tiden, hvis man bare hadde råd :-(

Å stryke skjorter er noe dritt. Jeg gjør det helt sikkert feil, så jeg tar også i mot nye tips.

Jeg stryker alltid armene først, og bruker en sånn "armgreie" (som spirito snakker om) som man trer skjortearmen inn på. Da blir det lettere å unngå bretter og krøller. Man bare flytter armen rundt på denne "armknaggen".

Jeg bruker så den runde enden av strykebordet og "trer" skjorten innpå slik at kraven blir ut mot enden. Ved å flytte skjorta rund enden av bordet, går det forholdsvis greit med lommer og det hele. Det verste er denne "bretten" som går ned langs midten av ryggen på de fleste skjorter.

Til slutt tar jeg kraven ved å legge den flatt mot bordet først uten brett og til slutt brettet.

Nå har jeg forresten syv-åtte ustrøkne skjorter hvis du trenger noen å øve på....

PS. Det er mye fint som er strykefritt nå for tiden, hvis man bare hadde råd :-(

Det som faktisk går an er å ta en (ren :-)) koppehånduk, gjøre den fuktig, legge den oppå skjortearmen / lommen og tryke oppå der igjen. Da damper man liksom skjorten da, og så blir det ikke disse stryke-stripene liksom.

Skjorta kan bli litt fuktig, men det er jo bare å stryke litt til eller henge den opp litt :-)

"Jeg har nettopp investert i mitt første strykejern og tilhørende strykebrett. På tide å bli "voksen" på den fronten nå."

Hmmm. Jeg er 33, gift og mor til 6, men stryker fortsatt ikke. Om stryking er noe som skal til for å bli voksen tror jeg ikke den voksengreia er noe for meg gitt. ;-)

Annonse

"Jeg har nettopp investert i mitt første strykejern og tilhørende strykebrett. På tide å bli "voksen" på den fronten nå."

Hmmm. Jeg er 33, gift og mor til 6, men stryker fortsatt ikke. Om stryking er noe som skal til for å bli voksen tror jeg ikke den voksengreia er noe for meg gitt. ;-)

Hvis du er mor til 6 så bør du nok kjøpe strykefritt ja :-)

Du har fått tak i det strykejernet du ønsket fra den testen skjønner jeg;)

Selv om det var best i test har de fremdeles ikke kommet opp med en som gjør jobben for deg, desverre..

Her får du min måte å gjøre det på:

Jeg begynner med selve skjorta, tar så armene og tilslutt kragen.

Jeg vil anbefale å bruke en sprayflaske med vann og spraye på skjorta når du stryker -da går det mye lettere. Hvis det ikke var et dampjern du kjøpte da:)

Begynner med venstre forstykke, så bakre del, høyre forstykke, armene og til slutt kragen.

Først knepper du opp knappene og trer skjorta inn på hjørnet av strykebrettet slik at hjørnet kommer langs "skulderen" på skjorta og resten av skjorta henger i løse lufta ned mot gulvet. Da ligger ingenting dobbelt og du unngår press der det ikke skal være det..

Så vrir du skjorta og legger bakstykket på strykebrettet slik at armene henger ned på hver side.

Når du er ferdig med bakstykket løfter du skjorta og trer den inn på det andre hjørnet av strykebrettet slik at høyre forstykke ligger langs brettet med hjørnet i "skulderen" og sømmen langs med brettet. Stryk så den.

Stryk rundt knappehullene. Lommene stryker du rett på slik at de blir flate.

Armene er det verste..

Hvis du ikke har sånn armeholder som du kan tre armene inn på må disse strykes dobbelt:

Ta en arm (med oppkneppete knapphull) og legg den på strykebrettet og brett den langs sømmen. Du stryker så armen.

Hvis du ikke ønsker "brett/press" i armene kan du deretter brette armen slik at sømmen kommer på midten ned mot strykebrettet slik at du stryker bort den bretten du fikk midt på.

Bretten som er nederst på skjorteermene (der knappene er) brettes helt ut og strykes.

Til slutt bretter du ut kragen og stryker denne.

Voilá!

Kos deg ;-)

Selv om det var best i test har de fremdeles ikke kommet opp med en som gjør jobben for deg, desverre..

Jeg vil anbefale å bruke en sprayflaske med vann og spraye på skjorta når du stryker -da går det mye lettere. Hvis det ikke var et dampjern du kjøpte da:)

Begynner med venstre forstykke, så bakre del, høyre forstykke, armene og til slutt kragen.

Først knepper du opp knappene og trer skjorta inn på hjørnet av strykebrettet slik at hjørnet kommer langs "skulderen" på skjorta og resten av skjorta henger i løse lufta ned mot gulvet. Da ligger ingenting dobbelt og du unngår press der det ikke skal være det..

Så vrir du skjorta og legger bakstykket på strykebrettet slik at armene henger ned på hver side.

Når du er ferdig med bakstykket løfter du skjorta og trer den inn på det andre hjørnet av strykebrettet slik at høyre forstykke ligger langs brettet med hjørnet i "skulderen" og sømmen langs med brettet. Stryk så den.

Armene er det verste..

Hvis du ikke har sånn armeholder som du kan tre armene inn på må disse strykes dobbelt:

Ta en arm (med oppkneppete knapphull) og legg den på strykebrettet og brett den langs sømmen. Du stryker så armen.

Hvis du ikke ønsker "brett/press" i armene kan du deretter brette armen slik at sømmen kommer på midten ned mot strykebrettet slik at du stryker bort den bretten du fikk midt på.

Bretten som er nederst på skjorteermene (der knappene er) brettes helt ut og strykes.

Voilá!

Kos deg ;-)

Etter min mening gjør du det helt feil, selve skjorta skal alltid strykes sist for den krøller seg lettest. Kraven først, så enden på ermene, så selve ermene, så forsidene av skjorta og til slutt baksiden.

Armene er det verste..

Voilá!

Kos deg ;-)

Dæger`n........... Så du er litt husmor også? Nå er jeg imponert her altså!*L*

Annonse

Du må gjøre som tigertrollet sier, brett opp skjorta og legg den over strykebrettet. Da får du bare et "enkelt" stofflag, og det underste strykes ikke bretter/skrukker i.

Et lite, men veldig nyttig tilbehør til strykebrettet, det ser ut som et sånt mini-mini-strykebrett, til å tre ermene på skjortene inn på. Da er det bare å stryke løs, og dreie på ermet underveis. Det tres/skyves fast på det vanlige strykebrettet, tror jeg.

Etter min mening gjør du det helt feil, selve skjorta skal alltid strykes sist for den krøller seg lettest. Kraven først, så enden på ermene, så selve ermene, så forsidene av skjorta og til slutt baksiden.

I object.

Etter min metode krølles ikke skjorta. Metoden er utprøvd tre- og ikke si firesifret ganger.

Jeg tar ikke rettelsen til etterretning;-)

Nei, jeg har tvert i mot _bestått_ urinprøva med glans hele 7 ganger faktisk(dessverre gikk det galt en gang).

Jeg håper du forstå dette som en uskylidg fleip, for det var slik det var ment. Jeg mente ikke å være ufin på noe vis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...