Gå til innhold

Forslag søkes til farge på maling i leiligheten

Anbefalte innlegg

Vi har en loftsleilighet med skråtak og bjelker og en stor, hvitmalt peis med en del hvitmalt mur rundt.

Pr i dag er alle vegger og dører hvite, mens vinduskarmer og lister er i furu.

Så blir vi ikke helt enige med oss selv.. Bjelkene skal beises mørke. Peisen og muren skal forbli kritthvitt. Men vi vet ikke om vi vil ha like kritthvite vegger. -Og om vi skal ha en annen nyanse på veggene, hvilken farge skal lister og vinduskarmer ha, hvite som taket, mørke som bjelkene eller i nyansen på veggene..

Jeg tror kanskje det blir rotete med tre farger - mørke bjelker, hvitt tak og mur/peis og en annen nyanse på veggen.

Om vi maler veggene kritthvite, bør da lister og vinduskarmer også være hvite, eller mørke som bjelkene?

Er det noen som har forslag? :-)

Fortsetter under...

Veggene ganske hvite - en farge som heter luft er fin. Villet malt lister og div. i samme farge som bjelkene.

Hehe, jeg kjøpte også "luft" til veggene mine, men jeg synes den ble alt for kald! Nå har jeg "luft" inni alle skap :o)

Hvis du noengang trenger mer maling kan du få min ;-)

Hehe, jeg kjøpte også "luft" til veggene mine, men jeg synes den ble alt for kald! Nå har jeg "luft" inni alle skap :o)

Hvis du noengang trenger mer maling kan du få min ;-)

Jeg lurer litt på å bruke den på kjøkkenet jeg da.

Hva brukte du istedenfor?

For all del, ikke mal veggene kritthvite! Mal heller vinduskarmer o.l. hvitt, samme som dører og peisen. Bjelkene kan fin stå som kontrast uten at det kræsjer, og på veggene burde dere heller velge en lys farge som er litt brutt, hvis du skjønner. Altså, ta utgangspunkt i den hvite fagen og den brune, og få LITT av brunnyansen i den hvite. Hvis du får hjelp av fagfolk til å plukke ut fargene kan de vise deg... de kan ta utgangspunkt i NCS-fargesystemet og gi deg farger som passer godt sammen. Det er veldig mange hvite farger å velge mellom!

HELT hvite vegger er sjelden særlig pent... det blir veldig lyst og sterilt, og mange av oss synes ihvertfall ikke at det er særlig koselig... Det du oppfatter som helt hvitt hos andre er sjelden det.

Annonse

Jeg lurer litt på å bruke den på kjøkkenet jeg da.

Hva brukte du istedenfor?

Mmmh, den har ikke noe navn, den jeg brukte, bare et nummer,og det har jeg ikke for hånden nå, desverre...

Jeg synes luft blir for kald på soverommet (der jeg skulle ha den), men den kan jo sikkert være nydelig på kjøkken hvis man har møbler som passer til. Men jeg synes den ble litt for grønn, om du skjønner :o)

Jeg endte opp med en snodig lys farge som ikke er gul, ikke, rosa, ikke fersken og ikke beige, men noe midt imellom (tonen mørkere enn "eva" som er på samme fargekart som "luft") :-)

Mmmh, den har ikke noe navn, den jeg brukte, bare et nummer,og det har jeg ikke for hånden nå, desverre...

Jeg synes luft blir for kald på soverommet (der jeg skulle ha den), men den kan jo sikkert være nydelig på kjøkken hvis man har møbler som passer til. Men jeg synes den ble litt for grønn, om du skjønner :o)

Jeg endte opp med en snodig lys farge som ikke er gul, ikke, rosa, ikke fersken og ikke beige, men noe midt imellom (tonen mørkere enn "eva" som er på samme fargekart som "luft") :-)

Tenkte jeg skulle ha det meste ganske lyst , dvs. vegger og skapene som går helt opp til taket - men brune benkeflater , gulv og trepersienner som gardiner.

Man ser jo ikke helt hvordan det blir før man har malt ferdig - og da er det jo litt sent å endre på det ....

Du er fornøyd med din leilighet?

Tenkte jeg skulle ha det meste ganske lyst , dvs. vegger og skapene som går helt opp til taket - men brune benkeflater , gulv og trepersienner som gardiner.

Man ser jo ikke helt hvordan det blir før man har malt ferdig - og da er det jo litt sent å endre på det ....

Du er fornøyd med din leilighet?

Ja, jeg er fornøyd :o) Men så kjøpte jeg jo litt feil maling før jeg fant "den rette" da :-)

Spesielt hvis det er høyt under taket, kan det være flott med mørke lister (som i bjelkene). Jeg ville ikke malt veggene kritthvite, men heller helt lyse med en anelse beige i. Caffe Latte er en flott farge! Lys Toscana er også kjempefin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...