Sør Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Vincent skrev (På 29.11.2002 den 20.39): Aller først: Kokain har i dag ingen akseptert medisinsk anvendelse. Dets lokalbedøvende effekt har tidligere vært utnyttet i blant annet øyedråper, men i dag har man andre alternativer som er like gode. Det er således ingen registrerte legemidler i Norge i dag som inneholder kokain. Deretter: Sprøyterom i Norge, og andre land, er vedtatt med begrunnelse av å hindre overdosedødsfall. Ingen andre grunner er vektlagt. Det er ingen forskning eller erfaringer fra tidligere forsøk med sprøyterom som har påvist at sprøyterom har noen positiv effekt på forebyggingen av narkotikadødsfall. Dersom man sammenligner med andre land som har innført sprøyterom ser man at hensikten med innføringen ikke har blitt oppnådd. Av de overdosedødsfall som registreres i Norge er det ingen overvekt av dødsfall på offentlig sted, heller en overvekt av dødsfall som skjer i hjemmesituasjonen. Sett i lys av at en langtkommen heroinist setter ca. 4 "skudd" pr dag, vil dette i seg selv være en stressituasjon enten man setter dosen hjemme, påoffentlig sted eller i et sprøyterom. Det er ikke situasjonen rundt sprøytesettingen som fremstår som stressende, men det daglige jaget etter penger og stoff. Det er ingen ting ved måten en heroinmisbruker lever på som skulle tilsi at han/hun vil tenke så rasjonelt at de vil ta seg bryet med å reise til nærmeste sprøyterom for å sette sin dose heroin. Det fremstår også som ganske underlig at man forventer at en heroinist vil være mottagelig for samtaler som kan tenkes å ville hjelpe vedkommende ut av sitt misbruk i forbindelse med at han/hun samtidig skal injisere heroin. Før stoffet er satt vil misbrukeren kun ha i tankene at han/hun snarest må få tatt stoffet. Etter at stoffet er satt vil enhver med forståelse for en narkomans tenkemåte skjønne at det er rusen som er av betydning. Dersom det offentlige skal nå frem med sitt motiverende budskap og kunne tilby hjelp til misbrukeren, er sprøyterommet trolig et av de dårligst egnede steder. En langtkommen heroinist har stor erfaring på setting av sprøyter. Heroinmisbrukere vi har vært i kontakt med uttaler at det ikke er selve sprøytesettingen eller situasjonen rundt dette som er problemet. De setter fokus på at det ikke er dette de trenger hjelp til, men heller til å komme seg ut av en håpløs situasjon og til en rusfri hverdag. Det er lite verdighet i å bli hjulpet av det offentlige på sin ferd videre i sin egen dødsspiral som heroinmisbruker på et sprøyterom. Selvfølgelig er det mangler rundt de hygieniske forhold når en narkoman skal sette en sprøyte, men det er ikke nødvendig å opprette sprøyterom for å komme ut med kunnskap om dette til misbrukerne. En utvidelse av feltpleiens tjenester ville kunne ivareta denne type hjelp både på en mer effektiv og ikke minst mer verdig måte for misbrukeren . Tiden som går fra en sprøyte er satt til en virkning av overdosering oppstår, vil også i all vesentlighet overstiges av den tid misbrukeren oppholder seg i sprøyterommet. På denne måten vil man ikke kunne forsikre seg om at stoff som settes i sprøyterommet fører til overdoedødsfall i ettertid. Det er sansynelig at det er stor fare for at sprøyterom kan forsterke den norske injeksjonskulturen. Det er en kjensgjerning at de fleste norske heroinmisbrukere bruker heroin intravenøst. Til sammenligning bruker bare 15 prosent av heroinmisbrukerne i Amsterdam stoffet intravenøst. Jeg mener etblering av sprøyterom er feil retning å gå i narkotikapolitikken, og at misbrukerne trenger hjelp til å slutte med sitt misbruk på et mye bredere grunnlag og ikke hjelp til å fortsette sitt misbruk slik jeg mener etablering av sprøyterom vil føre til. Nei - det er ikke akseptabelt å ofre noen mennesker. Heller ikke narkomane. Hei, Leger i London brukte kokain til lokalbedøvelse da jeg bodde der. Men både dette og heroin kan fremstilles av