Vincent Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Sverige vil at medlemslandene i EU skal presse Nederland til å endre landets tolerante narkopolitikk. Sverige krever at Nederland oppgir sin toleranse-politikk mot bruk og salg av "lette" narkotiske stoffer, før landet vil støtte opp om EUs kamp mot narkotika, melder nyhetsbyrået Reuters. Det er i dag 30 år siden de første 800 "coffee shops", der folk lovlig kan kjøpe og bruke cannabis uten å frykte inngripen fra politiet, åpnet i Nederland. Den svenske justisministeren Thomas Bodström sier han vil at EU-landene legge press på Nederland slik at myndighetene griper inn mot narkotika, i stedet for å overse problemet. På møtet i Brussel diskuterte ministrene flere forslag i retning av en harmonisering av medlemslandenes nasjonale lover, i et forsøk på å gjøre kampen mot narkotika mer effektiv innen unionen. Forslagene dekker alle former for narkotikaomsetning, alt fra mindre gatesalg til store internasjonale operasjoner. Danmarks justisminister, Lene Espersen, som ledet møtet, håpet på enighet og hadde allerede på forhånd advart mot å presse Nederland til å endre sin praksis. http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/article.jhtml?articleID=85167 --- På 'høy' tid, spør De meg. (Men det er jo ingen som spør da ;-) ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Hei, Tatt i betraktning av at Storbritannia nesten har fulgt etter Nederland, er det vel lite trolig at Sverige vinner frem... Tilgangen på "dop i tablettform" tror jeg gjør at vi nesten må endre strategi - det vil (dessverre) bli nærmest umulig å forhindre slik drit kommer inn. Da blir det viktigere å skape et miljø/holdninger hvor folk faktisk ikke finner på å ha putte slikt inn i kroppen. For når vi ikke engang kan forhindre folk i å smugle sprit (som er stort, tungt, og lukter) hvilken reell sjanse har vi da mot bittesmå tabletter? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vincent Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Hei, Tatt i betraktning av at Storbritannia nesten har fulgt etter Nederland, er det vel lite trolig at Sverige vinner frem... Tilgangen på "dop i tablettform" tror jeg gjør at vi nesten må endre strategi - det vil (dessverre) bli nærmest umulig å forhindre slik drit kommer inn. Da blir det viktigere å skape et miljø/holdninger hvor folk faktisk ikke finner på å ha putte slikt inn i kroppen. For når vi ikke engang kan forhindre folk i å smugle sprit (som er stort, tungt, og lukter) hvilken reell sjanse har vi da mot bittesmå tabletter? Med vennlig hilsen Sverige har korrekt fokus. Om de vinner fram eller ei er en annen sak. Vi får håpe de gjør det. Når det gjelder piller, som ecstasy er Nederland verdensledende i produksjon, og forsyner nær sagt hele verden med sin produksjon. De kontollerer også nær sagt hele markedet. Derfor er det viktigre enn noen gang å sette fokus på Nederlands liberale politikk. I de fleste europeiske land har man registert en nedgang i bruk, heldigvis. Beslagstallene viser også dette her i landet. Beslagstallene er interessante, siden de viser en "trend". Kripos sier dette om sin halvårs-statistikk for 2002: Den største absolutte økningen finner man for benzodiazepiner, amfetamin og cannabis. Det er verdt å merke seg økningen i beslag av benzodiazepiner, som i dag utgjør 26 % av det totale antallet beslag, mens innslaget for 3 1/2 år siden var på 15 %. Både antallet beslag og beslaglagt mengde av benzodiazepiner, i hovedsak flunitrazepam (Rohypnol) og diazepam, øker fortsatt sterkt. I alt er det beslaglagt 552 000 tabletter, fordelt på over 4 000 beslag. Ecstasy beslagene har gått med med omlag 25 % i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor. -- Når det gjelder rohypnol har jeg en mindre epistel på et annet forum. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Sverige har korrekt fokus. Om de vinner fram eller ei er en annen sak. Vi får håpe de gjør det. Når det gjelder piller, som ecstasy er Nederland verdensledende i produksjon, og forsyner nær sagt hele verden med sin produksjon. De kontollerer også nær sagt hele markedet. Derfor er det viktigre enn noen gang å sette fokus på Nederlands liberale politikk. I de fleste europeiske land har man registert en nedgang i bruk, heldigvis. Beslagstallene viser også dette her i landet. Beslagstallene er interessante, siden de viser en "trend". Kripos sier dette om sin halvårs-statistikk for 2002: Den største absolutte økningen finner man for benzodiazepiner, amfetamin og cannabis. Det er verdt å merke seg økningen i beslag av benzodiazepiner, som i dag utgjør 26 % av det totale antallet beslag, mens innslaget for 3 1/2 år siden var på 15 %. Både antallet beslag og beslaglagt mengde av benzodiazepiner, i hovedsak flunitrazepam (Rohypnol) og diazepam, øker fortsatt sterkt. I alt er det beslaglagt 552 000 tabletter, fordelt på over 4 000 beslag. Ecstasy beslagene har gått med med omlag 25 % i første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor. -- Når det gjelder rohypnol har jeg en mindre epistel på et annet forum. Hei, Jo, men det bekrefter vel det jeg påpeker? Altså, når man kan smugle tusenvis av tabletter i samme volum som man trenger for én flaske sprit, så er på mange måter det slaget allerede tapt. Man kan ikke satse på å stoppe tablettene ved grensen, og mange av de kan nærmest lages på "kjøkkenet" uansett. For meg virker det som om vi må tilbake i tenkeboksen, og finne en annen strategi. Jeg tror premisset må være: "Dessverre så finnes det dop i omløp, hvordan forhindrer man at ungdom får lyst å putte det inn i kroppen?". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vincent Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Hei, Jo, men det bekrefter vel det jeg påpeker? Altså, når man kan smugle tusenvis av tabletter i samme volum som man trenger for én flaske sprit, så er på mange måter det slaget allerede tapt. Man kan ikke satse på å stoppe tablettene ved grensen, og mange av de kan nærmest lages på "kjøkkenet" uansett. For meg virker det som om vi må tilbake i tenkeboksen, og finne en annen strategi. Jeg tror premisset må være: "Dessverre så finnes det dop i omløp, hvordan forhindrer man at ungdom får lyst å putte det inn i kroppen?". Med vennlig hilsen Siden du mener at "slaget allerede er tapt": Skal man droppe tollkontroller og la det være "fri flyt"? Skal politiet avstå fra arrestasjoner og beslag siden "slaget er tapt" ? Etter min mening skal man gjøre begge deler, samtidig som man skal drive en aktiv kampanje for å hindre bruk/misbruk av illegale rusmidler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 Siden du mener at "slaget allerede er tapt": Skal man droppe tollkontroller og la det være "fri flyt"? Skal politiet avstå fra arrestasjoner og beslag siden "slaget er tapt" ? Etter min mening skal man gjøre begge deler, samtidig som man skal drive en aktiv kampanje for å hindre bruk/misbruk av illegale rusmidler. Hei, Nei, jeg mener ikke at tabletter (Rohypnol, extacy, osv) skal legaliseres. Men jeg mener at hovedtyngden av "tiltakene" må være et helt annet sted enn ved grensene. Hvorfor mener du ungdommen ruser seg? Altså, vi snakker ofte om ungdommer som er ytterst kritisk til tilsetningsstoffer i mat (som er trygge), men som likevel velger å stappe "ukjente tabletter" i munnen på en fredag kveld... Har de vondt? Er de bare dumme? Kjeder de seg? De VET jo at det er farlig.... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vincent Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Hei, Nei, jeg mener ikke at tabletter (Rohypnol, extacy, osv) skal legaliseres. Men jeg mener at hovedtyngden av "tiltakene" må være et helt annet sted enn ved grensene. Hvorfor mener du ungdommen ruser seg? Altså, vi snakker ofte om ungdommer som er ytterst kritisk til tilsetningsstoffer i mat (som er trygge), men som likevel velger å stappe "ukjente tabletter" i munnen på en fredag kveld... Har de vondt? Er de bare dumme? Kjeder de seg? De VET jo at det er farlig.... Med vennlig hilsen For ordens skyld: Rohypnol er et legalt legemiddel, som fra 1.1.03 omklassifiseres fra "B"-preparat til "A"-preparat. Det kan være nyttig å vite litt om det vi kaller "hjernens belønningssystem". Mao: hvorfor de aller fleste mennesker har "behov" for rus, såvel legal som illegal. Spesiallege i psykiatri, danske Henrik Rindom har skrevet noen bøker om enmet - bla. "Rusmidlenes biologi". Pilletriller hiver innpå hva som helst - bare pillene ser kule ut. Andre super brennevin til den store gullmedaljen. Felles for de er at innholdet driter man i - bare det "virker". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. desember 2002 Del Skrevet 1. desember 2002 For ordens skyld: Rohypnol er et legalt legemiddel, som fra 1.1.03 omklassifiseres fra "B"-preparat til "A"-preparat. Det kan være nyttig å vite litt om det vi kaller "hjernens belønningssystem". Mao: hvorfor de aller fleste mennesker har "behov" for rus, såvel legal som illegal. Spesiallege i psykiatri, danske Henrik Rindom har skrevet noen bøker om enmet - bla. "Rusmidlenes biologi". Pilletriller hiver innpå hva som helst - bare pillene ser kule ut. Andre super brennevin til den store gullmedaljen. Felles for de er at innholdet driter man i - bare det "virker". Hei, Jeg tror ikke vi er så veldig uenige i "målet", men... Hvis du mener at folk ruser seg "uansett" (så lenge de kan få tak i "noe") så er jo slaget tapt? For vi kan ikke (realistisk) forhindre smugling av noe så fysisk lite som en tablett... Og selv om grensene ble lukket hermetisk, ville folk da produsert dem inne i Norge. === Hvis man mener at "mennesker har et behov for rus" så ser jeg to utveier: 1) Staten lovliggjør en "trygg" måte å ruse seg på. Altså, et eller annet som dekker dette "behovet". 