Gå til innhold

Gjenstridig databasefil

Anbefalte innlegg

Driver og setter opp et forum, og har derfor lastet ned en god del smilies og annen grafikk. Det siste døgnet eller så har jeg lagt merke til en fil som dukker opp hver gang jeg skal ftp'e filer - UANSETT hvilken mappe jeg skal hente filene fra (mapper tilhørende ulike hjemmesider under "My Webs", men også rene bildemapper i "My Pictures").

Jeg kjører Win XP Pro, nettleseren er IE 6 og ftp-programmet er Smart_FTP.

Filen heter Thumbs.db. En av smiliene heter thumbs.gif, men den ligger kun i én mappe på min maskin. Hver gang jeg støter på databasefila sletter jeg den - like fordømt dukker den stadig opp.

Jeg har søkt litt, og funnet dette:

"File Type: Database File

File Extension: .db

Description: Several applications store different types of databases with this file extension. Microsft WindowsXP also stores cache file thumbnails in a .db database file."

Hva skal jeg gjøre? Ignorere den? Den er på litt over 1 MB.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84239-gjenstridig-databasefil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skjuler systemfilene så slipper du se den mer.

"my computer, view, hide protected operating system files" .. eller noe i den dur.

Da vil den vel heller ikke lastes med når du skal laste opp .. tror jeg.. men det kan jeg ikke si sikkert :-) Om den fremdeles plager deg er jo ignore et godt alternativ, den har ingenting på en server å gjøre.

La være å bruke visning av thumbnails i Windows Explorer, så blir ikke denne filen opprettet. Bruk heller et program som ACDSee eller lignende.

*notere*

Men det er sabla lettvint med Thumbnails, da! Har ACDSee en lignende funksjon - at man kan se alle filene i en mappe samtidig? Har ikke brukt det til annet enn å se på og evt. kjappredigere et og annet bilde, jeg..

Hvis du skjuler systemfilene så slipper du se den mer.

"my computer, view, hide protected operating system files" .. eller noe i den dur.

Da vil den vel heller ikke lastes med når du skal laste opp .. tror jeg.. men det kan jeg ikke si sikkert :-) Om den fremdeles plager deg er jo ignore et godt alternativ, den har ingenting på en server å gjøre.

Lurte egentlig bare på om den ligger i hver eneste mappe der det er bildefiler; da blir det jo faktisk litt diskplass okkupert av den til sammen..

Når jeg laster opp er det sjeldent at jeg kjører opp en hel mappe, så dermed blir den ikke med til serveren.

La være å bruke visning av thumbnails i Windows Explorer, så blir ikke denne filen opprettet. Bruk heller et program som ACDSee eller lignende.

Hehe - ikke svar på spørsmålet mitt! Har akkurat åpnet ACDSee via taskbar, og det var noe HELT annet enn ved å klikke på ett enkelt bilde fra utforskeren.. *flau*

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...