Gå til innhold

Hvis man låner en million...

Anbefalte innlegg

Jeg regnet slik:

1.000.000 * 8 % rente = 80.000

1.000.000 + 80.000 = 1.080.000

1.080.000 : 20 år = 54.000

54.000 : 12 måneder = 4500

Jeg er absolutt ingen kløpper på dette, hvor har jeg regnet feil? Er visst en stund siden jeg hadde matte på skolen ;-)

Hei,

Du må jo betale renter og renters rente. ;-)

Du skal jo ikke betale kun 8% en gang, men 8% per ÅR av det beløpet du har igjen på lånet hver måned.

Excel regnearket har en funksjon for dette, eller du kan bruke lånekalkulatorer til eiendomsmeglere/banker. Formelen husker jeg ikke på denne tiden av døgnet.

Det er mulig at en polakk som er høyt utdannet innen bankvesenet vet slikt, men han ble utvist forrige uke fordi han malte gjerder! ;-)

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Hei,

Du må jo betale renter og renters rente. ;-)

Du skal jo ikke betale kun 8% en gang, men 8% per ÅR av det beløpet du har igjen på lånet hver måned.

Excel regnearket har en funksjon for dette, eller du kan bruke lånekalkulatorer til eiendomsmeglere/banker. Formelen husker jeg ikke på denne tiden av døgnet.

Det er mulig at en polakk som er høyt utdannet innen bankvesenet vet slikt, men han ble utvist forrige uke fordi han malte gjerder! ;-)

Med vennlig hilsen

;-)

Men da betaler man jo inn dobbelt så mye som man har lånt?

Det gjør heldigvis ikke jeg, takk og pris! Men jeg har jo en liten leilighet :o)

;-)

Det gjør heldigvis ikke jeg, takk og pris! Men jeg har jo en liten leilighet :o)

betaler inn dobbelt så mye som man har lånt..dæven så kjipt!!! glad jeg er gjeld og lånsfri!!!

Som du har fått svar på så må du betale litt over 8000,- i måneden, ved 8% rente. I overkant av 5000,- utgjør renter og 28% av dette får du i skatte lette. Det vil si ca. 1500,- i skatte lette pr. måned.

Jeg har ikke leste hele tråden, men jeg ser at du vurderer å spare litt først.

Det ser jeg ingen grunn til at du skal gjøre. Har du lyst til å kjøpe nå, så "løp og kjøp"...:-))

Får du lån nå, så er det ikke noe å vente med og det begrunner jeg med at du ikke klarer å spare prisoppgangen på den leiligheten eller huset du ønsker å kjøpe.

Hvis prisoppgangen er 5% pr. år, noe den minst har vært i de siste årene, så må du spare minst 50.000,- i året bare for å holde tritt med pristigningen. De aller færreste klarer å spare over 4.000,- pr måned.

La oss ta ett regnestykke.

Du kjøper ett hus til 1.000.000 kr i dag. Om ett år har denne mest sannsynlig steget til minst 1.050.000,-.

Du har i tillegg nedbetalt lånet med ca. 20.000,- det første året.

Det er 70.000,- det som du må spare for å komme likt ut om ett år.

Selvsagt kan husprisene rase, men denne prisklassen tror jeg neppe vil rase det første året.

Skal du vente på ett prisras, så får du aldri kjøpt noe.

;-)

Hei Spirito,

Du betaler faktisk MER enn dobbelt så mye!

Kr 1 750,- * 12 mnd = 21 000,-

21 000 * 25 år = 525 000,-

Altså, dine 250 000 koster deg 525 000! (Dog vil inflasjon "forbedre" dette.)

Med vennlig hilsen

;-)

Selv om du betaler inn dobbelt så mye som du har lånt lønner det seg å låne til bolig. På 20 år vil boligprisen høyst sannsynlig øke mer enn renteutgiftene du har på lånet.

Selv kjøpte jeg et hus for 500.000 og solgte det etter 14 år for 1.630.000. Overskuddet oversteg renteutgiftene jeg hadde hatt, dessuten hadde jeg aldri greid å spare et tilsvarende beløp om jeg hadde bodd gratis.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...