Gå til innhold

Pappa - alltid full

Anbefalte innlegg

Gjest Helst ikke

Faren min drikke - mye. Omtrent hver dag.

Om kvelden når han er sånn passe dritings så ringer han og snøvler om alle de han ikke liker i familien vår.

Absolutt alle får gjennomgå. Særlig familien til mora mi, stakkars.

I forrige uke fikk jeg så innmari nok av det, at jeg ringte til han tidlig en dag og sa at han kunne bare la vær å ringe når han var full. Og så ba jeg han om å væøre edru på julaften for en gangs skyld.

Han skjønte ikke hva jeg mente (!) Herregud, han har vært full i 30 år!!

I dag snakka jeg med mora mi på telefonen. Hun sa at faren min var deprimert nå da. Fordi jeg hadde sagt at han alltid var full.

Fy søren så lei meg jeg ble altså. JEG får altså skylda for at han er deprimert(?)fordi jeg sa at jeg syns han var mye på fylla.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer.......

Hjelp meg - noen.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke underskrevet

Jeg har opplevd det samme som deg. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men på innlegget ser det ut til at du i alle fall bor for deg selv. Og da har du i alle fall valg.

Etter så lang tid er det på tide å ta hensyn til seg selv, altså deg.

Gjør tingene slik du selv føler er riktig. Ikke dra hjem til jul om du ikke orker fylla i år igjen. Finn dine egne tradisjoner. Dette gjelder ikke bare julen, men også hverdagen osv.

Du har ditt liv å leve nå, så får han sitte der med flaska si.

Hadde de bare visst hvor mye de ødelegger med den drikkingen sin.

Ta i alle fall mest hensyn til deg selv!

Øsnker deg virkelig lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458086
Del på andre sider

Gjest Helst ikke

Jeg har opplevd det samme som deg. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men på innlegget ser det ut til at du i alle fall bor for deg selv. Og da har du i alle fall valg.

Etter så lang tid er det på tide å ta hensyn til seg selv, altså deg.

Gjør tingene slik du selv føler er riktig. Ikke dra hjem til jul om du ikke orker fylla i år igjen. Finn dine egne tradisjoner. Dette gjelder ikke bare julen, men også hverdagen osv.

Du har ditt liv å leve nå, så får han sitte der med flaska si.

Hadde de bare visst hvor mye de ødelegger med den drikkingen sin.

Ta i alle fall mest hensyn til deg selv!

Øsnker deg virkelig lykke til!

Tusen takk for støtte og forståelse. Det satt jeg virkelig pris på :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458102
Del på andre sider

Huff, jeg kjenner veldig godt til slike situasjoner, fordi jeg har vært leder for ett par stykker som har hatt ett alkohol problem.

Det merkelig er at de ikke selv skjønner at de har ett problem. Noe som kanskje også gjenspeiler seg i ditt innlegg. Han virker uforståelig når du sier at han kan for en gangs skyld kan holde seg edru. Det er ikke umulig at han selv tror at han ikke har ett problem, selv om han har vært alkoholliker i 30 år. De innser det rett og slett ikke, de tror at de kan slutte når som helst, hvis de bare ville. Men alle andre ser jo problemet.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet på grunn av dette. Det eneste riktig er å kalle en spade for en spade, ikke pakk noe inn u bomull, selv om det er ubehagelig.

Ringer han når han er full, så bare si ifra at du ikke ønsker å snakke med han når han er full og legg på.

Det eneste språket de skjønner er klar tale og ikke fir på noe som helst. De er eksperter i å utnytte alle smutthull, både til å drikke og skjule at de gjør det. De manipulerer, lyver, gjemmer alkohol og gjør alt i deres makt for å kunne fortsette som før.

Dette er de eksperter på fordi de har holdt på med det i 30 år.

Mitt råd er som sagt at du skal sette klare og harde krav på hva du ønsker av han. Bare å si at du kun ønsker å holde kontakten med han når han er edru. Drikker han seg full juleaften så si du da drar hjem.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458131
Del på andre sider

Gjest Helst ikke

Huff, jeg kjenner veldig godt til slike situasjoner, fordi jeg har vært leder for ett par stykker som har hatt ett alkohol problem.

Det merkelig er at de ikke selv skjønner at de har ett problem. Noe som kanskje også gjenspeiler seg i ditt innlegg. Han virker uforståelig når du sier at han kan for en gangs skyld kan holde seg edru. Det er ikke umulig at han selv tror at han ikke har ett problem, selv om han har vært alkoholliker i 30 år. De innser det rett og slett ikke, de tror at de kan slutte når som helst, hvis de bare ville. Men alle andre ser jo problemet.

Du skal ikke ha dårlig samvittighet på grunn av dette. Det eneste riktig er å kalle en spade for en spade, ikke pakk noe inn u bomull, selv om det er ubehagelig.

