Gå til innhold

Hva er syptomene på bihulebetennelse?

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg det? Har i over ei uka hatt kraftig forkjølelse og litt vondt i øret. Nå er det ene øret helt tett. Men jeg har de siste dagene hatt smerter i kinnene og i tennene på den ene siden og et irrgrønnt snørr som tetter nesa igjen hele tiden. Vondt i huet har jeg også. Kan det være bihulebetennelse? Har brukt nesespray i ti dager nå og jeg holder på å bli gal av å være så tett. Har noen gode råd til meg blir jeg glad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84171-hva-er-syptomene-p%C3%A5-bihulebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest victoria81

BIHULEBETENNELSE

Hva er de viktigste kjennetegnene ved en bihulebetennelse?

Man blir tett i nesen og får smerter i pannen. Ofte følger det også med nyseanfall og smerter bak øynene. Bihulebetennelsen kommer av at bakterier er kommet inn i bihulene fra nesen og starter en betennelse. Bihulene er, som mange vet, noen hulrom vi har i pannen, i kinnene og mellom nesen og øynene. Mellom bihulene og nesen er det kanaler. Det er når disse kanalene blir tettet igjen, at bihulebetennelsen oppstår.

Hvordan skal man kunne vite om man er rammet av en bihulebetennelse?

Hvis forkjølelsen er i ferd med å avta, men symptomene plutselig blusser opp igjen, kan dette være tegn på en begynnende bihulebetennelse. Ved forkjølelse er snuen gjerne rennende og vannklar. Men ved en bihulebetennelse, blir sekretet mer seigtflytende og gulgrønt og man føler seg syk og uvel. Mange får også litt feber. Det som er karakteristisk for en bihulebetennelse er at smertene øker på når man bøyer seg fremover.

Hva skal man gjøre hvis man har fått denne sykdommen?

Både ved bihulebetennelse og ved forkjølelse er det viktig at man roer seg ned. Kroppen bør få hvile og ro inntil infeksjonen er gått over. Samtidig bør man sørge for å få i seg nok væske. Drikk gjerne te, solbærtoddy eller noe annet du liker. Med bihulebetennelse følger ofte en plagsom hodepine som kommer av at pusset i bihulene presser på gangene mellom bihulene og nesen. Da kan nesedråper være til god hjelp. De åpner kanalene inn til bihulen og gjør at pusset lettere føres ut slik at det trykket vi har i pannen og kinnene løsner.

Jeg vil anbefale den det gjelder å sykemelde seg og se tiden an. Hvis ikke symptomene gir seg etter to til tre dager, men i stedet er blitt verre, bør man nok kontakte en lege. Da kan man få antibiotika som kan hjelpe mot infeksjonen. Begynn alltid med penicillin før du eventuelt går over til andre antibiotika! Dette er viktig fordi stadig flere bakterier blir resistente overfor andre antibiotika. Hvis ikke penicillin hjelper, kan det være nødvendig å ta en bakterieprøve, og om nødvendig skifte antibiotika. Dersom du har hatt gjentatte bihulebetennelser, bør du be om å bli henvist til en øre/nese/hals-lege som kan foreta en nærmere undersøkelse. Slike gjentatte bihulebetennelser kan være et symptom på at noe er funksjonelt galt.

Hvordan kan man forebygge bihulebetennelse?

Det kan man gjøre ved å bruke nesedråper og /eller fysiologisk saltvann til å rense nesen med når man er forkjølet. Det er også viktig å lytte til kroppens språk. Hvis man føler seg syk og medtatt, bør man holde seg i ro. Dette fører til at virusinfeksjonen går fortere over og man blir fortere frisk.

Høres ut som det, ja.

Symptomene med tannpine, hodepine, tetthet osv. høres meget kjent ut.

Dropp nesesprayen for den kan gjøre det verre.

Litt ekkelt, men det funker:

Bruk saltvannsoppløsning og stikk huet oppi en kjele/bolle med lunken blanding. Dra inn saltvannet med nesa (svir bittelitt), bøy hodet bakover, deretter framover og snyt ut. Du får litt i halsen også.

Langt opp i nesa har du små "folder" som nesesprayen ikke når fram til, derfor er det viktig at du får skylt innimellom disse også.

Gjør dette et par ganger om dagen, så får du renset opp ganske bra.

Blir du ikke kvitt det, bør du til ØNH-lege. Muligens burde du da fått kortisonpulver til å dra inn i nesa en periode. Evt. siste utvei, som er antibiotika.

Det høres ut som bihulebetennelse det du beskriver. Hvis du har brukt nesespray i ti dager uten at det hjelper, bør du oppsøke legen.

Selv har jeg hatt god hjelp av Rinexin i tablettform når det ikke er kommet så langt at penicilling er nødvendig.

God bedring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...