farmasøytiske firma om så var. === Du skriver: "Jeg mener etblering av sprøyterom er feil retning å gå i narkotikapolitikken, og at misbrukerne trenger hjelp til å slutte med sitt misbruk på et mye bredere grunnlag og ikke hjelp til å fortsette sitt misbruk slik jeg mener etablering av sprøyterom vil føre til." Jeg ser egentlig ingen motsetning her. At vi åpner et sprøyterom i Oslo (og noen andre store byer) betyr ikka at vi ikke skal gi misbrukerene "hjelp til å slutte". Men ikke alle er "klare", og ikke alle kan "hjelpes der og da". === De hadde et veldig interessant prosjekt i Manchester for noen år siden. En lege skrev ut heroin (medisinsk ren heroin) til tunge brukere (dem man regnet med aldri ville slutte uansett). Resultatet var at svært mange av dem faktisk fikk såpass orden på livet (sluttet med kriminalitet, kunne sette kontrollerte doser, ingen stress) at noen av dem faktisk fikk jobb (!) mens de gikk på heroin. Selvsagt ble de ikke de mest "dynamiske" arbeidstakerene, men vi snakker om de som før var regnet som "verstingene". === Sprøyterom for meg har ikke nødvendigvis noe med "overdose" å gjøre, men med å tilby de narkomane som evt. måtte trenge det, en trygg plass å sette sprøyten, og rene nåler. Fremfor at de gjør det uansett på toalettet på McDonalds. Uverdig for dem, og ikke så kjekt for andre. Løsningen på misbruk må være basert på "hva som fungerer". Det som er viktig er "hva som er best for rusmisbrukeren", og ikke "vi kan ikke tilby slik behandling, fordi det vil virke tiltrekkende på andre". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Lottemor skrev (På 29.11.2002 den 20.42): Jamen Sør da. Det er jo ingen straff å bli frisk,,eller? m.v.h Hei, Men de blir jo ikke friske, fordi det fungerer ikke... Det er som å tvinge folk som ikke liker det, til å like pinnekjøtt/lutefisk osv. ved å tvangsfore dem. Det er bare ikke så "lett". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Sør skrev (På 29.11.2002 den 19.54): Hei Lottemor, Nei, tvertimot. Jeg anser det bare som en realisering at man forstår at det ikke *nytter* å arrestere heroin-brukere, enten man gjør det 10 eller 1000 ganger. Forskjellen mellom narkomane og vanlige kriminelle, er at kriminelle ikke er avhengige. Når man først er avhengig, så har man ikke noe reelt valg. Man må ha dop. Istedet må man tilby avvenning, og hjelp til å ville slutte. Med vennlig hilsen Helt enig, Sør. Man TVINGES til kriminelle handlinger når det man må ha for å leve ikke kan skaffes med egne midler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottemor1365380387 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Sør skrev (På 29.11.2002 den 20.59): Hei, Men de blir jo ikke friske, fordi det fungerer ikke... Det er som å tvinge folk som ikke liker det, til å like pinnekjøtt/lutefisk osv. ved å tvangsfore dem. Det er bare ikke så "lett". Med vennlig hilsen Hei. Man vet ikke om det fungerer for det har aldri blitt prøvd. Innteresant den teorien din om legen i Manchester,noen link som kan bekrefte den? m.v.h 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Vincent skrev (På 29.11.2002 den 20.39): Aller først: Kokain har i dag ingen akseptert medisinsk anvendelse. Dets lokalbedøvende effekt har tidligere vært utnyttet i blant annet øyedråper, men i dag har man andre alternativer som er like gode. Det er således ingen registrerte legemidler i Norge i dag som inneholder kokain. Deretter: Sprøyterom i Norge, og andre land, er vedtatt med begrunnelse av å hindre overdosedødsfall. Ingen andre grunner er vektlagt. Det er ingen forskning eller erfaringer fra tidligere forsøk med sprøyterom som har påvist at sprøyterom har noen positiv effekt på forebyggingen av narkotikadødsfall. Dersom man sammenligner med andre land som har innført sprøyterom ser man at hensikten med innføringen ikke har blitt oppnådd. Av de overdosedødsfall som registreres i Norge er det ingen overvekt av dødsfall på offentlig