Ringer han når han er full, så bare si ifra at du ikke ønsker å snakke med han når han er full og legg på.

Det eneste språket de skjønner er klar tale og ikke fir på noe som helst. De er eksperter i å utnytte alle smutthull, både til å drikke og skjule at de gjør det. De manipulerer, lyver, gjemmer alkohol og gjør alt i deres makt for å kunne fortsette som før.

Mitt råd er som sagt at du skal sette klare og harde krav på hva du ønsker av han. Bare å si at du kun ønsker å holde kontakten med han når han er edru. Drikker han seg full juleaften så si du da drar hjem.

Lykke til.

Tusen takk, mrxx. Jeg ble liksom litt lei meg for at moren min nå prøver å gi MEG dårlig samvittighet pga. hans depresjon fordi jeg har bedt han om å være edru i jula.

Herregud, er det så mye forlangt? Makan til egoist, altså!

*sint*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458147
Del på andre sider

Lykke til.

samboern min har en far som er alkoholiker.

jeg skal være sammen med dem i år. samboeren min sa at han i fjor ble full. synes dette er hårreisende og merkelig at de godtar dette når det er mange barn der.

min samboer har en bror. da faren var på besøk hos denne broren, hadde broren hentet en øl til seg selv og samboeren sin. Mora til samboeren min, og samboeren min, syntes det var frekt at ikke faren deres ble tilbudt noe. Jeg synes det var på sin plass. hvordan skal man egentlig forholde seg til alkoholikere? man kan jo ikke tilby dem alkohol?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458165
Del på andre sider

Annonse

jeg skal være sammen med dem i år. samboeren min sa at han i fjor ble full. synes dette er hårreisende og merkelig at de godtar dette når det er mange barn der.

min samboer har en bror. da faren var på besøk hos denne broren, hadde broren hentet en øl til seg selv og samboeren sin. Mora til samboeren min, og samboeren min, syntes det var frekt at ikke faren deres ble tilbudt noe. Jeg synes det var på sin plass. hvordan skal man egentlig forholde seg til alkoholikere? man kan jo ikke tilby dem alkohol?

Enig i at det kan være vanskelig å forholde seg til folk man vet har et alkoholproblem. Men i det tilfellet du nevnte her er jeg ikke i tvil; så lenge disse visste om problemet, så burde de ikke ha tatt seg en øl så lenge han var der. Å vente litt med å ta seg en øl er neppe et veldig stort offer.

"................"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458230
Del på andre sider

Tusen takk, mrxx. Jeg ble liksom litt lei meg for at moren min nå prøver å gi MEG dårlig samvittighet pga. hans depresjon fordi jeg har bedt han om å være edru i jula.

*sint*

Det er ikke du som skal ha dårlig samvittighet, så forsøk å hev deg over det.

Din mors reaksjon er faktisk ikke så uvanlig. Hun har i 30 år nå forsøkt så godt hun kan å dekke over din fars misbruk, dekket det til ovenfor familien, venner, kollegaer, naboer, osv. Dette synes hun helt sikkert er skamfult og ubehagelig. Kvinner er mer opptatt av å dekke dette til enn en mann i tilsvarende situasjon. Kvinner holder også lenger ut i slike forhold enn menn.

Din mor har heller ikke hatt det godt i disse årene. Sett krav og de skal du være steinharde til.

Snakk gjerne ut med din far og mor og si i klartekst at du ikke godtar at de forsøker å legge den dårlige samvittigheten over på deg. Det er din far som må ta denne belastningen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458237
Del på andre sider

Grunn til at de godtar at faren drikker seg full når det er barn der er at de ikke har klart å stoppe det. Faren drikker uansett hva de andre måtte mene. De andre er helt sikkert enig med deg i det du mener, men de har resignert.

Dette har sikkert pågått i så mange år at de har gitt opp.

I det tilfellet hvor det ble drukket øl når faren var med, så skulle nok ingen ha drukket noe. I det spesielle tilfellet synes jeg kanskje at de skulle ha tatt hensyn til faren og ikke servert noe alkohol. Det er ikke noe særlig moro for faren heller å sitte der å se på at alle andre får øl og ikke han.

Men når det er sagt så må også en som har dette problemet lære seg at andre drikker uten at han selv gjør det. Blir han tørrlagt så må han i alle fall lære seg det.

Jeg har sett så mye dritt angående alkohol at jeg unner ingen det barna til disse personene har opplevd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458252
Del på andre sider

*sint*

Hei du! Ikke vær lei deg. Du gjorde riktig. Det er tydelig at din mor også er "medbruker" i den forstand at hun også er "familiesyk" som vi pårørende alltid blir av å leve sammen med en alkoholiker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84605-pappa-alltid-full/#findComment-458344
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...