Gå til innhold

Likestilling i likestillingsombudet?

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=7601484

Biter meg spesielt fast i et par setninger

"Det er ikke mer enn ti prosent av søkerne til ombudet som er menn. Mile mener kvinnelige søkere som regel er mest kompetente og mest interesserte i likestillingsarbeid"

Dette teller ikke når det er omvendt. Kvinner skal kvoteres inn selv om det er få søkere og de ikke er best kvalifisert.

Kanskje også menn er mer interessert i å sitte i styrer o.l. enn kvinner?

"- Jeg skulle gjerne gått et skritt lenger i å særbehandle menn, men adgangen til å legge vekt på kjønn er forebeholdt kvinner, fortsetter hun. "

Altså er kvotering kun for kvinner og ikke likestilling i det hele tatt.

"- Tror du den skjeve kjønnsfordelingen har en effekt på avgjørelsene som blir tatt i Likestillingsombudet?

- Nei, det føler jeg meg ganske sikker på at det ikke har. Det ville virket mer nøytralt og troverdig om vi hadde en lik fordeling av kjønn, men jeg er ganske sikker på at vi ikke ville gjort noe av det vi gjør annerledes. "

Dette er jo stikk motsatt av det argumentet de ofte bruker for å rettferdiggjøre kvotering av kvinner, avgjørelsene vil bli annerledes i bl.a. styrer. Gjelder det ikke begge veier?

Kanskje det heller burde hete kvinneombudet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84431-likestilling-i-likestillingsombudet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...