sted, heller en overvekt av dødsfall som skjer i hjemmesituasjonen. Sett i lys av at en langtkommen heroinist setter ca. 4 "skudd" pr dag, vil dette i seg selv være en stressituasjon enten man setter dosen hjemme, påoffentlig sted eller i et sprøyterom. Det er ikke situasjonen rundt sprøytesettingen som fremstår som stressende, men det daglige jaget etter penger og stoff. Det er ingen ting ved måten en heroinmisbruker lever på som skulle tilsi at han/hun vil tenke så rasjonelt at de vil ta seg bryet med å reise til nærmeste sprøyterom for å sette sin dose heroin. Det fremstår også som ganske underlig at man forventer at en heroinist vil være mottagelig for samtaler som kan tenkes å ville hjelpe vedkommende ut av sitt misbruk i forbindelse med at han/hun samtidig skal injisere heroin. Før stoffet er satt vil misbrukeren kun ha i tankene at han/hun snarest må få tatt stoffet. Etter at stoffet er satt vil enhver med forståelse for en narkomans tenkemåte skjønne at det er rusen som er av betydning. Dersom det offentlige skal nå frem med sitt motiverende budskap og kunne tilby hjelp til misbrukeren, er sprøyterommet trolig et av de dårligst egnede steder. En langtkommen heroinist har stor erfaring på setting av sprøyter. Heroinmisbrukere vi har vært i kontakt med uttaler at det ikke er selve sprøytesettingen eller situasjonen rundt dette som er problemet. De setter fokus på at det ikke er dette de trenger hjelp til, men heller til å komme seg ut av en håpløs situasjon og til en rusfri hverdag. Det er lite verdighet i å bli hjulpet av det offentlige på sin ferd videre i sin egen dødsspiral som heroinmisbruker på et sprøyterom. Selvfølgelig er det mangler rundt de hygieniske forhold når en narkoman skal sette en sprøyte, men det er ikke nødvendig å opprette sprøyterom for å komme ut med kunnskap om dette til misbrukerne. En utvidelse av feltpleiens tjenester ville kunne ivareta denne type hjelp både på en mer effektiv og ikke minst mer verdig måte for misbrukeren . Tiden som går fra en sprøyte er satt til en virkning av overdosering oppstår, vil også i all vesentlighet overstiges av den tid misbrukeren oppholder seg i sprøyterommet. På denne måten vil man ikke kunne forsikre seg om at stoff som settes i sprøyterommet fører til overdoedødsfall i ettertid. Det er sansynelig at det er stor fare for at sprøyterom kan forsterke den norske injeksjonskulturen. Det er en kjensgjerning at de fleste norske heroinmisbrukere bruker heroin intravenøst. Til sammenligning bruker bare 15 prosent av heroinmisbrukerne i Amsterdam stoffet intravenøst. Jeg mener etblering av sprøyterom er feil retning å gå i narkotikapolitikken, og at misbrukerne trenger hjelp til å slutte med sitt misbruk på et mye bredere grunnlag og ikke hjelp til å fortsette sitt misbruk slik jeg mener etablering av sprøyterom vil føre til. Nei - det er ikke akseptabelt å ofre noen mennesker. Heller ikke narkomane. Kanskje jeg kunne slippe å finne sprøytespisser på do når jeg har med ungene på Mækkern på Karl Johan?...om de narkomna kunne få utført sine nødvendige ærender på "sitt" sted? ...en narkoman er også et menneske, men et menneske som er styrt av narkotika-djevelen. Nå har jeg bare skumlest innlegget ditt, Vincent - og forstår ikke hvorfor du er så i mot at de kan ha et eget rom til å sette sprøyter? De gjør det jo likevel. eller er det noe jeg ikke har skjønt - igjen? :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Lottemor skrev (På 29.11.2002 den 21.03): Hei. Man vet ikke om det fungerer for det har aldri blitt prøvd. Innteresant den teorien din om legen i Manchester,noen link som kan bekrefte den? m.v.h Hei, Beklager, det har jeg dessverre ikke lenger. Jeg skulle faktisk virkelig ønske at jeg hadde det, fordi han gjorde mye interessant arbeide. Tvang har vært brukt mot narkomane til alle tider. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vincent Skrevet 29. november 2002 Forfatter Del Skrevet 29. november 2002 Sør skrev (På 29.11.2002 den 20.57): Hei, Leger i London brukte kokain til lokalbedøvelse da jeg bodde der. Men både dette og heroin kan fremstilles av farmasøytiske firma om så var. === Du skriver: "Jeg mener etblering av sprøyterom er feil retning å gå i narkotikapolitikken, og at misbrukerne trenger hjelp til å slutte med sitt misbruk på et mye bredere grunnlag og ikke hjelp til å fortsette sitt misbruk slik jeg mener etablering av sprøyterom vil føre til." Jeg ser egentlig ingen motsetning her. At vi åpner et sprøyterom i Oslo (og noen andre store byer) betyr ikka at vi ikke skal gi misbrukerene "hjelp til å slutte". Men ikke alle er "klare", og ikke alle kan "hjelpes der og da". === De hadde et veldig interessant prosjekt i Manchester for noen år siden. En lege skrev ut heroin (medisinsk ren heroin) til tunge brukere (dem man regnet med aldri ville slutte uansett). Resultatet var at svært mange av dem faktisk fikk såpass orden på livet (sluttet med kriminalitet, kunne sette kontrollerte doser, ingen stress) at noen av dem faktisk fikk jobb (!) mens de gikk på heroin. Selvsagt ble de ikke de mest "dynamiske" arbeidstakerene, men vi snakker om de som før var regnet som "verstingene". === Sprøyterom for meg har ikke nødvendigvis noe med "overdose" å gjøre, men med å tilby de narkomane som evt. måtte trenge det, en trygg plass å sette sprøyten, og rene nåler. Fremfor at de gjør det uansett på toalettet på McDonalds. Uverdig for dem, og ikke så kjekt for andre. Løsningen på misbruk må være basert på "hva som fungerer". Det som er viktig er "hva som er best for rusmisbrukeren", og ikke "vi kan ikke tilby slik behandling, fordi det vil virke tiltrekkende på andre". Med vennlig hilsen Jeg har allerede svart på dine synspunkter. Langt på vei er vi enige. Jeg skulle gjerne ha diskutert dette videre, men pga tidsnød har jeg ikke anlending. Jeg har starta juleferien, og har en rimelig hektisk morgen forran meg. Vi får heller ta det igjen på nyåret. Til deg, og de som har "fulgt med" på tråden; God jul. (Om enn litt tidlig) :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Sør skrev (På 29.11.2002 den 21.11): Hei, Beklager, det har jeg dessverre ikke lenger. Jeg skulle faktisk virkelig ønske at jeg hadde det, fordi han gjorde mye interessant arbeide. Tvang har vært brukt mot narkomane til alle tider. Med vennlig hilsen Aha, en udokumentert løs påstand. *rister på hodet* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Vincent skrev (På 29.11.2002 den 21.28): Jeg har allerede svart på dine synspunkter. Langt på vei er vi enige. Jeg skulle gjerne ha diskutert dette videre, men pga tidsnød har jeg ikke anlending. Jeg har starta juleferien, og har en rimelig hektisk morgen forran meg. Vi får heller ta det igjen på nyåret. Til deg, og de som har "fulgt med" på tråden; God jul. (Om enn litt tidlig) :-) Hei, Ønsker deg også en god ferie, og godt nytt år, Vincent. Håper du får det fint! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 nick skrev (På 29.11.2002 den 21.32): Aha, en udokumentert løs påstand. *rister på hodet* ja, fælt, ikke sant? *rister også på hodet* Med venlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Sør skrev (På 29.11.2002 den 21.35): ja, fælt, ikke sant? *rister også på hodet* Med venlig hilsen Ja, noen mener visstnok at det er veldig alvorlig. Forøvrig mener jeg du bør heve nivået på svarene dine. Jeg er lei av at mine veloverveide og fantastiske svar blir slettet, bare fordi de befinner seg i mellom dine krampetrekninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottemor1365380387 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Vincent skrev (På 29.11.2002 den 21.28): Jeg har allerede svart på dine synspunkter. Langt på vei er vi enige. Jeg skulle gjerne ha diskutert dette videre, men pga tidsnød har jeg ikke anlending. Jeg har starta juleferien, og har en rimelig hektisk morgen forran meg. Vi får heller ta det igjen