Gå til innhold

Hvis man låner en million...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja, ca. 4500 eller noe i den duren...kommer an på hvilken rente dere får!

Med min rente fikk jeg ca. 8 prosent effektiv rente, men dere tar jo opp et større lån, så det er mulig renta blir høyere da?

Hæ? Ikke mer? Til sammen med renter og avdrag og hele pakka? Hvor mye egenkapital bør man ha da? Lønner seg jo ikke helt å leie... pengene flyr ut vinduet.

Har foressten fått ny leilighet. Slipper bråkete naboer :)

Hei,

Litt avhengig av bank, sikkerthet, osv - ca 8000 i måneden ved et "vanlig" lån.

Du kan trekke rente-delen av på skatten.

Med vennlig hilsen

8000, ja. Det var jo litt mer enn leien nå. Men fordelen er jo at da EIER man. Vet du hvor mye egenkapital man bør ha? Eller eventuelt (eller og?) stille sikkerhet i foreldres bolig e.l?

Tja, ca. 4500 eller noe i den duren...kommer an på hvilken rente dere får!

Med min rente fikk jeg ca. 8 prosent effektiv rente, men dere tar jo opp et større lån, så det er mulig renta blir høyere da?

Hei,

Med 7,5% renter, gir det 8086 kr per måned for et annuitetslån.

Med 8% renter, gir det 8400 kr per måned.

Begge med 20 års nedbetaling.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hæ? Ikke mer? Til sammen med renter og avdrag og hele pakka? Hvor mye egenkapital bør man ha da? Lønner seg jo ikke helt å leie... pengene flyr ut vinduet.

Har foressten fått ny leilighet. Slipper bråkete naboer :)

Herlig :-)

Vel, jeg betaler 1750 kr/mnd på et lån på 250000 over 25 år...

Hei,

Med 7,5% renter, gir det 8086 kr per måned for et annuitetslån.

Med 8% renter, gir det 8400 kr per måned.

Begge med 20 års nedbetaling.

Med vennlig hilsen

Oi, hva har jeg regnet galt da? Hehe, brukte utregningen av mitt lån jeg, men det blir kanskje noe annerledes siden jeg har så lite lån..?

8000, ja. Det var jo litt mer enn leien nå. Men fordelen er jo at da EIER man. Vet du hvor mye egenkapital man bør ha? Eller eventuelt (eller og?) stille sikkerhet i foreldres bolig e.l?

Hei,

Svaret er vel "jo mer egenkapital jo bedre"! ;-)

Hvis du stiller sikkerhet (enten leiligheten og/eller foreldres hus/leilighet) slik at lånesummen blir under 80% får du bedre rente. Under 60% får du enda bedre rente.

Men husk at du sannsynligvis vil trenge noen penger til å pusse opp for, og derfor er det langt bedre å bruke egenkapitalen til dette, enn å betale egenkapitalen i huset, og så måtte ta opp et dyrt lån når du skal pusse opp badet.

Husk også at du får 28% reduksjon på skatten på de rentene du betaler (slik jeg husker det), og at mesteparten av det du betaler i begynnelsen (de første årene) er nesten bare renter.

Husk også at sannsynligvis vil leiligheten stige i verdi.

Med vennlig hilsen

Oj, du er heldig, du *misunnelig blikk*

Men så bor du jo på et billigere sted også da. Leilighetene her koster jo så sinnsykt mye.... :0(

Jeg bor i en ekkel by i en liten leilighet...

Leiligheten min er så liten at samboerskap er uaktuelt her *sukk*

Hei,

Svaret er vel "jo mer egenkapital jo bedre"! ;-)

Hvis du stiller sikkerhet (enten leiligheten og/eller foreldres hus/leilighet) slik at lånesummen blir under 80% får du bedre rente. Under 60% får du enda bedre rente.

Men husk at du sannsynligvis vil trenge noen penger til å pusse opp for, og derfor er det langt bedre å bruke egenkapitalen til dette, enn å betale egenkapitalen i huset, og så måtte ta opp et dyrt lån når du skal pusse opp badet.

Husk også at du får 28% reduksjon på skatten på de rentene du betaler (slik jeg husker det), og at mesteparten av det du betaler i begynnelsen (de første årene) er nesten bare renter.

Husk også at sannsynligvis vil leiligheten stige i verdi.

Med vennlig hilsen

Tusen takk for svar.

Det lønner seg nok å spare litt først da. For når jeg først kjøper vil jeg jo ha noe skikkelig og gjerne litt pusset om med min vri så det blir enda mer mitt :0)

Annonse

Oi, hva har jeg regnet galt da? Hehe, brukte utregningen av mitt lån jeg, men det blir kanskje noe annerledes siden jeg har så lite lån..?

Hei,

1 000 000 = 250 000 * 4 (altså, 4 ganger lånebeløpet ditt.)

1 750 * 4 = 7 000 kr/måned.

Men du får trolig en lav rente, samt at du har 25 års lån.

Med vennlig hilsen

Hmmm, da betaler man jo inn 1920000 kr. Da blir den effektive renta gruelig høy..?

Hei,

Effektiv rente på 7,8%.

Med rente på 8%, blir den effektive renten 8,33%.

Dette er inkl. et etableringsgebyr på kr 1500, og termingebyr på 30 kr.

Med vennlig hilsen

Hei,

1 000 000 = 250 000 * 4 (altså, 4 ganger lånebeløpet ditt.)

1 750 * 4 = 7 000 kr/måned.

Men du får trolig en lav rente, samt at du har 25 års lån.

Med vennlig hilsen

Jeg regnet slik:

1.000.000 * 8 % rente = 80.000

1.000.000 + 80.000 = 1.080.000

1.080.000 : 20 år = 54.000

54.000 : 12 måneder = 4500

Jeg er absolutt ingen kløpper på dette, hvor har jeg regnet feil? Er visst en stund siden jeg hadde matte på skolen ;-)

Joda, men jeg har jo bare ett rom, så om man vil ha litt privatliv må man gå på badet *s*

hehe vi så på en sånn leilighet en gang, men avslo. Fant ut at hvis vi kranglet måtte jo en av oss sitte på badet og være sur. Nå kan hvertfall en ligge i sengen og en på sofaen hvis det skulle trenges....

hehe vi så på en sånn leilighet en gang, men avslo. Fant ut at hvis vi kranglet måtte jo en av oss sitte på badet og være sur. Nå kan hvertfall en ligge i sengen og en på sofaen hvis det skulle trenges....

Hehe, litt kjekt det ja :-)

Men kjæresten har sagt at det ikke er aktuelt å flytte ned hit uansett, og jeg trenger jo ikke mer plass, jeg har det helt perfekt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...