2) Man forsøker å "omdirigere" "behovet" til noe annet. (Fart, spenning, osv.) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vincent Skrevet 1. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2002 Hei, Jeg tror ikke vi er så veldig uenige i "målet", men... Hvis du mener at folk ruser seg "uansett" (så lenge de kan få tak i "noe") så er jo slaget tapt? For vi kan ikke (realistisk) forhindre smugling av noe så fysisk lite som en tablett... Og selv om grensene ble lukket hermetisk, ville folk da produsert dem inne i Norge. === Hvis man mener at "mennesker har et behov for rus" så ser jeg to utveier: 1) Staten lovliggjør en "trygg" måte å ruse seg på. Altså, et eller annet som dekker dette "behovet". 2) Man forsøker å "omdirigere" "behovet" til noe annet. (Fart, spenning, osv.) Med vennlig hilsen Som kjent har de aller fleste av verdens stater allerde "tatt hensyn" til det du skisserer i pkt 1 - nemlig alkohol. “Omdirigering” er det en rekke oragnisjasjoner og foreninger som hver eneste dag hele året jobber med. De aller fleste svært bra og seriøst. Men - for de som ikke finner interesse i å spelle horn, knyte knuter eller gå på bønnemøter er tilbudet heller litt semmert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 2. desember 2002 Del Skrevet 2. desember 2002 Hei, Jeg tror ikke vi er så veldig uenige i "målet", men... Hvis du mener at folk ruser seg "uansett" (så lenge de kan få tak i "noe") så er jo slaget tapt? For vi kan ikke (realistisk) forhindre smugling av noe så fysisk lite som en tablett... Og selv om grensene ble lukket hermetisk, ville folk da produsert dem inne i Norge. === Hvis man mener at "mennesker har et behov for rus" så ser jeg to utveier: 1) Staten lovliggjør en "trygg" måte å ruse seg på. Altså, et eller annet som dekker dette "behovet". 2) Man forsøker å "omdirigere" "behovet" til noe annet. (Fart, spenning, osv.) Med vennlig hilsen Jeg er veldig enig i ditt "alternativ 2". Jeg har sett flere gode eksempler på at dette hjelper - og gir en "varig" effekt. Desverre bidrar den norske staten svært lite her - og er heller mer opptatt av å stikke kjepper i hjulene for de som forsøker å bygge anlegg eller annet som skal til for å drive slikt i forsvarlige former - ikke minst med tanke på forebyggende arbeid. Det er alt for mange "ressurssterke" mennesker staten heller ønsker å "beskytte"..... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-455844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bor i Nederland Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Nå bor jeg i Nederland, tydeligvis den store stygge ulven i her.... Jeg har bodd her nå i 10 år, oppdrar ungene mine her og er gift med en nederlender. Og vet du hva? Fredags ettermiddag, etter jobben går jeg innom en coffee shop på vei hjem og kjøper mine 5 g. Det gjør de fleste jeg kjenner, gjør det oss til kriminelle og narkomane? Politikken slik den er lagt opp her, fungerer. Du får IKKE kjøpt noe i en coffee shop om du er under 18,(leg.plikt) det serveres ikke alkohol i coffeeshops, og det meste du kan ha på deg er ca. 5 g. Det at Nederland er største produsenter av feks. ecstacy, er noe de er smertelig klar over og jobber intenst med. jeg har heller aldri bodd i et land hvor det jobbes SÅÅ mye med holdninger og forebyggende hos unger og ungdom. Den største forskjellen er, tror jeg, at her legges det ikke to fingre i mellom. Ungene lærer og får se hva narkomani gjør med et menneske. Hasj, er etter min mening, ikke narkotika;og om klassifiseringen MÅ komme snart. Hvor mange ganger må det bevises at det har færre og mindre alvorlige langtidsvirkninger enn alkohol? Eneste problemet er at det tar litt av korttidsminnet. Det er forresten heller aldri slagsmål i eller utenfor en coffeeshop.... Hva skjer i/utenfor barer og klubber? Jeg har røyka nå i snart 18 år, men har aldri blitt fristet til og prøve noe annet. Drikker heller ikke, men røyker som sagt mine jointer i helga. Det og få Nederland til og gå tilbake på sin egen politikk, tror jeg blir extremt vanskelig. Hvertfall når størstedelen av befolkningen støtter den politikken som er. Også det at flere land nå lukter på det som kalles "Amsterdam modellen" og vil løsne på sin cannabis politikk. En annen ting er jo at når det blir gjort på denne måten, så frir det tid for politistyrkene til og jobbe med viktigere ting... Skjønner ikke hva dere er så forbanna redde for... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84162-sverige-ut-mot-nederlandsk-narkopolitikk/#findComment-456581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.