på nyåret. Til deg, og de som har "fulgt med" på tråden; God jul. (Om enn litt tidlig) :-) God Jul Vincent. Håper du og din familie får en flott jul:) m.v.h 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lina1365380363 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Hei! Har ikke det inntrykket at politiet driver med FOREBYGGENDE arbeid. Hvor ser du dette? Fordelen med sprøyterom er at brukerne hadde vært mer samlet(høres rart ut)mens de brukte/misbrukte dopet sitt, så de ikke sitter rundt " alle veier" for å sette sprøytene sine. Spesiellt i Oslo er det veldig synlig, selvfølgelig andre steder også. De slenger fra seg brukte sprøyter/utstyr, og barn kan finne dette. Og leken kan bli farlig.. Bakdelen med sprøyterom er at både " gamle " misbrukere og NYERE misbrukere bruker dette sammen, og den nye misbrukeren får kjennskap og utvidet kontakter innen miljøet og selvfølgelig og prøver seg på annet tungt dop. Det jeg ser på som et stort problem her med disse " rommene", er at det kan danne seg et nettverk rundt disse sprøyterommene. Med det mener jeg at det lett kan bli et tilholdsted hvor det foregår utbredt kjøp og salg av narkotiske stoffer.( i Nærheten) Det er så lett for. Det dannes lett nye kontakter der, som sagt, langerne vet hvor de holder hus, og i nærheten da er det lett å omesette narkoen. Dette var litt tanker rundt dette med sprøyterom. Så er jeg for eller imot, egentlig? Kanskje mest imot når jeg tenker meg om. Før var jeg veldig for dette.ER enda usikker. Det er jo ikke sikkert det ville bli slik som jeg tenker... Hilsen fra X-pilleNARKOMAN 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 lina skrev (På 29.11.2002 den 22.11): Hei! Har ikke det inntrykket at politiet driver med FOREBYGGENDE arbeid. Hvor ser du dette? Fordelen med sprøyterom er at brukerne hadde vært mer samlet(høres rart ut)mens de brukte/misbrukte dopet sitt, så de ikke sitter rundt " alle veier" for å sette sprøytene sine. Spesiellt i Oslo er det veldig synlig, selvfølgelig andre steder også. De slenger fra seg brukte sprøyter/utstyr, og barn kan finne dette. Og leken kan bli farlig.. Bakdelen med sprøyterom er at både " gamle " misbrukere og NYERE misbrukere bruker dette sammen, og den nye misbrukeren får kjennskap og utvidet kontakter innen miljøet og selvfølgelig og prøver seg på annet tungt dop. Det jeg ser på som et stort problem her med disse " rommene", er at det kan danne seg et nettverk rundt disse sprøyterommene. Med det mener jeg at det lett kan bli et tilholdsted hvor det foregår utbredt kjøp og salg av narkotiske stoffer.( i Nærheten) Det er så lett for. Det dannes lett nye kontakter der, som sagt, langerne vet hvor de holder hus, og i nærheten da er det lett å omesette narkoen. Dette var litt tanker rundt dette med sprøyterom. Så er jeg for eller imot, egentlig? Kanskje mest imot når jeg tenker meg om. Før var jeg veldig for dette.ER enda usikker. Det er jo ikke sikkert det ville bli slik som jeg tenker... Hilsen fra X-pilleNARKOMAN Hei Lina, Takk for interessant innlegg. Jeg deler jo også din bekymring, men tenker at: 1) Rusmisbrukerene må jo kjøpe dop uansett, så det er ikke så farlig hvor de gjør det. På noen måter er det vel bedre å ha det på "ett sted". 2) Hvis langerene holder til akkurat 147,3 meter fra sprøyterommet, så blir jo politiets jobb lettere. ;-) Synes forøvrig du skrive mange interessante innlegg på DOL. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lina1365380363 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Sør skrev (På 29.11.2002 den 22.18): Hei Lina, Takk for interessant innlegg. Jeg deler jo også din bekymring, men tenker at: 1) Rusmisbrukerene må jo kjøpe dop uansett, så det er ikke så farlig hvor de gjør det. På noen måter er det vel bedre å ha det på "ett sted". 