Gå til innhold

Barnløs og slikt

Gjest lurer fælt på dette

Anbefalte innlegg

"Plager det dere ikkke at deres gener ikke blir videreført?"

Det der er den mest naive uttalelsen jeg har sett på aldri så lenge!

Folk som er frivillig barnløse er neppe så nøye på å få videreført genene sine. Hadde de absolutt ønsket _det_ hadde de nok hatt barn.

Mange som har vært ufrivillig barnløse opplever nok etter hvert at dette med genene er av underordnet betydning, det er _barn_ man mangler og ikke nødvendigvis et barn med egne gener..

Jeg tror det er noe man først tenker over når man er i moden alder.

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Jeg tror det er noe man først tenker over når man er i moden alder.

Hva da? At man syns det er leit at man ikke fikk videreført genene sine?

Hva mener du dessuten med moden alder her? At man er moden når man sitter på gamlehjemmet og mimrer over det som var?

Må si som snø lengre oppe: Gener er oppskrytt! Som henne har jeg arvet en del gener jeg godt kunne vært foruten, hehe..

Fordi folk med barn ikke kan forstå hvorfor andre ikke ønsker det (holder ufrivillige barnløse litt utenom nå).

Det er garantert noen med barn som har laget 'tittelen' "barnløs". Som om de har mistet noe/mangler noe.

Jeg respekterer fullt og helt at noen velger ikke å få barn. Men det er tydelig at mange har vanskelig for å svelge et slikt standpunkt.

Har t.o.m hørt folk blitt beskyldt for å være "egoistiske" når de velger ikke å få barn! Det er jo nettopp det det ikke er..

Egoistisk er når man setter barn til verden fordi det passer inn i "resten av bildet".

Når man ikke har tid til dem(!), ikke føler man vil risikere å påføre arvelige lidelser og når det virker som det er en del av statusen.

:-)

De fleste svarene går på at det må dere godta da dere ikke har barn og da er barnløse. Jeg er ikke enig. Ingen ville vel kalle noen som ikke eide en bil for billøs eller noen som ikke eide et hus for husløs (så lenge de har tak over hodet). En kaller ikke folk kjæresteløs eller kone/mannløs heller.

Når en bruker et ord som barnløs så ligger det noe negativt i det.

Det er mye mange mangler, men vi trenger ikke kalle dem xxx-løse likevel.

Spesielt ikke når det ligger litt press og stakkarsliggjøring i det.

Hva da? At man syns det er leit at man ikke fikk videreført genene sine?

Hva mener du dessuten med moden alder her? At man er moden når man sitter på gamlehjemmet og mimrer over det som var?

Må si som snø lengre oppe: Gener er oppskrytt! Som henne har jeg arvet en del gener jeg godt kunne vært foruten, hehe..

Moden alder er vel mer når man innser at det er forsent å få barn.........

Annonse

De fleste svarene går på at det må dere godta da dere ikke har barn og da er barnløse. Jeg er ikke enig. Ingen ville vel kalle noen som ikke eide en bil for billøs eller noen som ikke eide et hus for husløs (så lenge de har tak over hodet). En kaller ikke folk kjæresteløs eller kone/mannløs heller.

*nikker enig*

Gjest jellybean

Enig i det du skriver. Ordet barnløs har en negativ klang i mine ører iallefall.

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan kalle et gift par uten barn for et ektepar! Det holder i lange baner det.

Jeg tror tigertrollet har rett når hun mistenker at ordet er oppfunnet av en som har barn. Sikkert en person som var nokså misunnelig på sine single kamerater som kunne bruke tida si på seg sjøl;o)

Fordi folk med barn ikke kan forstå hvorfor andre ikke ønsker det (holder ufrivillige barnløse litt utenom nå).

Det er garantert noen med barn som har laget 'tittelen' "barnløs". Som om de har mistet noe/mangler noe.

Jeg respekterer fullt og helt at noen velger ikke å få barn. Men det er tydelig at mange har vanskelig for å svelge et slikt standpunkt.

Har t.o.m hørt folk blitt beskyldt for å være "egoistiske" når de velger ikke å få barn! Det er jo nettopp det det ikke er..

Egoistisk er når man setter barn til verden fordi det passer inn i "resten av bildet".

Når man ikke har tid til dem(!), ikke føler man vil risikere å påføre arvelige lidelser og når det virker som det er en del av statusen.

:-)

Alle valg man gjør på sånt er jo "egoistiske" - det er ikke mer egoistisk å få barn enn ikke å få det.

Man velger det man selv har mest lyst til - det gjelder mye rart.

Tåpelig å si at det er "egoistisk" å få barn - men ikke egoistisk å leve uten.

Plager dette dere virkelig?

kanskje dere burde få barn, så dere får noe å henge fingrene i istedenfor å irritere dere over sånt småtteri:-)

Hva vil dere forresten bli kalt? "Gift par som har valgt ikke å få barn"?

Er det den frivillige delen som er så viktig å få med?

Selv ville jeg også omtalt dere som barnløse - uten å legge noe "negativt" i det (hvorfor skulle det være negativt å være barnløs?). Det er mer en forklaring på at dere ikke har barn - og enklere å si enn en lang harang om at dere ikke har unger fordi dere faktisk har valgt det selv etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...