Gå til innhold

Har du problemer med å drepe dyr ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

5

• Aika

4

• Ulv I Faarikaal

4

• petter smart

4

Jeg har knakket en halvt i hjelkjørt katt i hodet med en stein. Det var jeg som var sjåføren, og det var jeg som var bøddelen. Den følelsen var ikke så god.

Dessuten har jeg druknet ei mus i ei vannbøtte. Musa hadde jeg egenhendig fanget med en fiskehov på barnerommet.

Annonse

Gjest Novembermom

Nei det klarer jeg ikke.

Jeg er altfor glad i dyr til å ta livet av dem selv om det er til det beste for dem. Da måtte en annen gjort det for dem.

Jeg har bare gjort det en gang. Sendte hamsteren vår til avliving hos veterinæren pga sykdom som spredde seg. Det er lenge siden nå, men jeg sliter fortsatt med dårlig samvittighet.......

Og hvis man ikke vil ha kattunger så lar man heller ikke katten bli gravid!

DET synes jeg er grotesk og egoistisk.

Min mor er sånn. Hun lar katten vår få kull, men kattunger skal hun ikke ha. Ikke på tale.

Det finnes noe som heter sterilisering og p-piller for katter. Bruk det!

Jeg har aldri kjørt på noe dyr jeg derfor har måttet ta, så det vet jeg ikke.....

Men jeg har tatt livet av endel undulater som har vært dødssyke..(moren min driver oppdrett..)

Og før jeg ble alene og derfor fikk liten fritid så jaktet jeg. Har derfor bla. 2 rådyr og en hel del duer "på samvittigheten".

Og så splatta jeg en mus engang som var havnet på bål sammen med søpla slik at den lei forferdelig....da var jeg kjapt ute med spaden for det var ikke noe koselig syn.

Tror jeg hadde klart å tatt et kull kattunger, men da når de var nyfødt antageligvis.

:)

Sakset fra Dyrevernloven: "Råkar nokon på eit dyr som synleg er sjukt, skadd eller hjelpelaust, skal han hjelpa det så langt råd er. Når det er klårt at dyret ikkje kan leva eller verta godt att, kan kvar den som råkar på det, taka livet av dyret med det same i samsvar med reglane i § 10, såframt det trengs for å spara det for meir liding."

At det er en subjektiv avgjørelse, og at det kanskje ikke føles så bra der og da å skulle gjøre det, er en annen sak.

"Eller en nabo spør deg om du klarer å ta livet av kattungene som netopp er født?"

Når det gjelder friske dyr er saken en helt annen! Jeg ville aldri avlivet kattunger selv, men tatt dem med til veterinær.

Det er i og for seg greit å ta livet av en uønsket kattunge selv, poenget er at man må være sikker på å treffe med første slag eller skudd. Tar man dem til veterinæren er man sikker på å ikke skade dyra og påføre dem unødig lidelse.

Nei det klarer jeg ikke.

Jeg er altfor glad i dyr til å ta livet av dem selv om det er til det beste for dem. Da måtte en annen gjort det for dem.

Jeg har bare gjort det en gang. Sendte hamsteren vår til avliving hos veterinæren pga sykdom som spredde seg. Det er lenge siden nå, men jeg sliter fortsatt med dårlig samvittighet.......

Og hvis man ikke vil ha kattunger så lar man heller ikke katten bli gravid!

DET synes jeg er grotesk og egoistisk.

Min mor er sånn. Hun lar katten vår få kull, men kattunger skal hun ikke ha. Ikke på tale.

Det finnes noe som heter sterilisering og p-piller for katter. Bruk det!

Nei, p-piller påfører katter kreft. Sterilisering (og kastrering) er det beste.

Annonse

Gjest Novembermom

Nei, p-piller påfører katter kreft. Sterilisering (og kastrering) er det beste.

Katten til mine foreldre har gått på p-piller helt siden hun ble kjønnsmoden.

Katten er nå 9 år gammel.

Og min mor har fått det for seg på en eller annen måte at katten nå ikke trenger p-piller hver dag.

Og nå tror hun at katten er gravid.

Og jeg har hørt at katter på den alderen kan dø under fødsel fordi de er så gamle.

Min mor kommer jo til å ta livet av kattungene uansett.

Jeg er oppvokst med katter i hele mitt liv, men det med p-piller visste jeg ikke.

Jeg har jo bant meg på at får vi hunnkatt så skal hun gå på p-piller, men ikke nå lenger.

Katten til mine foreldre har gått på p-piller helt siden hun ble kjønnsmoden.

Katten er nå 9 år gammel.

Og min mor har fått det for seg på en eller annen måte at katten nå ikke trenger p-piller hver dag.

Og nå tror hun at katten er gravid.

Og jeg har hørt at katter på den alderen kan dø under fødsel fordi de er så gamle.

Min mor kommer jo til å ta livet av kattungene uansett.

Jeg er oppvokst med katter i hele mitt liv, men det med p-piller visste jeg ikke.

Jeg har jo bant meg på at får vi hunnkatt så skal hun gå på p-piller, men ikke nå lenger.

Det er ingen stor fare å bruke p-piller over kortere tid, for eksempel fra hun er 6 mnd til hun er 9 mnd.

Sterilisering anbefales generelt fra 9. mnd (litt forskjellig hva ulike veterinærer sier), mens de gjerne kan bli kjønnsmodne i 6. mnd. Så hvis katten får gå ute anbefales det at den får p-piller i 3 mnd fremfor å sterilisere for tidlig. (Kan gi vekstforstyrrelser pga hormonforandringer.) :-)

Jeg har store problemer med slikt.

Og kommer jeg over et skadet dyr, må jeg få noen andre til å drepe den, og selv gå i skjul. Orker ikke sånt.

Venninnen min skulle drepe en skadet fugl, og vridde huet på den.

Om igjen og om igjen, fuglen var like fin, bare litt pjusk. Huet snurra bare tilbake.

Hun måtte få noen andre til å gjøre det.

Dette minner meg om litt ungdomslærdom:

Den tabben holdt jeg på å gjøre en gang også - men fatter'n kom med noen råd på veien - kast'n i murveggen, sa han - og gjorde meg oppmerksom med dette med hodet og rundt og rundt...

Jeg synes det var jævlig idet jeg skulle kaste, men det var igrunnen ganske "godt" etterpå å vite at det syke dyret var blitt avlivet på raskest mulige måte.

jeg synes ikke det var noen hyggelig opplevelse da, og jeg hadde ikke synes at det hadde vært noe særlig å måtte gjøre det igjen. Men jeg hadde gjort det om det hadde vært nødvendig, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...