2) Hvis langerene holder til akkurat 147,3 meter fra sprøyterommet, så blir jo politiets jobb lettere. ;-) Synes forøvrig du skrive mange interessante innlegg på DOL. Med vennlig hilsen Hei Sør! Takker for det. Er helt enig med deg, og du har rett i at kjøp og salg forekommer like mye for det. Men kontaktnettet til brukerne blir langt større når en får "samlet" seg.De snakker selvsagt sammen.Blir etterhvert kjent. Det fører med seg et ganske stort og tett nettverk, hvor brukeren etter kun en telefon, pluss at man slipper å vente særlig lenge på dopet , får fatt i det han/hun trenger. Så er det konkurranse på markedet da, og den som har "billigst" stoff å selge får unna ganske mye dritt. Ofte er det jo slik at e`n "mafiagruppe" "eier store deler av et område. Stakkars den som nærmer seg det... Når kanskje andre utenfra selger mer og billigere, kan det bli reine krigen. Dette er selvfølgelig en tenkt situasjon. Men som tiden går blir jo dette verre og verre. Vi kan bare kaste et blikk rundt oss i byen. Dette ble mye utenom, men den største fordelen mis/brukeren vil ha er LITEN VENTETID. Jeg vet av egen erfaring (før) på pillemisbruk, hadde jeg hatt et enda større kontaktnett, ville jeg valgt den som kom med " varen" først. Uff, det er fælt å tenke på.. Uansett, masse hilsen fra........... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454171 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lina1365380363 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 lina skrev (På 29.11.2002 den 22.40): Hei Sør! Takker for det. Er helt enig med deg, og du har rett i at kjøp og salg forekommer like mye for det. Men kontaktnettet til brukerne blir langt større når en får "samlet" seg.De snakker selvsagt sammen.Blir etterhvert kjent. Det fører med seg et ganske stort og tett nettverk, hvor brukeren etter kun en telefon, pluss at man slipper å vente særlig lenge på dopet , får fatt i det han/hun trenger. Så er det konkurranse på markedet da, og den som har "billigst" stoff å selge får unna ganske mye dritt. Ofte er det jo slik at e`n "mafiagruppe" "eier store deler av et område. Stakkars den som nærmer seg det... Når kanskje andre utenfra selger mer og billigere, kan det bli reine krigen. Dette er selvfølgelig en tenkt situasjon. Men som tiden går blir jo dette verre og verre. Vi kan bare kaste et blikk rundt oss i byen. Dette ble mye utenom, men den største fordelen mis/brukeren vil ha er LITEN VENTETID. Jeg vet av egen erfaring (før) på pillemisbruk, hadde jeg hatt et enda større kontaktnett, ville jeg valgt den som kom med " varen" først. Uff, det er fælt å tenke på.. Uansett, masse hilsen fra........... glemte å skifte navn oppe...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 lina skrev (På 29.11.2002 den 22.40): Hei Sør! Takker for det. Er helt enig med deg, og du har rett i at kjøp og salg forekommer like mye for det. Men kontaktnettet til brukerne blir langt større når en får "samlet" seg.De snakker selvsagt sammen.Blir etterhvert kjent. Det fører med seg et ganske stort og tett nettverk, hvor brukeren etter kun en telefon, pluss at man slipper å vente særlig lenge på dopet , får fatt i det han/hun trenger. Så er det konkurranse på markedet da, og den som har "billigst" stoff å selge får unna ganske mye dritt. Ofte er det jo slik at e`n "mafiagruppe" "eier store deler av et område. Stakkars den som nærmer seg det... Når kanskje andre utenfra selger mer og billigere, kan det bli reine krigen. Dette er selvfølgelig en tenkt situasjon. Men som tiden går blir jo dette verre og verre. Vi kan bare kaste et blikk rundt oss i byen. Dette ble mye utenom, men den største fordelen mis/brukeren vil ha er LITEN VENTETID. Jeg vet av egen erfaring (før) på pillemisbruk, hadde jeg hatt et enda større kontaktnett, ville jeg valgt den som kom med " varen" først. Uff, det er fælt å tenke på.. Uansett, masse hilsen fra........... Hei Lina, Ja, det du nevner er også mitt viktigste argument mot sprøyterom. Det er langt tøffere å slutte hvis "alle" du kjenner er misbrukere. Men likevel er jeg for sprøyterom, også fordi de som bruker nåler kan unngå fornedrelsen av å måtte sette sprøyter "på gulvet på toalettet på Oslo S". Det er veldig viktig at ikke menneskene mister sin verdighet. Det er rusen som er problemet, ikke menneskene. