Gå til innhold

Oppskrift på Mor Monsen - haster!§

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.matnyttig.no/oppskrifter/mormonsen-171201.html

Eller søk på mor monsen på google.

Takk.

Jeg søkte på Google, og den ene oppskrifta jeg prøvde var totalt mislykket. Bila streika i dag også (veldig typisk), så jeg får bake til i morgen, og ta beina fatt når julemessa begynner isteden...

Mor Monsen I

* 300 g smør

* 300 g sukker

* 300 g hvetemel

* 1 ts bakepulver

* 5 egg

* revet skall av 1/2 sitron

* 50 g korinter

* 50 g mandler

* 50 g perlesukker

Fremgangsmåte

Rør mykt smør og sukker hvitt. Bland bakepulveret i hvetemelet, og rør melet inn i smørblandingen. Rør i 1 egg av gangen, og rør i sitronskall.

Dekk en ovnspanne med bakepapir eller smør og strø en ovnspanne, og stryk røren jevnt ut.

Hakk mandlene. Strø mandler, korinter og perlesukker over deigen i et jevnt lag.

Stekes på 175 gC i ca 40 minutter.

Deles i skråskjærte ruter ved servering.

Mor Monsen II

* 300 g sukker

* 300 g smør

* 8 egg

* 8 sitrondråper

* 300 g hvetemel

* 2 ts bakepulver

* 100 g mandelflak

* 100 g korinter

* 6 ss perlesukker

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett først litt av melet, slik at røren ikke sprekker så lett, og

deretter ett og ett egg. Tilsett sitrondråper. Ha i bakepulver i resten av melet og rør det inn

til en god røre. Hell røren i en langpanne med bakepapir og strø over mandelflak og

korinter. Stek kaken ved 175 °C i 20-25 minutter. La den hvile i formen et par minutter.

Legg en rist over formen og snu kaken rundt, fjern bakepapiret og gjenta med en ny rist.

Den pyntede siden kommer da opp. Skjær kaken i snipper før servering. Mor Monsen kan

gjerne lages opp i store porsjoner og fryses ned i tette bokser. Kaken tiner forholdsvis

raskt.

Mor Monsen I

* 300 g smør

* 300 g sukker

* 300 g hvetemel

* 1 ts bakepulver

* 5 egg

* revet skall av 1/2 sitron

* 50 g korinter

* 50 g mandler

* 50 g perlesukker

Fremgangsmåte

Rør mykt smør og sukker hvitt. Bland bakepulveret i hvetemelet, og rør melet inn i smørblandingen. Rør i 1 egg av gangen, og rør i sitronskall.

Dekk en ovnspanne med bakepapir eller smør og strø en ovnspanne, og stryk røren jevnt ut.

Hakk mandlene. Strø mandler, korinter og perlesukker over deigen i et jevnt lag.

Stekes på 175 gC i ca 40 minutter.

Deles i skråskjærte ruter ved servering.

Mor Monsen II

* 300 g sukker

* 300 g smør

* 8 egg

* 8 sitrondråper

* 300 g hvetemel

* 2 ts bakepulver

* 100 g mandelflak

* 100 g korinter

* 6 ss perlesukker

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett først litt av melet, slik at røren ikke sprekker så lett, og

deretter ett og ett egg. Tilsett sitrondråper. Ha i bakepulver i resten av melet og rør det inn

til en god røre. Hell røren i en langpanne med bakepapir og strø over mandelflak og

korinter. Stek kaken ved 175 °C i 20-25 minutter. La den hvile i formen et par minutter.

Legg en rist over formen og snu kaken rundt, fjern bakepapiret og gjenta med en ny rist.

Den pyntede siden kommer da opp. Skjær kaken i snipper før servering. Mor Monsen kan

gjerne lages opp i store porsjoner og fryses ned i tette bokser. Kaken tiner forholdsvis

raskt.

Tror det var omtrent den øverste jeg prøvde meg på tidligere i ettermiddag, men den ble ganske så flat, og litt brent. Jeg glemte å holde øye med ovnen, for ungene var sultne :-/

Skal prøve meg på den nederste oppskrifta senere i kveld! :o)

Takk skal du ha!

Tror det var omtrent den øverste jeg prøvde meg på tidligere i ettermiddag, men den ble ganske så flat, og litt brent. Jeg glemte å holde øye med ovnen, for ungene var sultne :-/

Skal prøve meg på den nederste oppskrifta senere i kveld! :o)

Takk skal du ha!

og http://www.tine.no/oppskrift/3863/ bare for å forvirre deg :-)

ha en fin kveld!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...