Gå til innhold

Mugg på gulost, hvor mye skal jeg skjære vekk?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en diiiger gulost i sverige, og selvfølgelig har jeg ikke greid å spise den opp før det kom mugg på den.

Går det an å skjære vekk mugget og så raspe resten av osten og putte i fryseren (til pizza og slikt)?

Hvor mye (cm) bør jeg skjære vekk der hvor det er mugg?

Tusen takk for hjelp!

PS: osten var dyr, kan ikke kaste såå mye ost...

Fortsetter under...

Mugg er svært giftig, så jeg ville ikke brukt noe av den. Muggen kan trenge dypt inn uten problem selv i hard ost, du ser den som tynne hvite tråder i mikroskop.

Uff, det er en hel kilo ost, og bare en bitteliten muggprikk...*sukk*

Ulv I Faarikaal

Uff, det er en hel kilo ost, og bare en bitteliten muggprikk...*sukk*

Jeg vet ikke hvor langt inn trådene går, tror det har noe med temperatur og fukt å gjøre. I syltetøy kan den lett trenge ned til bunnen i et kilos glass. Livskraftige greier.

Tåresoppen kan trenge gjennom 1 m hardt treverk langs fibrene på 4 uker.

Annonse

Ulv I Faarikaal

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1260575.html

Har sett uttalelser om mugg hvor det advares strekere fordi man ikke vet helt sikkert hvordan stoffene i mugg og sopper virker på kroppen. Til og med matsopp er det indremedisinere som ikke vil garantere for, og råder folk til å bare bruke sopp som pynt, ikke hele middager med sopp. Dette også fordi det statistisk sett finnes så mye giftig sopp og mugg at det er svært sannsynlig at noen matsopper inneholder skadelige stoffer i små mengder, også muggsopper vi anser for ufarlige.

Så lenge det er så mye som en liten antydning av mugg på mat, skal den kastes. Det hjelper ikke å skjere bort, da soppen har sporer som sprer seg mer eller mindre usynlig. En av skadene muggsopp kan forårsake er allergi. Det er en høy pris å betale , å bli allergisk mot forskjellige matvarer bare fordi man skulle spare noen kroner. Kast den.

"..............."

Så lenge det er så mye som en liten antydning av mugg på mat, skal den kastes. Det hjelper ikke å skjere bort, da soppen har sporer som sprer seg mer eller mindre usynlig. En av skadene muggsopp kan forårsake er allergi. Det er en høy pris å betale , å bli allergisk mot forskjellige matvarer bare fordi man skulle spare noen kroner. Kast den.

"..............."

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1260575.html

Har sett uttalelser om mugg hvor det advares strekere fordi man ikke vet helt sikkert hvordan stoffene i mugg og sopper virker på kroppen. Til og med matsopp er det indremedisinere som ikke vil garantere for, og råder folk til å bare bruke sopp som pynt, ikke hele middager med sopp. Dette også fordi det statistisk sett finnes så mye giftig sopp og mugg at det er svært sannsynlig at noen matsopper inneholder skadelige stoffer i små mengder, også muggsopper vi anser for ufarlige.

Sakset fra artikkelen:

"Den type mugg som vokser på gulost og brød er vanligvis ikke farlig, og en kan spise maten etter å ha skåret bort de områdene som har mugg."

Annonse

Gjest chococat

Jeg vet ikke hvor langt inn trådene går, tror det har noe med temperatur og fukt å gjøre. I syltetøy kan den lett trenge ned til bunnen i et kilos glass. Livskraftige greier.

Tåresoppen kan trenge gjennom 1 m hardt treverk langs fibrene på 4 uker.

Sopp trives der det er fuktig.

Er det litt mugg på f. eks. brunost, går det greit å skjære det bort.

(Selv ville jeg kasta den ;D )

Det er fordi det ikke er så mye vann i brunost og dermed dårlige levevilkår for sopp og mugg.

Ulv I Faarikaal

Sakset fra artikkelen:

"Den type mugg som vokser på gulost og brød er vanligvis ikke farlig, og en kan spise maten etter å ha skåret bort de områdene som har mugg."

Ja, men som vanlig er det et menneskes utsagn utfra det som er kjent og dokumentert for det mennesket. Andre kan mene noe annet av eksperter uten at du finner det på internett.

Ulv I Faarikaal

Sopp trives der det er fuktig.

Er det litt mugg på f. eks. brunost, går det greit å skjære det bort.

(Selv ville jeg kasta den ;D )

Det er fordi det ikke er så mye vann i brunost og dermed dårlige levevilkår for sopp og mugg.

Geitost: Karamellisert melkesukker er ikke så populært i soppverdenen :-)

De gamle var ikke så dumme de. Mye dreide seg om å få mat til å holde seg. Mange matretter fra gamle dager er nøye utnytting av råvarer og drøying av holdbarhet. Hindre sopp og bakterier å forgifte maten.

Ja, men som vanlig er det et menneskes utsagn utfra det som er kjent og dokumentert for det mennesket. Andre kan mene noe annet av eksperter uten at du finner det på internett.

..paranoid?

Til slutt kan du ikke spise noenting.

Hørt at det er akrylamid i pepperkaker? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...