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lina1365380363 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Sør skrev (På 29.11.2002 den 22.47): Hei Lina, Ja, det du nevner er også mitt viktigste argument mot sprøyterom. Det er langt tøffere å slutte hvis "alle" du kjenner er misbrukere. Men likevel er jeg for sprøyterom, også fordi de som bruker nåler kan unngå fornedrelsen av å måtte sette sprøyter "på gulvet på toalettet på Oslo S". Det er veldig viktig at ikke menneskene mister sin verdighet. Det er rusen som er problemet, ikke menneskene. Med vennlig hilsen Ja, sett fra den siden, er jeg helt enig med deg. Misbrukere er like mye mennesker som alle andre. Hadde jeg sagt noe annet, ville det vært merkelig. Er jo tidligere pillenarkoman selv. Så akkurat det trenger du ikke si, såpass vet jeg jo. For å si det med et eksempel: Jeg er akkurat like mye verdt som alle andre, jeg har kommet meg ut av dritten/helvete, men den "dritten besto i haugevis av piller/nøtter, kall det hva du vil. Jeg har ellers oppnådd enormt mye uten å nevne det her. Masse hilsen fra....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 lina skrev (På 29.11.2002 den 22.56): Ja, sett fra den siden, er jeg helt enig med deg. Misbrukere er like mye mennesker som alle andre. Hadde jeg sagt noe annet, ville det vært merkelig. Er jo tidligere pillenarkoman selv. Så akkurat det trenger du ikke si, såpass vet jeg jo. For å si det med et eksempel: Jeg er akkurat like mye verdt som alle andre, jeg har kommet meg ut av dritten/helvete, men den "dritten besto i haugevis av piller/nøtter, kall det hva du vil. Jeg har ellers oppnådd enormt mye uten å nevne det her. Masse hilsen fra....... Hei Lina, Ja, jeg vet du "har vært der", og det står virkelig *respekt* av deg for at du har klart å komme deg ut. Det med "like mye mennesker" var ikke direkte til deg (for jeg vet du vet), men til de andre som leser her. Det er så mange som mener de kan se "ned" på folk som er misbrukere. Og dessverre er det mange misbrukere som tror på det. At de burde "skamme seg" og lignende. === Jeg har bodd i Latin-Amerika. Narkobandene hadde "bandekrig i bakhagen" vår (også mot politiet). 13 åringer som fotsoldater for baronene, stein på kola, og med AK-47 pekende mot deg. De ble aldri eldre enn 14-15... Men vil også nevne at Latin-Amerika er mye, mye mer enn dette. (vil ikke bare nevne de fæle sidene ved LA.) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lina1365380363 Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Sør skrev (På 29.11.2002 den 23.09): Hei Lina, Ja, jeg vet du "har vært der", og det står virkelig *respekt* av deg for at du har klart å komme deg ut. Det med "like mye mennesker" var ikke direkte til deg (for jeg vet du vet), men til de andre som leser her. Det er så mange som mener de kan se "ned" på folk som er misbrukere. Og dessverre er det mange misbrukere som tror på det. At de burde "skamme seg" og lignende. === Jeg har bodd i Latin-Amerika. Narkobandene hadde "bandekrig i bakhagen" vår (også mot politiet). 13 åringer som fotsoldater for baronene, stein på kola, og med AK-47 pekende mot deg. De ble aldri eldre enn 14-15... Men vil også nevne at Latin-Amerika er mye, mye mer enn dette. (vil ikke bare nevne de fæle sidene ved LA.) Med vennlig hilsen Hei! Forstår du har reist endel i livet ditt.( Etter tidligere innlegg jeg har lest). Ja, jeg vet det ikke var direkte til meg, det du skrev. Ville vel bare poengtere det atter en gang.... Nå går jeg og legger meg, så du får ha en riktig god natt. Masse hilsen fra........... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84016-avlegger-spr%C3%B8yterom/page/2/#findComment-454205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.