Gå til innhold

Henvisning til fysioterapaut eller kiropraktor


carolina

Anbefalte innlegg

Er ei 18 åring jenta som er plaga mye med stiv nakke, noko som igjen føre til smertestilande og av og til hodepine, har faktisk ofte bare vont i nakken og ikkje hode, heldigvis. Så eg lure på viss du for henvisning frå lege til kiropraktor eller fysioterapaut, betaler du då kun egenandeler eller heile summen slik som du må ved akupunktur? Viss du går uten henvisning frå lege kor mykje koste det? For du må vel være veldig "sjuk" for å bli henvist, så det blir litt flaut viss du sitt sjå legen og han ikkje syns det trengs, at det held med å bruka smertestillandes. Og til slutt kor mange behandlinger treng du vanlegvis for å bli betre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Benedicte Schleis

En fysioterapeut kan ikke behandle pasienter uten rekvisjon - dvs at du må nok til lege for å få rekvisisjon.

Hos de fysioterapeutene som har avtale med trygdekontoret (= de aller fleste fysioterapeuter), men for å være sikker bør du spørre når du bestiller time, betaler du en egenandel - den varierer alt etter hvilken behandling du får.

Du trenger ikke være redd for at legen skal bagatelisere problemene - han/hun skal ta pasienten på alvor, og det har jeg inntrykk av at de fleste leger er flinke til. Sannsynligvis blir du henvist til vurdering hos fysioterapeut slik at fysioterapeuten kan vurdere, sammen med legen, om du kan ha nytte av slik behandling.

Hilsen fysioterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte Schleis

Det er bedre å få fysioterapi enn å bruke smertestillende, så den problemstillingen trenger du ikke å være bekymret for at legen ikke skal ta seriøst.

Antall behandlinger avhenger av hvor mange behandlinger som trengs - dette vurderer legen og fysioterapeuten.. Ofte henvises det 8-12 behandlinger da det har vist seg at dette er et gunstig antall behandlinger for de fleste - men som sagt - det varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Svar ang.henvisning til fysioterapeut/kiropraktor. Du må ikke ha henvisning,men hvis vedkommende har avtale med trygdekontoret,så blir det litt billigere for deg.Stiv og vond nakke bør fortrinnsvis behandles ved fysioterap.el. kiropr.,og jeg tror ikke legen vil prioritere bruk av smertestillende medisiner.

Antallet behandlinger er svært varierende,slik at det uten nærmere klinisk undersøkelse ikke er mulig å si hva du vil trenge.Etter noe hjelp fra den som behandler deg,vil du dessuten kunne gjøre svært mye selv med trening og øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mindy

Det er vel 10 behandlinger du får i første omgang (iallefall hos fysioterapeut), og hvis jeg ikke tar feil må du nok betale en egenandel her.

Hva med å prøve annen alternativ behandling? Hvis du er interessert kan du jo maile meg på [email protected]

du kan gå til kiropraktor uten reksivisjon,men du får litt (veldig lite) igjen på trygdekontoret hvis du har reksivisjon.Du kan jo gå og få en undersøkelse hos kiropraktoren før du ber om rekvisisjon(kansje det ordet ble rett denne gangen da?).

ting har en lei tendens til å bli værre hvis man begynner å trene før låsninger osv.ikke er rettet på først.

det er ihvertfall min erfaring.

jeg begynte å trene hos fysioterapaut for bekkenløsnig etter fødselen,og da ble jeg kjempestiv i nakken og mye værre i bekkenet.Så gikk jeg til kiropraktor,da viste det seg at bekkenet var vridd og ryggen/nakken hadde masse låsninger. Så gikk jeg tilbake til fysioterapauten,og da gikk det så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...